حسن روحانی:

دستگاه‌هایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند نباید وارد اقتصاد شوند/پیش از برجام هر آن ممکن بود کشور دچار جنگ ناخواسته شود/توفیق ما در برجام لطف ۱+۵ نبود

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز به آینده کشور، اقتصاد، مسایل اجتماعی و امنیت ملی کشور بسیار امیدوارتر هستم، اظهار داشت: توفیق ما در برجام لطف 1+5 نبود با ایستادگی مردم و هدایت های رهبری این توفیق در برجام حاصل شد.

به گزارش یزدی نیوزحجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی سه شنبه شب با مردم افزود: از عید نوروز امسال که اکنون چهار ماه می گذرد و وارد ماه پنجم شده ایم، وعده من به مردم این بود که امسال سال بهتری خواهد بود و امروز نسبت به روز اول فروردین ۹۵ بسیار امیدوار تر هستم. 

رییس جمهوری اظهار داشت: سال ۹۴، دولت با مشکلات بسیاری مواجه بود، غیر از موضوع مذاکرات که با فراز و نشیب هایی توام بود و اجرای برجام در ۲۶ دی ماه ۹۴ آغاز شد، سالی بود که به خاطر کاهش شدید و بی سابقه قیمت نفت فشارهای اقتصادی به مردم وارد شد. بسیار امیدوار بودم که از آغاز امسال که سال گشایش ها باشد و هر روز که پیش می رویم با همت و کمک مردم و تلاش، کوشش و همدلی دولت و ملت و هماهنگی با سایر قوا قدم های موثری برای سربلندی و رفاه مردم برداریم.
** ۱۲مرداد برای من روز بسیار خاطره انگیزی است
رئیس جمهوری روز ۱۲ مرداد را روزی بسیار خاطره انگیزی برای خود دانست و گفت: روزی که حکم تنفیذ آرای مردم را از دست مقام معظم رهبری گرفتم. امیدوارم ملت ما مثل همیشه شاد و امیدوار و آماده برای آبادنی بیشتر کشور باشند.
روحانی افزود: سلام می کنم خدمت همه هموطنان عزیزم در سراسر کشور و همه ایرانیانی که مستمع این گفت و گو هستند. برای من جای بسیار خوشبختی است که امشب میهمان منزل عزیزانمان در سراسر کشور باشیم و نکاتی را در محضرشان عرض کنیم؛ آن هم در روزی که روز ۱۲ مرداد است و ۱۲ مرداد برای من روز بسیار خاطره انگیزی است. 
مجری این نشست با اشاره به آخرین گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهوری که در ۶ ماه گذشته انجام شد، این فاصله را زیاد دانست و از در عین حال درباره وعده های رئیس جمهوری در آغاز سال نخست پرسید. 
رئیس دولت یازدهم ادامه داد: از این که باید در مقاطع بسیار کوتاهتری من در محضر مردم و در حضور ملت بزرگ ایران گزارش کار را ارائه کنم و یک مقدار این دفعه فاصله طولانی شده جای تاسف است، باید در فواصل بعدی این را جبران کنیم و در مدت های کوتاه تری بتوانیم با مردم گفت و گو داشته باشیم. 
روحانی اضافه کرد: از عید نوروز امسال که بیش از ۴ ماه می گذرد، وارد ماه پنجم شدیم وعده من به مردم این بود که امسال سال بهتری خواهد بود به دلیل این که در سال ۹۴ دولت با مشکلات زیادی مواجه بود. 
وی تصریح کرد: غیر از مساله مذاکرات که با فراز و نشیب توام بود و در واقع پایان سال یعنی در ۲۶ دی ماه ۹۴ بود که اجرای برجام شروع شد؛ علاوه بر این سالی بود که به دلیل کاهش شدید و بی سابقه قیمت نقت فشارهای اقتصادی هم برای مردم ما بود. 
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: من از آغاز سال بسیار امیدوار بودم که امسال سال گشایش ها باشد. هر روز که پیش می رویم با همت و کمک مردم و با تلاش، کوشش و پیگیری دولت و ملت و با همدلی با یکدیگر و هماهنگی با سایر قوا بتوانیم قدم های موثری برای سربلندی ملت و رفاه مردم برداریم.
 
