مدیر مرکز دیابت یزد خبر داد

آغاز بکار سامانه آنلاین مشاوره و آموزش دیابت در یزد

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد از راه‌اندازی سامانه آنلاین «دیابت سلام» ویژه مشاوره و آموزش بیماران دیابتی در این استان خبر داد.

دکتر «سید محمدرضا آقایی میبدی»  در نشست خبری با اهالی رسانه که در محوطه فضای باز استانداری یزد ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته ملی دیابت که از ۲۴ تا ۳۰ آبانماه بود، گفت: البته با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، امسال برنامه‌های این هفته به صورت پرا کنده و گاهاً با تاخیر و برخی نیز با تقدم بر این هفته برگزار شد.

وی با اشاره به شعار امسال هفته دیابت مبنی بر این که «پرستاران در دنیای دیابت تغییر را ایجاد می‌کنند»، تصریح کرد: پرستاران به عنوان یک عضو بسیار ارزشمند جامعه، کارهای برجسته‌ای را برای حمایت از افرادی که با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی زندگی می‌کنند، انجام می‌دهند و افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند نیز به حمایت آن‌ها نیاز دارند.

دکتر آقایی نقش کلیدی پرستاران در این زمینه را شامل تشخیص دیابت برای اطمینان از درمان سریع، ارائه آموزش و پشتیبانی روان‌شناختی برای افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از بروز عوارض و مقابله با عوامل خطر برای دیابت نوع ۲ برای جلوگیری از بیماری برشمرد و افزود: البته نیاز به آموزش و سرمایه‌گذاری بیشتر برای توانمندسازی پرستاران در سراسر دنیا با مهارت‌هایی برای حمایت از افراد مبتلا به دیابت و افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد.

وی متذکر شد: البته موضوع پیشگیر و مراقبت از بیماران دیابتی با کمک پرستاران از این لحاظ که بیشتر نقش درمانی آنها دراین مورد پررنگ تر بوده، مورد غفلت واقع شده است که در همین رابطه تفاهم‌نامه‌ای با موضوع آموزش پرستار مشاور و پرستار مراقب دیابت در استان در حال انعقاد است تا از این طریق با ارائه آموزش‌های تخصصی به پرستاران، در این حوزه نیز شاهد ارائه خدمات مطلوب‌تری باشیم.

وی از جمله ویژه برنامه‌های برگزار شده در هفته دیابت امسال را برگزاری سمینار مجازی با حضور پزشکان استان به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون آخرین یافته‌ها و استفاده از تجربیات و بازآموزی پیرامون بیماری دیابت و نیز برگزاری سمینار رابطان سلامت ادارات در رابطه با بیماری دیابت ذکر کرد.

به گفته مدیر مرکز دیابت یزد، با توجه به پتانسیل‌های فضای مجازی از امروز نیز سامانه آنلاین مشاوره و آموزش بیماری دیابتی با عنوان «دیابت سلام» به شماره ۳۷۲۸۳۳۳۲ برای پاسخگویی در ساعات اداری راه اندازی شده که در آینده به صورت ویژه‌تری فعالیت خود را گسترش خواهد داد.

وی تاکید کرد: این سامانه آنلاین تنها ویژه مشاوره و آموزش دیابت است و سئوالات همشهریان در خصوص تامین انسولین قاعدتاً برعهده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است و خوشبختانه در این مورد نیز با وجود کمبودهای مقطعی تاکنون مشکل حادی در استان وجود نداشته به طوری که طی روزهای آتی نیز با رایزنی‌ها و تلاشهای معاونت غذا و داروی استان مقادیری ازاین دارو در بین داروخانه‌های هلال احمر و شهید چمران یزد به صورت اورژانسی و تا پایان هفته نیز توسط شرکت‌های پخش دارو در تمام داروخانه‌های استان در دسترس بیماران است.

