به مناسبت روز جهانی بیماریهای خاص و صعب العلاج عنوان کرد؛

معرفی ۳۸۵۰ بیمار صعب‌العلاج یزد برای دریافت وام

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای تسریع روند درمان و کاهش هزینه‌های درمان بیماران خاص و صعب العلاج، گفت: تاکنون سه هزار و ۸۵۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج در استان، جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند که ۸۷۰ نفر از آنها موفق به دریافت وام شده‌اند.

دکتر «سید کاظم رضوی»ضمن اشاره به نام‌گذاری هجدهم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی تالاسمی و بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، خاطرنشان کرد: بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به آن دسته از بیماری‌ها گفته می‌شود که برای درمان آن‌ها باید شرایط ویژه‌ای فراهم شود و در همین راستا نیز شیوع، هزینه درمان بالا و تا حدودی سختی درمان، متمایزکننده این بیماری‌ها از سایر امراض است.

وی با اشاره به اهتمام ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همکاری سازمان‌های بیمه‌گر و سایر سازمان‌های مربوطه به این حوزه در سال‌های اخیر، عنوان کرد: در همین راستا روند درمانی این بیماران تسریع و هزینه‌های درمانی نیز بسیار کاهش یافته است.

رضوی از بیماری‌های خاص به بیماری‌های نارسایی مزمن کلیوی، تالاسمی، ام اس، هموفیلی و از بیماری‌های صعب‌العلاج به بیماریهای اوتیسم، پروانه‌ای، سیستیک فیبروزیس، اس ام ای(SMA) و برخی دیگر بیماری‌ها مانند سرطان، اشاره کرد.

به گفته وی، در حال حاضر بیماران تالاسمی در استان ۱۷۰ بیمار، تعداد بیماران ام اس ۱۳۹۹ نفر، بیماران اس ام ای ۹ نفر، بیماران سیستیک فیبروزیس ۳۵ نفر، بیماران متابولیک ۱۵ مورد، اوتیسم ۹ مورد و هموفیلی ۲۲۸ نفر هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به بیماران تالاسمی استان، این بیماری را نوعی بیماری ارثی خواند و گفت: کاهش گلبول‌های قرمز خون عمده علائم این بیماری است و دانشگاه عمدتاً تلاش دارد که امکانات درمانی مطابق با استانداردهای جهانی و دستیابی به خون سالم و کافی برای این بیماران را مهیا کند.

وی تالاسمی ماژور را شدیدترین نوع این بیماری ذکر کرد و گفت: راه تشخیص ناقل بودن بیماری از طریق آزمایشات خونی و درمان آن نیز با تزریق خون و در نهایت پیوند مغز استخوان ممکن خواهد بود.

رضوی به وجود ۶۹۲ بیمار دیالیزی در استان نیز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶۵ تخت همودیالیز که ۱۱۵ تخت در بخش دولتی و ۵۰ تخت در بخش خصوصی و بیمارستان‌های موقوفه قرار دارد، در استان مشغول به فعالیت هستند.

وی در مورد بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از خدمات حمایت بیمه‌ای نیز خوشبختانه تمام بیماران خاص در لیست حمایتی بیمه قرار دارند و هزینه درمان آنها و حتی فرانشیز نیز ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه است.

وی افزود: در بیماران صعب‌العلاج مانند سرطان‌ها نیز هزینه‌های پرتو درمانی در بخش دولتی، به صورت ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار دارد.

رضوی در پایان نیز خاطرنشان کرد: تاکنون سه هزار و ۸۵۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج در استان، جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند که ۸۷۰ نفر از آنها موفق به دریافت وام شده‌اند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..