فراخوان برای توسعه یزد

به گزارش یزدی نیوزیکی از وعده‌های دولت یازدهم در جریان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود که این امر پس از یکسال در آذرماه ۱۳۹۳ محقق شد. هدف اساسی از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فراهم آوردن اقتضائات راهبردی توسعه کشور، طراحی زیرساخت‌ها و رصد توسعه پایدار و متوازن عنوان شده است که این امر در استان‌ها برنامه ریزی، بودجه‌ریزی، توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و فنی، نظارت و تدوین سیاست‌های برنامه‌ای استانی در چارچوب سیاست‌های عمومی‌کشور خواهد بود.
متاسفانه در سال‎‎های گذشته تصویر ناخوشایندی در ذهن مردم از رکود، تورم، رشد منفی اقتصادی، نرخ بیکاری، افزایش شکاف طبقاتی و جرائم اقتصادی شکل گرفته است که نشان می‎‎دهد اگر روند توسعه نامطلوب باشد نه تنها روندهای اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه به زایل شدن امید و مخدوش شدن روحیه و تصویر امیدوارانه مردم از آینده منجر خواهد شد.
از سوی دیگر و با اجرایی شدن برجام و توقف قطعنامه‌های تحریم ظالمانه؛ کشور عزیزمان در مسیر تازه‌ای از ارتباط با جهان و برنامه ریزی برای رشد و بالندگی قرار گرفته است. در این میان آنچه حایز اهمیت است شرایط پس از برجام و بهره‌گیری از فرصت‌های نوظهور در سپهر اقتصاد و فناوری است.
گشایش‌های تازه در حوزه اقتصاد به‌ویژه فراهم کردن زیرساخت‌های تازه برای سرمایه‌گذاری و رونق‌بخشیدن به فضای کسب و کار نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف خواهد بود. استان از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بی نظیری برای تحقق چشم‌اندازهای توسعه‌ای برخوردار است که از همه مهم‌تر سرمایه‌های انسانی و به ویژه فرزندان و جوانان مومن و مستعد و آماده به کار هستند که قطعا این دستاوردها و چشم اندازها بیش از هر‌کس متعلق به آنهاست.
بی‌تردید مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های تصمیم ساز و اجرایی برای گذار از دوران رکود و بهبودیافتن شرایط اقتصادی کمترین انتظاری است که افکار عمومی‌از شرایط پس از برجام دارد. تمام تلاش ما ‌باید بر شناخت ظرفیت‌ها و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها باشد که قطعا در این میان توانمند‌سازی بخش خصوصی، حمایت از تولید کنندگان و بنگاه‌های اقتصادی و نگاه مشارکتی در اجرای طرح‌ها و توسعه صادرات جایگاه مهمی‌خواهد داشت.
بدیهی است استفاده از تمام ابزارهای موجود ارتباطی و اطلاع رسانی، شرایط مناسب را برای اجرای برنامه‎‎ها و روندهای توسعه‎ای در استان بر بستر مشارکت مردمی‌و آگاهی عمومی‌فراهم خواهد کرد که این موضوع، اهمیت ارتقای نظام ارتباطی در استان و نقش و جایگاه رسانه‎‎ها را مضاعف کرده است.
تحقق سرافرازی یزد و یزدی‌ها در گرو شناخت درست پیشران‌های توسعه و ترسیم سناریوهای مطلوب برای آینده خواهد بود. خوشبختانه با نظر مساعد و همراهی جمعی از نخبگان برنامه‌ریزی توسعه در استان و صاحب‌نظران این عرصه نظرات بسیار خوبی در خصوص آینده استان و  مهم‌ترین قابلیت‌ها و چالش‌های توسعه‌ای استان و در نهایت مهم‌ترین طرح‌ها و هسته‌های کلیدی توسعه استان اخذ و جمع‌بندی شد.
اینک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، پیش‌نویس نقشه راه توسعه استان و راهبردها و اولویت‌های اساسی توسعه را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در معرض نقد و نظر همگانی قرار داده است. بی‌تردید تعالی فرهنگی و اجتماعی و در نهایت تحقق اهداف دولت به همسویی و هم افزایی آرمان‌های انقلاب و مردم و برنامه‌های دولت وابسته است و همه تلاش‌های ما بر این اصل استوار خواهد بود.

حمید رضا نصیری زاده/همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..