مدیرکل تعاون:

جایگاه چهاردهم استان یزد در میانگین نرخ بیکاری

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: میانگین نرخ بیکاری کشوری در سال 94، 11 درصد و استان یزد 11.2 درصد است و از این حیث در جایگاه چهاردهم کشور قرار داریم.

به گزارش یزدی نیوز محمدحسین ریاحی دوشنبه شب در نخستین جلسه کارگروه اشتغال استان یزد با حضور نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی کشور در گزارشی درباره وضعیت اشتغال این استان افزود: نتایج بررسی عملیات میدانی در سال ۹۴ نشان می‌دهد که آمار شاغلان در کل کشور در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بیش از ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.
وی با اشاره به آمار اشتغال دو بخش صنعت و کشاورزی افزود: آمار شاغلان صنعت در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بیش از ۴۵هزار نفر کاهش یافت اما آمار شاغلان بخش کشاورزی و خدمات،‌ افزایش خوبی داشته از این رو بخش صنعت در سال ۹۴ حدود ۳۲.۵ درصد و خدمات عمومی ۴۸.۳ درصد کل مشاغل در سطح کشور را داشته است.
دبیر کارگروه اشتغال استان یزد درباره نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در سال ۹۴ نیز خاطرنشان کرد: این نرخ در کشور ۳۸.۲ درصد بوده که این رقم در یزد به ۴۱.۱ درصد رسیده و در این بخش نیز این استان در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است.
ریاحی با اشاره به افزایش اشتغال بانوان تصریح کرد: اشتغال زنان در کشور ۳۶۱ هزار نفر افزایش یافته ضمن اینکه از سوی دیگر نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال نیز ۹ دهم درصد افزایش داشته است.
مدیرکل تعاون استان یزد در بخش دیگری از این جلسه درباره تعهد دستگاههای اجرایی استان یزد در ایجاد شغل طی دو سال اخیر گفت: در سال ۹۳ تعداد ۲۵دستگاه اجرایی استان ۱۵هزار و ۵۰۰نفر اشتغال تعهد داشتند که در مجموع ۸۴درصد یعنی ۱۳هزار نفر محقق شد اما در سال ۹۴ تعهدی اعلام نشده و تاکنون ۷۰۵۸ شغل در سامانه سامد استان ثبت شده است.
وی از دستگاه‌های اجرایی استان یزد خواست تا این سامانه را به طور مرتب رصد کرده و آمار اشتغال ایجاد شده توسط خود را وارد کنند تا بر اساس این آمار بتوانیم به جمع‌بندی‌های صحیح دست پیدا کنیم.
** در صورت حمایت از سرمایه گذاری ، سهم میراث فرهنگی در اشتغال استان افزایش می یابد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در این استان گفت: در صورتی که سرمایه گذاری در این بخش بیشتر و سریع تر شود سهم میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان در اشتغال افزایش خواهد یافت.
محمدمهدی شرافت افزود: تاکنون ۳۲ مرکز اقامتی بوم‌گردی در یزد افتتاح شده که در قالب آن ۹۵ نفر فعالیت اشتغال دارند .
وی ادامه داد: در این بخش بیش از ۱۱۰ مجوز صادر کردیم که ۱۹ مورد آنها برای دریافت تسهیلات به صندوق کارآفرینی امید کشور معرفی شده و ۱۱ مورد این افراد تسهیلات دریافت کردند.
مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد تصریح کرد: ۲۰۰نفر در بخش صنایع دستی و ۶۵۰ نفر نیز در حوزه های و پروژ های سرمایه گذاری استان مشغول به کار شده اند با این حال توسعه گردشگری نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است.
** لزوم کمک جدی به حوزه توزیع و صادرات تولیدات
در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد گفت: دو حلقه مفقوده‌ در حوزه اشتغال و تولید استان وجود دارد و که یکی شرکت های صادرات گرا و دیگری مشکلات توزیع است و کمک به حلقه توزیع بویژه در زمینه صادرات یکی از حوزه‌هایی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
سیدمسعود عظیمی با اشاره به اینکه استان یزد در خوشه‌های صنعتی توانسته در کشور نمونه‌های خوبی داشته باشد اظهار داشت: به تازگی در استان یزد روی خوشه طلا کار را شروع کردیم چون معتقدیم با توجه به مشکلات ۱۵۰۰ طلاساز استان ، فعالیت خوشه‌های صنعتی عامل مهمی در زمینه توسعه کسب و کار و صنعت است.
وی افزود: خوشه سنگ، خوشه محصولات کنجدی که بیشتر در اردکان مستقر هستند، خوشه نساجی و خوشه کاشی و سرامیک دیگر خوشه‌هایی هستند که در استان یزد در زمینه صنعت در حال فعالیتند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان با اشاره به اینکه تولیدات استان یزد حدود چهار برابر مصرف آن است گفت: در چنین وضعیتی تمام تولیدات استان نمی تواند در یزد مصرف شود و لذا باید زنجیره توزیع و صادرات به تولیذد کمک کند و صندوق امید کارآفرینی می تواند با نگاه عمیق تر به این دو بخش در آنها سرمایه گذاری کند.
عظیمی تاکید کرد : اگر این اقدام انجام شود می‌توان فضای کسب و کار را یک فضای پایدار و با امید دانست و امیدوار بود تا زمینه اشتغال پایدار فراهم شود.
** رفع مشکلات حوزه آی تی زمینه ساز ایجاد اشتغال بالا
به گزارش ایرنا،در بخش دیگری از این جلسه مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با اشاره به اینکه این استان موقعیت ویژه‌ای در حوزه آی تی و آی سی تی در کشور دارد گفت: رفع مشکلات این بخش و سرمایه گذاری موثر در زیرساختهای این حوزه زمینه ساز اشتغال بالا خواهد بود.
محمدرضا وزیری افزود: اشتغال در این بخش به سختی قابل رصد است با این حال با رفع مشکلات بیمه ای برای فعالیت های دورکاری این بخش و الزام نبودن حضور مستمر افراد شاغل در این بخش می تواند به تعداد شاغلان حوزه آی تی اضافه کند.

بخش نظردهی بسته شده است..