تهدید دانش آموزان یزدی:

مشاهده شپش سر در مدارس یزد

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش یزد با تایید وجود موارد مشکوک ابتلای دانش آموزان به شپش سر در استان، مدرسه را عامل شیوع آن ندانست.

به گزارش یزدی نیوزرئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش یزد با تایید وجود موارد مشکوک ابتلای دانش آموزان به شپش سر در استان، مدرسه را عامل شیوع آن ندانست و گفت: با انجام اقدامات بهداشتی و مراقبتی از شیوع بیشتر آن جلوگیری شده است .سید احمد حسینی تبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این باور در میان خانواده ها که مدرسه، منشاء شپش می باشد غلط است، دانش اموزان در طول تابستان به دلایل مختلف چون مسافرت و رعایت نکردن بهداشت فردی به این بیماری مبتلا می شوند.
وی اظهار کرد: دانش اموزان در طول تعطیلات مختلف، مورد معاینه پزشکی قرار نمی گیرند و از این رو مراقبین سلامت پس از ورود به مدرسه با انجام معاینات دوره ای موی سر با تعدادی از آنها که آلودگی شپش دارند روبرو می شوند.
رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش یزد اضافه کرد: رعایت نکردن بهداشت فردی و بویژه موی سر و استفاده از وسایل شخصی یکدیگر در ابتلا به این بیماری موثر است و ریشه کنی این مشکل از مدارس نیز بسته به رعایت دوره درمان و بهداشت فردی و گروهی دانش آموزان و خانواده آنهاست.
وی به اجرای طرح غربالگری شپش سر ( پدیکلوزیس ) در مدارس این استان اشاره کرد و گفت: این طرح در تمامی مدارس و به طور ویژه در مدارس دخترانه انجام می شود.
وی تصریح کرد: طرح یاد شده با وجود کمبود مراقبین سلامت به صورت ضربتی با همکاری آموزگاران ، دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی استان اجرا می شود که در آن دانش اموزان آلوده به شپش، شناسایی و به مراکز درمانی ارجاع و تحت کنترل قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: همچنین خانواده های این دسته از دانش آموزان مورد معاینه قرار می گیرند تا اگر آلوده هستند رفع شود.
حسینی تبار گفت:خانواده ها در صورت مشاهده آلودگی به شپش باید به واحدهای بهداشتی درمانی مراجعه و تا تکمیل کامل درمان با کارشناسان این واحدها همکاری کنند.
وی افزود: در تمام موارد آلودگی به انواع شپش، اساس درمان، متاثر از رعایت دقیق اصول بهداشت فردی، دسترسی و انجام استحمام منظم و امکان تعویض منظم لباس است و ضروری است در همه موارد، مراتب به واحدهای بهداشتی گزارش و افراد آلوده به بیماری در خانواده و سایر موارد تماس نزدیک از قبیل هم کلاسی های او نیز معاینه و درمان شوند.
وی برگزاری دوره ضمن خدمت آموزش راههای پیشگیری شپش سر برای معلمان و مدیران مدارس ، توزیع بروشور در بین والدین و مدرسان خانواده و برپایی کارگاهها اموزشی را ازجمله اقدامات انجام شده در راستای کنترل بیماری شپش در مدارس استان اعلام کرد.
شپش، حشره ای شش پا و کوچک است که به پوست سر و گردن چسبیده و از خون انسان تغذیه می کند.
۲۲۷ هزار و ۱۴۰ دانش اموز در یکهزار و ۹۰۰ مدرسه استان یزد کلاس تحصیل می کنند.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..