**نشانه های رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵
روحانی همچنین درباره هدف گذاری برای رسیدن به رشد ۵ درصدی در سال جاری نیز گفت: من بسیار امیدوارم که امسال به هدف رشد پنج درصدی دست پیدا کنیم. علامت ها هم در همین آغاز سال همین را به ما می گوید.
وی توضیح داد: در طول چهار ماه گذشته رشد مصرف برق ما در بخش صنعتی بیشتر از سه-چهار ماهه اول سال گذشته است. همیشه مصرف برق در بحش صنعتی البته علامتی برای ما است، برای رشد صنعتی، رشد در کشاورزی، فعالترند و بیشتر برق مصرف می شود.
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: ما در سال ۹۳این تجربه را داشتیم، به همان نسبتی که رشد برق داشتیم باید به رشد اقتصادی می رسیدیم. در این سه – چهار ماه هم ۴.۲ رشد مصرف برق در بخش صنعت داریم و این علامت اولیه است که ما امسال در مسیر رشد و حرکت به سمت توسعه هستیم.
روحانی ادامه داد: رشد آمار بیمه شدگان در سه – چهار ماه اول امسال توسط تامین اجتماعی هم نشان می دهد که در این مسیر حرکت می کنیم. آماری که آنها به ما می دهند نشان می دهد که حدود ۴۶۱ هزار نفر تعداد بیمه شدگان در تامین اجتماعی بیش از سال گذشته است و این علامت است که حرکت رو به سمت جلو است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این در صادرات غیر نفتی یک حرکت بسیار خوبی را شاهد هستیم. در سال ۱۳۸۸ ارزش کل صادرات ما البته این مربوط به چهار ماه نخست است، صادرات ما ۵.۹ و واردات ما ۱۵.۷ میلیارد دلار بوده است،.
رئیس جمهوری یادآور شد: در سال ۸۹ صادرات ما ۸ و واردات ما ۱۹ بود، در سال ۹۰ نیز صادرات ما ۱۰.۳ و واردات ما ۱۸.۶، در سال ۹۱ صادرات ۱۰.۱ و واردات ۱۷.۵ بوده، د ر سال ۹۲، ۱۰.۴ صادرات و ۱۳ واردات، در سال ۹۳ ، ۱۱.۳ صادرات و ۱۷.۳ واردات بوده است. 
روحانی افزود: در سال ۹۴ در این مدت ۱۱ میلیارد صادرات و ۱۳.۹ واردات بوده و در چهار ماه امسال صادرات غیر نفتی ما ۱۳.۴ هست و واردات ما ۱۲.۹ است.
وی خاطرنشان کرد: اولا صادرات بر واردات پیشی گرفته است و این معنایش این نیست که همیشه واردات بد است؛ واردات مصرفی بد است؛ اگر تولید داخلی داشته باشیم خیلی بد است.
 
**افزایش صادرات نفت خام و میعانات از آثار برجام است/ تداوم جدیت دولت در مبارزه با قاچاق 
رییس جمهوری همچنین به موضوع برجام و آثار آن اشاره کرد و گفت: افزایش صادرات نفت خام و میعانات از جمله آثار برجام بوده که پس از اجرای آن شاهد بودیم.
روحانی با بیان این که خوشبختانه در سال گذشته صادرات بر واردات در بخش صادرات غیرنفتی پیشی گرفت، افزود: در چهار ماه اول امسال نیز این رشد را داریم، سال گذشته رشد صادرات ۱۱ درصد بوده که امسال به ۱۳.۴رسیده است.
وی ادامه داد: این علامتی است برای اینکه مسیر امسال، مسیر حرکت به سمت یک حرکت مثبت اقتصادی است.
رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که خوشبختانه در سال های اخیر مبارزه خوبی با قاچاق انجام شده است، آیا در آمارهای ارائه شده مبنی بر رشد اقتصادی، قاچاق هم لحاظ شده است یا خیر؟ گفت: آمار، مربوط به گمرک ایران است بنابراین قاچاق در این آمار نیست.
روحانی افزود: آماری که اخیرا به دست من داده شد، خوشبختانه در یک سال گذشته قاچاق کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. یعنی از ۲۵ میلیارد دلاری که گفته می شود، در حال حاضر به ۱۵ میلیارد رسیده، یعنی ۱۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: برای این کار باید همه دست به دست هم دهیم، خوشبختانه گمرکات تجهیزاتی خوبی پیدا می کند برای اینکه کشفیات افزایش یابد.
 
