طرح «هر خانه یک موزه» تصویب شد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی خبر داد: طرح «هر خانه یک موزه» به تصویب رسید و امیدواریم با اجرایی شدن آن، بتوانیم همه این موزه‌ها را ثبت کنیم.

 

محمدرضا کارگر این خبر را در آئین گرامیداشت روز جهانی موزه و افتتاح هفته میراث فرهنگی که  با حضور جمع زیادی از موزه‌داران کشور و معاونان رییس جمهور در موزه ملی ایران در حال برگزاری است، اعلام کرد.

 

وی با اشاره به ایجاد یک موزه خصوصی، هر دو هفته در طول سال گذشته برای نخستین بار در کشور، اظهار کرد: با این اتفاق امیدواریم در آینده هر ۱۰ روز یک موزه ایجاد کنیم و به مرور در نهایت هر روز یک موزه در کشور راه‌اندازی کنیم تا به طرح «هر خانه یک موزه» برسیم.

 

او در ادامه با تاکید بر این اعتقاد که تا زمانی که متصدی امور موزه‌ها دولت باشد، به هدف خود در ایجاد موزه نمی‌رسیم، افزود: بخش خصوصی در دو سال گذشته در این زمینه از دولت پیشی گرفت، به گونه‌ای که در این مدت ۴۰ موزه در سطح کشور ایجاد شده است.

 

مدیر پیشین موزه ملی ایران با اشاره به حضور پررنگ مردم در موزه‌ها در طول چند سال گذشته، بیان کرد: با این اتفاق دیگر سوال نخ‌نمای قدیمی درباره حضور کمرنگ مردم و بی‌توجهی به موزه‌ها از اذهان پاک می‌شود. در سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر از بناها و موزه‌های میراث فرهنگی بازدید کردند.

 

کارگر، ساماندهی اشیای تاریخی در موزه‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده در موزه‌ها دانست و افزود: برای نخستین‌بار بزرگترین ساماندهی علمی در کشور رخ داد و حدود ۵۰ هزار شیء از یک مخزن ساماندهی شد.

 

او همچنین با اشاره به اهدای بزرگترین مجموعه سکه‌های تاریخی به موزه ملی ایران توسط «منوچهر خواجه‌نوری»، اظهار کرد: همه این اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و میراث در بدترین شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته رخ داد.

 

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی گفت: امروز ما مدعی هستیم که موزه‌داران ما بیش از همیشه به رسالت خود یعنی توسعه میراث و گسترش دیپلماسی فرهنگی در کشور با دستان خالی می‌پردازند.

 

او تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی قصد دارد درِ موزه‌ها را به روی مردم باز کند و سنت حفاظت از موزه را که امروز به مثابه یک جایگاه نظامی است، از میان بردارد.

 

کارگر بیان کرد: امیدوارم در چند سال آینده در هر خانه یک ویترین از ارزشمندترین آثار تاریخی خانواده نگهداری شود.

 

 

 

 

۳۵۰ کاروانسرا به وزارت راه معرفی کردیم

 

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این آئین بزرگداشت اظهار کرد: ‌امسال شعار روز موزه‌ها از منظر فرهنگی است، زیرا موزه‌ها شیء محور نیستند بلکه مخاطب‌محورند.

 

وی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگی در جامعه به وجود آمده است، افزود: اکنون شاهد اتفاقاتی همچون درخواست مردم در هفتاد الی هشتاد مورد برای ثبت آثار هستیم، همچنین شاهد هستیم که دستگاه‌های مختلف نسبت به سابقه تاریخی خود حساس شده‌اند برای نمونه وزارت نیرو نسبت به قنات‌ها، وزارت صنعت نسبت به کارخانه‌های قدیمی، وزارت علوم نسبت به مدارس تاریخی توجه ویژه‌ای دارند و درخواست کرده‌اند که برخی ازاین آثار را مرمت کنند.

 

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: وزارت راه از ما درخواست کرد که تعدادی کاروانسرای قدیمی را به آن‌ها معرفی کنیم، ما هم ۳۵۰ کاروانسرا که در مسیر راه‌های جدید هستند را به آن‌ها معرفی کردیم.

 

او همچنین با اشاره به هفتادمین سال ایکوم و صدمین سال افتتاح موزه ملی ایران و هشتادمین سالگرد افتتاح موزه ایران باستان در سال آینده، ادامه داد: ما در هفته میراث فرهنگی بیش از ۲۵۰ برنامه فرهنگی در کشور داریم، همچنین صد نمایشگاه و کارگاه و نشست تخصصی نیز برگزار می شود، دو کارگاه آموزشی مرمت بین ایران و آلمان نیز برپا شد.

 

وی گفت: امسال شعار ایکوم، موزه‌ها و منظرهای فرهنگی است. امروز می‌بینیم که در میراث جهانی به همه ابعاد و ثروت‌های میراثی توجه می شود و به تدریج سیر نگاه ها به بناهای تاریخی، محوطه‌ها، بافت‌ها و شهرهای تاریخی می‌رسد.

 

طالبیان بیان کرد: شعار موزه‌ها نیز منظر فرهنگی است یعنی دیگر موزه‌ها شی محور نیستند. اکنون بیش از ۸۰ پرونده تنها از استان یزد به ما رسیده که خواستار ثبت در فهرست میراث ملی شده‌اند.

 

وی گفت: دستگاه‌هایی مانند وزارت راه اعلام کرده‌اند که کاروانسراهای بین راهی را به آنها معرفی کنیم، ما هم ۳۵۰ کاروانسرا معرفی کردیم تا از آن به عنوان موزه و یا کاربری‌های دیگر استفاده شود.

 

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم؛ از تعدادی موزه‌داران کشور تقدیر شد.

بخش نظردهی بسته شده است..