مدیر کل انتقال خون استان مطرح کرد؛

افزایش ۲ برابر ذخایر خونی در یزد

مدیر کل انتقال خون استان یزد با اشاره به دو برابر شدن ذخایر خونی این استان، گفت: براساس نتایج یک طرح آینده‌پژوهی ظرفیت انتقال خون استان با توجه به مراکز درمانی در حال ساخت باید طی ۵ تا ۱۰ سال آینده ۲.۵ برابر شود که مگر با مشارکت مردم و حمایت مسئولان ممکن نیست.

دکتر «محمدرضا آقایی» امروز سه‌شنبه دهم مردادماه ضمن گرامیداشت نهم مردادماه روز ملی اهدای خون، در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: دیروز نهم مردادماه ۱۴۰۲، چهل و نهمین سالگرد تاسیس انتقال خون در کشورمان با هدف اهدای خون داوطلبانه، رایگان و خداپسندانه بود چرا که تا قبل از آن خون مورد نیاز بیماران خرید و فروش می‎شد.

وی گفت: هم‌اکنون جمهوری اسلامی جزو کشورهای برتر دنیا در شاخص‌های اهدای خون داوطلبانه، فناوری و دانش و پژوهش در علوم و طب انتقال خون و همچنین در شاخص سلامت خون است اگرچه این افتخارات نتیجه‌ی تلاش شبانه‌روزی، آرام ولی پراسترس پرسنل این سازمان در طول این نیم قرن است.

آقایی با بیان این که در حال حاضر تقریباً هیچ بیماری در کشورمان در تامین خون و فراورده‎های خونی با مشکل مواجه نمی‌شود، گفت: خوشبختانه ذخائر خونی کشور و نیز استان یزد در دولت سیزدهم، دو برابر شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه به دنبال افتتاح سه آزمایشگاه تخصصی دیگر در حوزه طب انتقال خون طی روز گذشته نیز تضمین سلامت خون کشورمان تقریباً ۱۰۰ درصد شده است.

مدیر کل انتقال خون یزد ضمن اشاره به راه اندازی دو پایگاه ثابت خونگیری در شهرستانهای مهریز و بافق طی یکسال گذشته در این استان، خاطرنشان کرد: استان یزد با توسعه تجهیزات در حوزه انتقال خون طی یکسال گذشته افزایش ۸۰ درصدی در زمینه تهیه پلاکت فرزیس که عمدتاً جهت درمان بیماران سرطانی و صعب العلاج استفاده می‌شود را رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف سازمان انتقال خون در کشورمان، افزایش تولید پلاسماست و امیدواریم با تحقق این مهم در تولید محصولات خونی مورد نیاز کشور مانند فاکتورهای خونی نیز موفق‌تر عمل کنیم.

آقایی با اشاره به رشد متوسط پنج درصدی خونگیری در یزد، تصریح کرد: به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ درصد از مراجعان به مراکز اهدای خون به دلایل مختلف پزشکی معاف از خونگیری می‌شوند که بر همین اساس نیز از مجموع ۵۵ هزار مراجعه کننده به مراکز خون‌گیری استان در یکسال گذشته، حدود ۴۵ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان این که تنها سه درصد از اهدا کنندگان خون در استان یزد را بانوان تشکیل می‌دهند،‌ گفت: بسیاری از بانوان علت اهدا نکردن خون را کم خونی عنوان می‌کنند در حالی که تمام مراجعان به مراکز خونگیری اعم از مرد و زن از لحاظ کم خونی بررسی می‌شوند و می‌توانند از مشاوره‌های بهداشتی و تغذیه‌ای برخوردار شوند.

وی اظهار کرد: در حالی متوسط اهدای خون در استان یزد ۳۵ در هزار است، این رقم در کشور ۲۵ در هزار ثبت شده است و از سوی دیگر یزد سومین استان کشور به لحاظ اهداکننندگان مستمر است به طوری که در حال حاضر ۶۵ درصد اهداکنندگان خون در استان یزد سالانه بیش از دو مرتبه اهدای خون می‌کنند.

این مسئول از ثبت رکورد جدید اهدای خون در استان طی روز گذشته همزمان با روز ملی اهدای خون و تقارن آن با سیزده محرم با اهدای خون حدود ۴۰۰ نفر خبر داد و گفت: مردم نوعدوست یزد در ماه مبارک رمضان امسال افزایش ۱۵ درصدی در شب‌های قدر نیز رشدذ بیش از ۵۰ درصدی اهدای خون در استان را نیز رقم زدند.

وی با اشاره به اهداف سه گانه ترسیم شده توسط انتقال خون استان در ابتدای سال گذشته، تحول و تعالی و تکامل در دانش و ارائه خدمت، مردمی‌سازی بیشتر انتقال خون و امکان اهدای خون در هر نقطه از استان به صورت علمی و فنی را از این اهداف برشمرد و گفت: به منظور فراهم شدن شرایط خونگیری سیار طی سفر ریاست جمهوری به استان یزد ایجاد سامانه یا پایگاه سیار خونگیری با صرف اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در دستور کار است که امیدواریم تا پایان مهرماه شاهد راه اندازی این پایگاه استاندارد بی‌نظیر باشیم.

وی از افزایش فعالیت‌های پژوهشی در انتقال خون استان، از جمله طرح‌های پژوهشی و مداخلاتی را کلان طرح ارتقای نیت معنوی اهداکنندگان خون در استان ذکر کرد و گفت: بسته آموزشی این طرح در حال تدوین است و شروع آموزش‌ها را از چند ماه آینده شاهد خواهیم بود.

مدیر کل انتقفال خون استان در بخش دیگری از سخنانش به کاهش نرخ ضایعات خونی استان از ۱۳ به ۵ درصد خبر داد و گفت: این طرح با کمک ستاد مرکزی و ۱۰ استان دیگر انجام و منجر به اهدای تندیس زرین همایش ملی بهره‌وری به عضو هیئت علمی مؤسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون کشور که معاون فنی انتقال خون استان یزد نیز هستند، شد.

آقایی در بخش پایانی سخنانش ضمن قدردانی از حمایتهای مسئولان استان و علوم پزشکی در قبال انتقال خون، این صنعت را حوزه‌ای گران‌ خواند و گفت: براساس طرح آینده‌پژوهی انجام شده توسط انتقال خون استان نظر به افزوده شدن تعدادی بیمارستان جدید طی سالهای آتی به مراکز درمانی استان، میزان بودجه، تجهیزات، نیروی انسانی و اهدای خون در استان باید طی ۵ تا ۱۰ سال آینده ۲.۵ برابر شود تا تامین خون بیماران در استان با خدشه‌ای مواجه نشود ولی این مهم تنها با حمایت و مشارکت بیشتر مردم و مسئولان محقق خواهد شد که امیدواریم چنین شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..