هشدار به شهروندان در خصوص فعالیت پزشک نماها

کارشناس مسئول اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به شهروندان یزدی هشدار داد که مراقت فعالیت پزشک‌نماها باشند...

به گزارش یزدی نیوز کارشناس مسئول اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به شهروندان یزدی هشدار داد که مراقت فعالیت پزشک‌نماها باشند.
تبدیل شدن استان به یکی از قطب‌های درمانی کشور، محاسن بسیاری دارد اما اتفاقات تلخی نیز گاهی در این حوزه رخ می‌دهد که جایگاه استان در حوزه درمان را به مخاطره می‌اندازد.
در طول این سال‌ها افراد بسیاری در شهر یزد به عناوین مختلف از جمله به عنوان متخصص طب سنتی، دندانساز تجربی و شکسته‌بند پا به عرصه طبابت گذاشتند که که البته هیچ مجوزی برای این کار ندارند و از آنجا که شهروندان به عواقب استفاده از خدمات درمانی این افراد واقف نیستند زمینه‌های سوء استفاده این شیادان از اعتماد مردم فراهم می‌شود.
این افراد سودجو با استفاده از برخی پایگاه‌های عمومی، خود را مجاز و موجه جلوه می‌دهند به طوری که تبلیغات آنها گاهی روی افراد تحصیلکرده هم اثر می‌گذارد؛ این در حالی است که آمار پزشکان حاذق، توانمند و متخصص در استان بسیار قابل توجه است.
استفاده از پایگاه‌های عمومی برای معرفی خود در شرایطی که این افراد دارای مطب و فضای خدمات مشخصی نیستند، باید شهروندان را به این فکر فرو ببرد که اگر این افراد پزشک هستند، چرا از نصب تابلوی شناسایی فعالیت خودداری می‌کنند. همچنین ویزیت بیمار از سوی این افراد کاملا غیرمتعارف است به طوری که محل فعالیت آنها همواره بسته است و بیمارانی به مطب راه می‌یابند که شناسایی شده باشند.
اما برخی شکایت‌ها که گاهی درپی اشتباهات این افراد مطرح می‌شود، فتح بابی برای برخورد با آنهاست.  عمده تخلف پزشک‌نماها در استان در حوزه طب سنتی، دندانسازی تجربی و شکسته‌بندهاست؛ فعالیت‌هایی که مورد اقبال عموم مردم نیز قرار می‌گیرند.

معرفی پزشک‌نماهای استان
کارشناس مسئول اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با هشدار به شهروندان درباره فعالیت پزشک‌نماها از آنها می‌خواهد که برای دریافت خدمات درمانی تنها به مراکز دارای هویت و تابلوی شناسایی مراجعه کنند.
«سیدمحمد حسینی‌زاده» می‌افزاید: بیشتر پزشک‌نماها به شکل متخصص طب سنتی، دندانساز و دندانپزشک تجربی و شکسته‌بند به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند.
وی مهم‌ترین روش برای برخورد با این افراد را اعلام گزارش تخلف از سوی شهروندان اعلام می‌کند و از مردم می‌خواهد به محض اطلاع از فعالیت این افراد در نقاط مختلف استان آنها را به اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی معرفی کنند.
این کارشناس مسئول می‌گوید: مسئولان نظارت دانشگاه علوم پزشکی به طرق مختلف از جمله همکاری شهروندان از فعالیت این افراد مطلع می‌شوند و با تشکیل پرونده به پلمب واحد آنها اقدام می‌کنند اما بسیاری از آنها بعد از برخورد هم دوباره فعالیت را از سر می‌گیرند.
وی می‌افزاید: بازرسان این واحد به صورت نامحسوس در محل فعالیت افراد متخلف شناسایی شده، حاضر می‌شوند و بعد از اطمینان از درستی گزارش‌های واصله، به معرفی این افراد به مقامات قضایی اقدام می‌شود.
حسینی‌زاده اضافه می‌کند: به طور میانگین سالانه ۵ مرکز فعالیت این افراد غیرمجاز شناسایی و پلمب می‌شود و بسیاری از واحدها نیز بعد از شناسایی و قبل از برخورد، از سوی خود متخلفان تعطیل می‌شود. وی از شهروندان می‌خواهد از مراجعه به مراکز درمانی که فاقد تابلوی شناسایی و هویت هستند، خودداری کنند و هر گاه به پروانه فعالیت این افراد مشکوک شدند از دانشگاه علوم پزشکی استعلام کنند.

تخلفات حوزه درمان استان
کارشناس مسئول اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی عمده تخلفات حوزه درمان استان را طبابت افراد غیرمجاز در حوزه طب سنتی عنوان می‌کند که به صورت مخفیانه و بدون هویت کار می‌کنند.
وی می‌افزاید: ۴ نفر از این افراد در قالب مطب، در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کردند که پرونده تخلفاتی آنها تشکیل شده و در مرحله رسیدگی است.
حسینی‌زاده ادامه می‌دهد: برخی از این افراد هم در قالب سخنران در نقاط مختلف استان در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کنند که برخورد با آنها دشوارتر است اما اسامی آنها به تعزیرات حکومتی اعلام شده است تا آنها را جریمه کنند.
وی با تاکید بر این‌که کسانی که مجوز ندارند، حق مداخله در امر درمان را ندارند، می‌گوید: افرادی که به هر نحوی بدون مجوز در امر درمان مداخله کنند با تشکیل پرونده برای برخورد به دادگاه انقلاب یا تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.
کارشناس مسئول اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی اظهار می‌کند: یکی دیگر از متخلفان عرصه درمان، شکسته‌بندها هستند که در مواردی در پی درمان غیراصولی، موجب ایجاد عارضه برای بیمار می‌شوند. به گفته وی، این افراد که عمدتا در خانه کار می‌کنند به درمان غیراصولی شکستگی‌ها می‌پردازند که یک مورد آنها در سال جاری شناسایی و با آن برخورد شد.
حسینی‌زاده ادامه می‌دهد: یکی دیگر از عرصه‌های تخلف پزشک نماها، فعالیت در حوزه دندانسازی و دندانپزشکی است که این کار از سوی پزشکان تجربی انجام می‌شود که به هیچ وجه مجوز درمان ندارند و شهروندان باید از مراجعه به این افراد خودداری کنند. وی همچنین یکی دیگر از تخلفات حوزه درمان را مداخله در امر درمان بیماری‌های پوستی و حجامت عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر این افراد شاکی خصوصی داشته باشند، سنگین‌ترین دیه‌ها برای آنها تعیین می‌شود.
به گزارش همشهری یزد، کارشناس مسئول اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ادامه می‌دهد: در چند ماه پایانی سال گذشته ۵ نفر از متخلفان این حوزه در استان شناسایی شدند و با آنها برخورد شد.
وی می‌گوید: مردم باید از فعالیت غیرمجاز این افراد آگاه باشند و موارد تخلف را با مراجعه به دانشگاه علوم پزشکی یا تماس با شماره ۳۷۲۴۵۹۰۳ به واحد نظارت دانشگاه اعلام کنند.
 

بخش نظردهی بسته شده است..