یک فعال صنایع دستی:

هنر حضرت داود (ع) را پنهانی در یزد ادامه می‌دهند

۴۵ سال است که هنر سبد بافی مهریز را ادامه می‌دهد. ترکه‌های بادام کوهی و ارغوان را از کوه جمع آوری می‌کند و با آن سبد، میز، صندلی و قفسه چوبی می‌سازد.

به گزارش یزدی نیوزیکی از هنرمندان سبدبافی استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار صنایع دستی ایسنا می‌گوید: سبدبافی به دوران حضرت داوود و حتا پیش از آن (ع) می‌رسد و تا حالا ادامه پیدا کرده است. پدران ما روایت می‌کردند که حضرت داود هم سبدبافی را انجام می‌داده است. من هم از پدرم این کار را یاد گرفته‌ام و حالا پسرانم هم می‌توانند سبد ببافند.

او ادامه می‌دهد: تَرکه‌هایی که به آن سبد می‌بافیم، تنها در فصل پاییز و زمستان قابل دسترسی هستند. به همین دلیل در فصل زمستان به اندازه کافی ترکه جمع می‌کنیم تا در فصل‌های دیگر هم بتوانیم به کارمان ادامه دهیم.

این سبدباف اضافه می‌کند: به جز من، چند سبدباف دیگر هم در مهریز وجود دارند که چون سبدبافی مقرون به صرفه نیست، این کار را انجام نمی‌دهند. زیرا محیط زیست می‌گوید برای سبدبافی باید خودتان درختچه‌های بادام کوهی را بکارید که این کار با توجه به خشکسالی استان یزد و هزینه‌های جانبی مقرون به صرفه نیست.

او می‌گوید: در حال حاضر ترکه‌های مورد نیاز برای این کار را به شکل قاچاق و غیرقانونی جمع‌آوری می‌کنیم و اگر ماموران جنگل‌بانی و محیط‌زیست بفهمند، جریمه‌‌مان می‌کنند. این در حالیست که ما طوری ترکه را جمع‌آوری می‌کنیم که درخت برای سال بعد پاجوش کند و کاری که انجام می‌دهیم نه تنها ضرر ندارد، بلکه برای درخت منفعت هم دارد اما اداره محیط زیست فکر می‌کند ما می‌خواهیم به درخت آسیب برسانیم.

این سبدباف درباره قیمت سبدهایی که می‌بافد بیان می‌کند: قیمت سبدها  از ۸  تا ۴۰ هزار تومان است و متقاضی خرید آن هم خوب است  و می‌توان به جز سبد، ‌ قفسه کتاب، ‌ میز و صندلی هم بافت اما با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم.

او که معتقد است این هنر تا چند سال آینده فراموش می‌شود، می‌گوید: با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چند دوره آموزشی سبدبافی برگزار شد که استقبال چندانی از آن نشد و کسانی هم که در این کلاس‌ها شرکت کردند بیشتر خانم بودند.

این سبدباف درباره اینکه معاونت صنایع دستی برای فراموش نشدن این هنر سنتی حمایت‌های دیگری هم انجام می‌دهد؟ بیان می‌کند: معاونت صنایع دستی شرایط شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی را به صورت رایگان  برای ما فراهم می‌کند و گاهی هم به  سبد بافان وام می‌دهد.

بخش نظردهی بسته شده است..