دکتر آقایی با تاکید بر این که در درمان دیابت تنها دارو موثر نیست بلکه تحرک بدنی و تغذیه صحیح و مسائل دیگری مانند رعایت نظم در زندگی و بهداشت روانی تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به مغفول ماندن تحرک بدنی و ورزش، از یک سال پیش با همکاری هیات پزشکی ورزشی اداره مل ورزش و جوانان استان، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد و مجموعه ورزشی کارگران، یکسری فعالیت‌ها برای بیماران دیابتی آغاز شده و در ادامه سازمانی به عنوان مرکز مشاوره و تحرک بدنی بیماران دیابتی برای اولین بار در سطح کشور طراحی شده که امیدواریم به زودی و با مهار بیماری کرونا، شاهد راه‌اندازی آن در یزد باشیم.

وی با بیان این که براساس برآوردهای مرکز دیابت استان، در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر از یزدی‌ها به بیماری دیابت مبتلا هستند، تاکید کرد: با توجه به این که ۵۰ درصد از بیماران دیابتی از بیماری خود بی اطلاع هستند، توصیه اکید داریم که افراد هر از گاهی با مارجعه به مراکز درمانی و آزمایشگاهی وضعیت جسمانی خود از این لحاظ را رصد کنند و در صورت تشخیص پزشک مبنی بر استفاده از دارو یا انسولین حتماً در این باره اقدام کنند و آن را به تاخیر نیاندازند.

وی با اشاره به این که عمده بیماران دیابتی در استان از نوع دیابت نوع ۲ هستند ولی آمارها در مورد مبتلایان دیابت نوع یک و دیابت بارداری در استان نیز بالاست، گفت: متاسفانه در آینده ممکن است استان یزد با سونامی یا طوفان دیابت مواجه شود و کرونا نیز به نوعی این وضعیت را تشدید کرده باشد.

مدیر مرکز دیابت یزد با اشاره به طرح کوچ آموزش و پرورش کشور به منظور کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان، گفت: این طرح در استان یزد فراتر از کشور در حال انجام است به طوریکه با همکاری آموزش و پرورش در شهرستانهای استان دانش آموزانی که در جریان تحصیل دچار چاقی و اضافه وزن هستند، از سوی مدارس به پزشک متخصص شهرستان معرفی و علاوه بر دریافت مشاوره، در صورت نیاز به فوق تخصص غدد اطفال جهت معاینه ارجاع داده می‌شود.

وی از توافق مرکز تحقیقات دیابت یزد با پژوهشگاه رویان برای جراحی پیوند جزایر لانگرهانس لوزالمعده برای اولین بار در کشور به منظور درمانی بیماران دیابتی نوع یک خبر داد و گفت: البته این اقدام یک کار پژوهشی و علمی است ولی می‌تواند نقطه امیدی برای درمان این بیماری در آینده باشد.

دکتر آقایی در مورد نحوه پیشگیری و مقابله بیماران دیابتی با ویروس کرونا نیز گفت: کرونا در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر تاثیر را دارد و بیماران دیابتی نیز یکی از این گروهاست ولی این تصور که شانس درگیری بیماران دیابتی به کرونا بیشتر است، اشتباه است و تنها درصورتی که دیابتی‌ها کرونا بگیرند، عوارض بیشتری از این بیماری خواهند داشت.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که بیماران دیابتی علاوه بر رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی معمول مقابله با کرونا، با حساسیت و دقت بیشتری آنها را اعمال کنند، حتماً دو مرتبه در روز نسبت به اندازه گیری درجه حرارت بدن اقدام کنند و با دقت در مورد تنظیم قند بدن اقدام کنند و در صورت بروز علائم معمول کرونا، زودتر از معمول به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با اشاره به این که در ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد بیماران دیابتی کنترل لازم را به همراه ندارند، این موضوع را عامل بروز بسیاری از علائم بعدی بیماری دیابت مانند مشکلات بینایی و زخم پا و موارد دیگر خواند.

دکتر آقایی همچنین در پایان راجع به مصرف داروهای ارتقای ایمنی بدن توسط دیابتی‌ها تاکید کرد: شرایط استفاده دارو برای افراد مختلف متفاوت است لذا نباید به توصیه‌های دارویی درج شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای افزایش ایمنی اعتماد کرد بلکه بیماران دیابتی باید برای ارتقای سیستم ایمنی بدن از مواردی مانند تغذیه خوب و سالم، ورزش و تحرک بدنی و تقویت روحیه بهره‌مند شوند و در صورت بروز علائم کرونا در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..