**همه قوا در مبارزه با قاچاق دست به دست هم دهند
رئیس جمهوری با تاکید بر این که نیروهای مرزبانی باید بیشتر تلاش کنند، اضافه کرد: زمانی که ما به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم، مسلما می توانیم بهتر با مساله قاچاق مبارزه کنیم.
روحانی تصریح کرد: در کل، مبارزه با قاچاق برای ما بسیار اهمیت دارد؛ حتی برای رونق اقتصادی ما دارای اهمیت است چون اگر کالای قاچاق وارد کشور شود این مسلما با تولید کالا در داخل کشور در تضاد است، بنابراین دولت به جد در مبارزه با قاچاق راهش را ادامه می دهد.
روحانی افزود: دولت در یکسال گذشته در این زمینه بسیار موفق بوده و ما این راه را ادامه می دهیم، رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر مساله مبارزه قاطع با قاچاق تاکید می کنند.
وی ادامه داد: البته در بحث مبارزه با قاچاق همه قوا باید دست در دست هم دهند، نیروهای مسلح نیز باید در این زمینه به ما کمک کنند.
 
**۱+۵ اهمال هایی در اجرای برجام دارد
رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین درباره نقض عهدها و دو صدایی از آمریکایی ها و غربی ها و این که برجام به کجا رسیده و میوه آن چه زمانی چیده می شود؟ گفت: ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می گیریم و صحبت می کنیم یکجور باید حرف بزنیم یعنی کمبودها،کم کاری ها، کاستی ها و اهمال آن ها را باید به رخ آن ها بکشیم و وقتی با مردم خودمان صحبت می کنیم این طرف قصه را نیز باید برای مردم توضیح دهیم.
روحانی افزود: البته ۱+۵ اهمال هایی در اجرای برجام دارد اما در عین حال برجام یک فضای بسیار خوبی را برای کشور به خصوص اقتصاد کشور به وجود آورده است.
وی ادامه داد: من در این جا باید از همه کارکنان صنعت نفت و از همه مدیران و مسوولان نفت سپاسگزاری و تشکر کنم که چند ماه بعد از برجام کاری کردند که حتی دیگران نیز دچار تعجب شدند که چطور ما در یک زمان کوتاهی توانستیم تولید نفت را بالا ببریم و در صادرات نفت خام و میعانات حرکتی را در پیش بگیریم و تقریبا به شرایط مشابه قبل از تحریم برسیم.
رییس جمهوری گفت: وقتی یک چاه برای مدتی بسته است هنگامی که می خواهد دوباره فعال شود، فعالیت ها و مقدمات و مخارج خیلی زیادی را نیاز دارد اما این آمادگی از قبل از روز اجرای برجام در دولت ایجاد شده بود و به حق کارکنان صنعت نفت تلاش بسیار خوبی انجام دادند و امروز ما با یک آمار و ارقام بسیار خوبی مواجه هستیم.
 
**تولید نفت خام و میعانات گازی از سه میلیون و ۲۵۰ هزار به چهار میلیون و ۱۲۴ هزار بشکه رسیده است
روحانی با اشاره وضعیت صنعت نفت در طول این مدت چندماه و چگونگی دستیابی به پیشرفت های قابل ملاحظه اظهارداشت: پیش از برجام یعنی در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۴ شرایط ما به این گونه بوده که مجموعه تولید نفت خام و میعانات گازی سه میلیون و ۲۵۰ هزار و صادرات یک میلیون و ۳۴۸ هزار بوده است که در چهار ماهه سال ۹۵ تولید چهار میلیون و ۱۲۴ هزار بشکه در روز و صادرات دو میلیون و ۳۸۲ هزار بشکه در روز بوده است.
وی ادامه داد: در تیرماه آمار به این صورت است که تولید نفت خام و میعانات چهار میلیون و ۱۵۴ هزار بشکه و صادرات نفت خام و میعانات دو میلیون و ۴۲۸ هزار بشکه است که این نشان می دهد در عرض چند ماه از تولید سه میلیون و ۲۵۰ هزار به چهار میلیون و ۱۵۴ هزار رسیدیم و این یکی از آثار برجام است.
 
**برجام باعث شد دست ما در فروش نفت و میعانات باز شود/ارتباط بیش از۴۰۰ بانک خارجی با ایران
رئیس جمهوری در ادامه بیان دستاوردهای برجام افزود: یکی از آثار دیگر برجام همانگونه که دیروز در سخنرانی خود در جمع کارکنان صنعت نفت هم گفتم، تنها بحث فروش نفت نیست که ما مثلا یک میلیون بشکه نفت بیشتر بفروشیم بلکه مهم این است تا دیروز قدرت های بزرگ بالای سر ما ایستاده بودند و به ما تحمیل می کردند که از یک میلیون بشکه نفت خام یک بشکه اضافه هم نباید بفروشیم و این را نه تنها به ما تحمیل می کردند بلکه جلوی کشورهایی که می خواستند از ما نفت بخرند هم ایستاده بودند.
روحانی ادامه داد: این یک عزتی برای ماست که نفت را به مقداری که دلمان بخواهد می فروشیم، این علاوه بر مساله اقتصادی از لحاظ سیاسی و از لحاظ ابعاد انقلابی کشور هم مهم است؛ بخش بزرگ انقلاب، استقلال است و بخش بزرگ استقلال این است که ما در اراده و اجرای اراده مان در برابر قدرت های بزرگ بتوانیم ایستادگی کنیم و نگذاریم بر ما تحمیل کنند.
 
