احیای ترمه دستی در یزد

به گزارش یزدی نیوزمعاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از احیای ترمه دستی در یزد و راه‌اندازی کارگاه‌هایی در این حوزه خبر داد.

بهمن نامورمطلق  درباره این‌که سفرش به یزد چقدر به ثبت شهر جهانی نساجی مربوط است؟ گفت: در حال حاضر روی این موضوع کار می‌کنیم، اما باید پرونده‌ی مربوط به ثبت آن را بررسی کنیم، زیرا هنوز کاندیدای اصلی برای شهر نساجی مشخص نشده، اما چند شهر از جمله یزد تلاش می‌کنند که به‌عنوان کاندیدا مطرح شوند.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد:‌ یزد یکی از شهرهایی است که طی دو سال در حوزه نساجی رشد رضایت‌بخشی داشته است و در حال حاضر شرایط نسبتا مطلوبی دارد. یزد در گذشته یکی از شهرهای فعال در حوزه نساجی بود، اما سال‌ها در این عرصه غایب بود، به عبارتی صنایع دستی یزد به‌طور کلی از بین رفت و امروزه شاهد احیای آن هستیم. کارگاه‌ها و خانه‌های بسیاری در حال تولید صنایع دستی این استان هستند، بویژه در حوزه نساجی، کارگاه‌های «دارایی‌بافی»، «کاربافی» را داریم و در حال احیای کارگاه بافت دستی ترمه هستیم. این اتفاق‌ها می‌تواند به ثبت این شهر در حوزه نساجی کمک کند.

او همچنین درباره صادرات ترمه اظهار کرد: در حال حاضر صادرات ترمه دستی نداریم، اما  ترمه ماشینی صادر می‌شود. ترمه دستی به‌طور کلی از بین رفته بود و درصدد هستیم چند کارگاه ترمه راه‌اندازی کنیم که در حال حاضر به‌شکل موزه‌ای در این حوزه کار می‌کنند. امیدواریم در آینده بتوانیم برای برخی برندها و مزون‌ها تولید کنیم.

معاون صنایع دستی یزد نیز در تشریح برنامه‌های سفر نامورمطلق به این استان، اظهار کرد: در این سفر کوتاه، از یک موزه نساجی دیدن کردیم. با یکی از سرمایه‌گذاران در حوزه نساجی نیز درباره ایجاد موزه‌ای از سیر تکامل دستگاه‌های ماشینی و دستی نساجی (سیستم پانچ) در طول زمان ملاقات داشتیم.

محمدرضا دهقان مهرجردی ادامه داد: از هتلی سنتی که از طرح‌های ترمه در آن الگو گرفته شده است نیز بازدید داشتیم. کارگاه قدیمی نساجی سنتی حاج مجاهد، مکان دیگری بود که معاون صنایع دستی کشور از آن دیدن کرد. کارگاه حاج مجاهد که بیش از ۳۰ سال از رونق افتاده، اکنون توسط سیدصدرالدین حیدری – کارشناس مرمت و معماری – خریده شده و قرار است مرمت و دوباره دستگاه‌های نساجی در آن جان بگیرند. حدود ۱۲ دستگاه در این کارگاه وجود دارد که کل آن‌ها تخریب شده و امیدواریم بتوانیم این دستگاه‌ها را مرمت کنیم.

او گفت: نامورمطلق از محمدعلی غنی‌پور هنرمند پیشکسوت رشته زیلوبافی نیز عیادت کرد.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..