مدیریت مشارکتی منابع طبیعی در ابرکوه

به گزارش یزدی نیوزرییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ابرکوه گفت: طرح ترسیب کربن یک طرح مشارکتی با هدف بسیج جوامع محلی در جهت توسعه پایدار روستایی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی به ویژه در مناطق محروم است.

سید احمد هدایت اظهار کرد: این طرح تنها در استان یزد در بخش بهمن به صورت پایلوت در تیرماه سال ۹۳ اجرا شد و فاز نخست طرح ترسیب کربن با انتخاب چهار روستای اسفندآباد، اسدآباد اسفندآباد، هارونی و حسین آباد شروع به کار کرد.
وی افزود: روستاهای تقی آباد، اسدآباد سفلی، هک و شهرآباد در فاز دوم و روستاهای رحمت آباد، بداف و خرم آباد دربخش بهمن تحت پوشش قرار گرفتند .
این مسئول ادامه داد: هدف اصلی این طرح توسعه و پیشرفت روستا، ترویج و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی (آب، خاک، زمین، جنگل، مرتع و …) برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.
وی گفت: رویکرد حاکم بر این طرح، مدیریت و استفاده بهینه از دارایی و سرمایه های موجود و یا استفاده از سرمایه ها و دارایی های نهفته است.
هدایت اضافه کرد: تاکنون مجموعا ۹ صندوق خورد در روستاها از ۱۵۰ گروه تشکیل شده است که در حدود یکهزار و ۶۰۰ نفرتحت پوشش طرح قرار گرفته اند که تاکنون میزان پس انداز این صندوق ها بالغ یک میلیاردو۵۰۰ میلیون ریال شده است.
رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ابرکوه ، از برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی در روستاها خبر داد و افزود: این کلاسها بنا به درخواست اهالی و مطابق با نیازهای آنان شامل کلاس های کشاورزی ، باغبانی، امداد ، نجات، زنگ سبز در مدارس روستا، فنی حرفه ای و کلاس های مشاوره بهزیستی تشکیل شده است.
این مسئول همچنین از راه اندازی مشاغل کسب و کار سبز خبرداد و خاطرنشان کرد:گردشگری با توجه به پتانسیل بالای بخش بهمن در جذب توریسم و اکوتوریسم، تاکنون چندین بازدید از روستاهای هدف با همراهی فعالین مطرح گردشگری کشور صورت گرفته و پتانسیل های موجود شناسایی شده است.
وی ادامه داد: توسعه مشاغل خورد با اعطای وام های کم بهره از محل پس اندازهای روستاها و به منظور توسعه مشاغل خورد از دیگر دستاوردهای این طرح است.
هدایت اضافه کرد: پرورش زنبور عسل، احداث نانوایی توسط بانوان، تاسیس مغازه های مختلف در روستا، توسعه کسب و کار زراعت و باغبانی و دامداری، تولید نهال پسته از جمله مشاغلی هستند که با استفاده از این وام ها راه اندازی شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه یاد آور شد: ۵۰۰میلیون ریال اعتبارت استانی برای این طرح در سال ۱۳۹۳ تخصیص یافته بودکه ۳۷۰ میلیون ریال آن جذب شده است.
وی بابیان اینکه یک میلیارد ریال اعتبار ملی درسال ۹۳اختصاص داده شد بود افزود: ۵۰۰میلیون ریال بودجه سال گذشته برای اجرای این طرح اختصاص یافت که ۱۴۴ میلیون ریال آن جذب شد و همچنین از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بودجه ملی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن تاکنون تخصیص یافته است.
وی ازکمک های سازمان ملل متحد در سال های ۹۳و۹۴خبرداد و افزود: طی دوسال۵۷۰ میلیون ریال از سوی سازمان ملل به این طرح کمک شده است.

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..