**دسترسی به پول های فروش نفت 
رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: علاوه بر این که ما در فروش نفت و میعانات دستمان باز شده است ، در دسترسی ما به پول نفت و میعانات هم دستمان باز شده است، اولا در دوران تحریم، کشورهایی که از ما نفت می خریدند برای ما شرایط تعیین می کردند، چون ما مجبور بودیم به چند کشور نفت بفروشیم مثلا می گفتند این مقدار به دلار و این مقدار به پول ملی خودمان باشد، بعد آن پول ملی کشور خودشان را ناچار می شدیم از خودشان کالا بخریم زیرا پول ملی کشور آنان را نمی توانستیم جا به جا کنیم و هم این که تبدیل آن مخارج فراوانی داشت زیرا پولی نبود که همه جای دنیا ارزش مبادلاتی داشته باشد.
وی تاکید کرد: امروز دست ما باز است، به علاوه این که از همان پول اگر می خواستیم استفاده کنیم حداقل ده درصد تا بیست درصد آنان برای استفاده کننده دریافت می کردند مثلا برای حق نقل و انتقال می گرفتند ولی امروز دست ما باز است برای این که بتوانیم از پول های خودمان استفاده کنیم.
 
**امروز بیش از ۴۰۰ بانک خارجی با ما در ارتباط هستند
رییس جمهوری ادامه داد: وزیر نفت اعلام کرد که هر نفتی را که ما می فروشیم به یورو می فروشیم و می گوییم همین مقدار یورو به حسابی که ما تعیین می کنیم واریز شود. در گذشته این طور نبود؛ زیرا حساب هایی نبود که بخواهیم واریز کنیم، امروز بیش از حدود ۴۰۰ بانک خارجی با ما در ارتباط هستند که آمار آن روز به روز بالاتر می رود و ما پول نفتمان را می توانیم به شعبات خودمان که در خارج داریم، شعبات بانک های مختلف که در خارج داریم که در زمان تحریم فعال نبودند، می توانیم از آنان استفاده کنیم.
روحانی یادآور شد: در دوران برجام یک فرصت خوبی ایجاد شده است؛ این فرصت نه تنها برای فروش نفت و دسترسی به اموال ما بلکه برای مساله بیمه و کشتیرانی ایجاد شده است.
وی افزود: کشتیرانی ما در تحریم بودند، کشتی های بزرگ در بنادر ما پهلو نمی گرفتند بلکه می رفتند و در بنادر کشورهای دیگر و بعد می بایست با لنج، کالاها را حمل کنیم و مخارج اضافه برای ما بود.
 
**شرایط سخت در صورت نرسیدن به برجام
رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر برجامی در کار نبود و ما روند قبلی را ادامه می دادیم، وضعیت ما در حوزه های مختلف چگونه بود؟ اظهار داشت: اگر شرایط قبل از برجام یعنی قبل از مذاکرات دولت یازدهم و توفیقاتی که بدست آوردیم و در یک مقطعی به یک توافق موقت و بعد به توافق دائم رسیدیم، شرایط این بود که نفت را باید یک میلیون بشکه می فروختیم و نه بیشتر و با مقرراتی که این ها تحمیل کرده بودند به تدریج ۲۰ درصد، ۲۰ درصد این یک میلیون کاهش پیدا می کرد.
روحانی گفت: در آن صورت امروز در شرایطی بودیم که نمی توانستیم نفت را به کشوری صادر کنیم و شرایط دسترسی ما به اموالمان روز به روز سخت تر می شد و کشورها سخت گیری های بیشتری می کردند زیرا ما تنها در نفت تحریم نبودیم بلکه در خودرو ، پتروشیمی، جا به جایی ریال، فلزات گرانبها هم در تحریم بودیم که در همه این ها شرایط سختی برای کشور پیش می آمد.

بخش نظردهی بسته شده است..