آغاز کمیته طبیعت‌گردی در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  استان یزد در کنار جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری، ۳۲ منطقه اکوتوریستی یا طبیعت‌گردی نیز دارد و برای استقبال از گردشگران، کمیته طبیعت‌گردی در اداره کل میراث فرهنگی استان تشکیل شده است.
کویر و کوهستان، روستاهای ییلاقی و زیبا، غارها، چشمه‌ها، کوه‌ها، بیابان‌ها و درختان کهنسال استان همگی در زمره جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شوند که کمتر مورد بهره‌برداری گردشگری قرار گرفته‌اند. این جاذبه‌ها که در همه شهرستان‌های استان وجود دارد، می‌تواند یک محور گردشگری زیبا و جذاب را به گردشگران علاقه‌مند معرفی کند و رونق اقتصادی شهرستان‌ها و استان را درپی داشته باشد. متولیان امر گردشگری، برنامه‌های متعددی را برای شناساندن این ظرفیت‌های طبیعی به گردشگران به‌ویژه برای سال خوشامدگویی در دستور کار دارند.
روزنامه همشهری برای اطلاع از برنامه‌های کمیته طبیعت گردی استان با«محمدمهدی شرافت» مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.

  • هدف از ایجاد کمیته طبیعت‌گردی چیست؟

کمیته طبیعت‌گردی استان با هدف توسعه طبیعت‌گردی و با توجه به ظرفیت‌های طبیعی استان تشکیل شده است  ؛ چرا که استان جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که تا کنون برای گردشگری از آنها بهره‌گیری مناسبی نشده است. این کمیته با توجه به درنظر گرفتن این جاذبه‌ها، برنامه‌های متنوعی را اجرا خواهد کرد. معرفی مناطق مستعد طبیعت‌گردی به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه اکوتوریسم و ارائه اطلاعات برای بسته‌های مشوق سرمایه‌گذاری از برنامه‌های این کمیته تخصصی است.

  • ارزیابی شما از جاذبه‌های طبیعی و جایگاه آن در رونق گردشگری استان چیست؟

همان‌طور که اشاره کردم استان جاذبه‌های فراوانی در این بخش دارد. استان یزد با توجه به دارا بودن ۲ اقلیم کوهستانی و کویری دارای جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی است. وجود کویر وسیع، ماسه زارها، مناطق حفاظت شده، گونه‌های جانوری نادر، چشمه‌ها، غارها ارتفاعات شیرکوه و برفخانه طزرجان، روستاهای هدف گردشگری، درختان کهنسال و کویر بکر و دست‌نخورده تنها بخشی از جاذبه‌ای منحصر به فرد استان در حوزه طبیعت‌گردی است. استان همچنین ۳۲ منطقه اکوتوریستی دارد که می‌توانند محورهای مناسبی برای رونق طبیعت‌گردی برای گردشگران باشند.

  • برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌های طبیعی و تقویت طبیعت‌گردی در سال خوشامدگویی چه برنامه‌ای دارید؟

با توجه به اینکه در طرح برنامه ۵ ساله گردشگری استان یکی از محورهای اصلی رونق گردشگری طبیعی است، برنامه‌های مختلفی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعت‌گردی استان تدوین شده است. برگزاری همایش‌های مختلف از جمله کویرنوردی، تهیه نقشه و بروشور اکوتوریستی استان، معرفی جاذبه‌های طبیعی، معرفی هرچه بهتر روستاهای هدف گردشگری، مناطق حفاظت شده، شکارگاه‌ها و همچنین تهیه کارت پستال طبیعت گردی از جمله این برنامه‌هاست.

  • مهم‌ترین برنامه‌های کمیته طبیعت‌گردی استان چیست؟

این کمیته با هدف بهره‌گیری بهتر از جاذبه‌های طبیعی استان و شناسایی مناطق طبیعی ناشناخته تشکیل شده است. این کمیته همچنین بر اساس رویکرد سازمان میراث فرهنگی کشور، شناسایی پدیده‌های اکوتوریستی تک مکانی و تک زمانی و تهیه عکس‌های هوایی از مناطق نمونه گردشگری استان را در دستور کار دارد. شناسایی مسیرهای شاخص و سایت‌های طبیعت‌گردی با هماهنگی اعضای کمیته طبیعت‌گردی استان برای توسعه طبیعت‌گردی نیز مد‌نظر است.

بخش نظردهی بسته شده است..