مهریز، ظرفیت ساخت ۲۰ زورخانه دارد

به گزارش یزدی نیوزرئیس هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای مهریز گفت: اگر مسئولان و خیران همراهی کنند این شهرستان ظرفیت ساخت ۲۰ زورخانه دیگر را دارد.

سید مهدی طباطبایی  به مناسبت آغاز هفته فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در گفت و گو با خبرنگاران مهریز به فعالیت ۳۰۰ باستانی کار در مهریز اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲۰۰ نفر از آنها طبق مقررات فدراسیون رتبه بندی شده اند .
وی ادامه داد: هنوز کار رتبه بندی حدود ۱۲۰ باستانی کار فعال این شهرستان باقی مانده که پرونده آنها تکمیل و برای بررسی و اقدام به کمیسیون رتبه بندی استان و سپس فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشور ارسال شده است .
رئیس هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای مهریز ادامه داد: هم اکنون شش گود زورخانه در پنج محل در شهر و مناطق روستایی شامل زورخانه های بغداد آباد ، مهرپادین ، مزویر آباد ، خورمیز علیا و سفلی و عصت آباد وجود دارد .
طباطبایی گفت: افزون بر ۳۰۰ باستانی کار از شش سال تا ۷۰ سال سن در طول سال بصورت خیلی منظم و مستمر با مراجعه به زورخانه های زیر پوشش این هیات ضمن شرکت در برنامه های فرهنگی به ورزش باستانی می پردازند .
این مسئول خاطر نشان کرد: تاکنون برای ساخت و تجهیز زورخانه های شهرستان مهریز در مجموع افزون بر چهارمیلیارد ریال توسط خیران کمک مالی شده و همچنین این حمایت ها در برخی مواقع ضروری ادامه دارد .
طباطبایی با اشاره به وجود بخش مرکزی در مهریز به اهمیت همکاری خیران و پیگیری مسئولان در ساخت زورخانه های جدید در روستاها اشاره کرد و تاکید نمود: هر کجا مردم خواستار ساخت زورخانه و ارائه برنامه های آموزشی باشند این هیات آماده همکاری و تعامل است .
وی گفت: شهرستان مهریز که در این ورزش سابقه طولانی و پیشکسوتان زیادی دارد ظرفیت ساخت و راه اندازی زورخانه های جدیدی وجود دارد که امیدواریم با همکاری مردم و مسئولان و بخصوص خیران این امر مهم محقق شود .
رئیس هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای مهریز در ادامه از همکاری فرماندار ، رئیس اداره میراث فرهنگی ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره ورزش و جوانان و سایر دستگاههای اجرایی و ورزشی و همچنین خیران و پیشکسوتان در گسترش این ورزش در بین مردم و جوانان در شهر و روستاها قدردانی کرد .
طباطبایی گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه ای به گفته مقام معظم رهبری یک ورزش معنوی و ارزشی است که در آن به ادب ، انسانیت و فضائل الهی و معنوی عنایت ویژه می شود بنابراین باید در گسترش آن در شهرستان تلاش بیشتری بعمل آید .
وی افزود: هنوز جای کار بیشتری در شهرستان مومن پرور و ورزش دوست مهریز برای گسترش این ورزش فرهنگی و ارزشی وجود دارد باید با همت و همراهی بیشتر مسئولان و همچنین مشارکت خیران شاهد راه اندازی زورخانه های جید در بخش مرکزی و شهر باشیم .
این مسئول اظهار داشت: بر اساس ارزیابی بعمل آمده در خصوص وضعیت عملکرد هیات های پهلوانی و زوخانه ای مناطق و شهرستان های تابعه استان توسط هیات یزد ، هیات مهریز مقام دوم را بعد از بخش بهمن ابرکوه کسب کرده است .
طباطبایی گفت: این موفقیت مرهون فداکاری ، همراهی ، برنامه ریزی ، حضور خیران ، تلاش مسئولان و تمامی کسانی است که برای گسترش آن در سال های اخیر در کنار این هیات به فعالیت مشغول بوده و این کار ارزشمند را انجام می دهند .
وی در ادامه اظهار داشت: همه ساله از ۱۷ شوال ( اول مردادماه ) هفته فرهنگ پهلوانی و ورزشی زورخانه ای آغاز می شود و در شهرستان مهریز برای بزرگداشت آن با همکاری باستانی کاران و مردم برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی پیش بینی شده است .
طباطبایی اهم این برنامه ها را برگزاری جشن باستانی در برخی پارک ها و زورخانه ها ، دیدار از خانه سالمندان ، دیدار با مسئولان فرهنگی و اجرایی و ورزشی ، تجلیل از پیشکسوتان باستانی ، دیدار با اصحاب رسانه ، تبیین عملکرد هیات در رسانه های گروهی و نوشتاری ، سرکشی از جانبازان ، خانواده شهیدان ، ادای احترام و گلباران قبور منور شهدا ، حضور در نمازجمعه و سایرفعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی در شهر و روستاها ذکر کرد .
وی گفت: برای گسترش فرهنگ والای پهلوانی نه تنها هیات و رسانه های گروهی که باید خانواده ها بیش از گذشته در این رابطه تلاش کنند که حضور نسل جوان در گود زورخانه نقش مهمی در سازندگی روحی و اخلاقی و تضمین کننده آنها در برابر تهدید نرم دشمنان محسوب می شود .
این مسئول گفت: اگر نسل جوان با این ورزش و ویژگی های عمیق و تاثیرگذار آن آشنا شود بدون شک تسلیم توطئه های فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی و نظام نمی شود و می تواند سعادت دنیا و آخرت را برای خود تضمین کند .
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..