محکومان جرائم عمد در یزد ۱۰ روز به مرخصی می‌روند

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر و طبق سنوات گذشته و باتوجه به چشم انتظار بودن خانواده‌ها و رایزنی با معاونت دادستان‌ها محکومان جرائم عمد حداکثر ۱۰ روز و محکومان مالی ۱۵ روز به مرخصی می‌روند.

به گزارش یزدی نیوز، غلامعلی دهشیری افزود: البته مرخصی عیدانه برای محکومان جرائم عمد بسته به نوع جرم، رفتار در زندان و نوع وثیقه در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: برای محکومان مالی نیز با توجه به اینکه محکومیت کیفری ندارند و بابت اجرای حکم است به مدت ۱۵ روز مرخصی در نظر گرفته شده است که این می تواند فرصتی جهت پرداخت بدهی یا جلب رضایت محکوم له باشد.

وی تصریح کرد: اکنون ۷۵ زندانی محکوم مالی مربوط به حوزه‌های نفقه، مهریه و حوادث در زندان های استان بسر می برند که نیازمند کمک خیران هستند و برای آزادی آنها ۶۰ میلیارد تومان نیاز است که امیدواریم با همت نیکوکاران این مددجویان تا عید فطر بتوانند کنار خانواده برگردند.

دهشیری خاطرنشان کرد: ستاد دیه برای آزادی هر مددجوی جرائم غیرعمد فقط یک بار آن هم به شرط نداشتن سابقه کیفری وارد می شود.

وی اظهار کرد: استان در رابطه با نرخ مصالحه رتبه سوم در کشور را داراست و خوشبختانه با تلاش همکاران ستاد دیه و همت خیرین سال گذشته ۱۶۳ نفر محکوم مالی آزاد شدند که نسبت به سال قبل کاهش داشته است و این موضوع نشان از فرهنگ سازی در این مورد دارد.

دهشیری گفت: از این تعداد محکوم مالی ۱۸ نفر زن و ۱۴۵ نفر مددجوی مرد بودند که ۲۴ نفر از آنها با کمک کمیته های صلح و سازش و مذاکره در ستاد دیه و شورای حل اختلاف با ایثار و از خودگذشتگی شکات آزاد شدند و ۱۳۹ نفر نیز با بدهی ۱۸۱ میلیارد و دویست میلیون تومان با کمک ستاد دیه آزاد شدند که ۱۵۹ میلیارد تومان این بدهی نیز گذشت رضایتمندانه بوده است.

استان یزد در رابطه با نرخ مصالحه رتبه سوم در کشور را داراست و خوشبختانه با تلاش همکاران ستاد دیه و همت خیرین سال گذشته ۱۶۳ نفر محکوم مالی آزاد شدند که نسبت به سال قبل کاهش داشته است و این موضوع نشان از فرهنگ سازی در این مورد دارد.وی ادامه داد:در استان در سال جاری۱۴ جشن گلریزان با حضور مسئولان و خیرین وفعالان بخش خصوصی تدارک دیده شده است که پنج جشن در شهرستانها برپا شد و تاکنون بیش از چهار میلیارد تومان به صورت نقدی و تعهد از خیرین جمع آوری شده و ۹ جشن دیگر نیز برگزار خواهد شد.

رییس کل دادگستری استان یزد دربخش دیگری از سخنانش در رابطه با تاریخچه جشن گلریزان گفت: گلریزان در واقع به معنای کاشتن بذر امید در دل زندانی و خانواده آن‌ها است و از نگاه شرق شناسان این رسم دیرینه منحصر به ایران است و پیشینه آن به دوره حمله مغول بر می‌گردد و ریشه در زورخانه ها و منش پهلوانی و مردانگی دارد که پهلوانان نمیگذاشتند گره در زندگی کسی بیفتد و این آیین در زورخانه توسط مرشد زنگ زده میشد و پیر میدان دار گود با حفظ آبروی فرد نیازمند و به نیت او گل را می ریخت که به همین علت گلریزان عنوان گرفت و در سراسر کشور برگزار می شود.

وی اضافه کرد: از میزان پرونده های مالی وارده به دستگاه قضایی در امور مالی تنها ۲ درصد با درخواست ذی‌نفع به زندان منجر می شود .

منبع:ایرنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..