تلاش برای تامین نیازهای زیرساختی زندگی عشایر یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استان ۱۲۰۰ خانوار عشایری با ۵ هزار نفر جمعیت دارد که زندگی آنها به مراتع وابسته است اما فقیر شدن مراتع در اثر خشکسالی‌ها، زندگی آنها را مختل کرده است.
عشایر را تنها با دام‌هایشان می‌توان شناخت. زندگی آنها بدون دام هیچ معنایی ندارد. طعم زندگی با تولید محصولات محلی و تامین نیازهای زندگی با تلاش مردان و زنان عشایر، بسیار لذت‌بخش است اما زمانی که مرتعی برای چرای دام باقی نمانده باشد، لذت‌های زندگی عشایر هم کم کم رنگ می‌بازد.
عشایر استان که در شهرستان‌های خاتم و ابرکوه زندگی می‌کنند، ۱۴۰ هزار راس دام دارند و فقر مراتع در اثر خشکسالی‌های متوالی، تولیدات آنها را به شدت کاهش داده است.

خشک‌شدن مراتع و چاه‌های مالداری
مسئول امور عشایر استان می‌گوید: استان ۱۲۰۰‌خانوار عشایری با ۵ هزار نفر جمعیت دارد که در مراتع شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند اما فقر مراتع در اثر خشکسالی‌های متوالی، زندگی آنها را مختل کرده است.
«حسن زارع» می‌افزاید: زندگی عشایر وابستگی مستقیمی به مراتع دارد چرا که عشایر استان ۱۴۰‌هزار راس دام دارند که باید از مراتع تغذیه شوند و در شرایط فعلی عشایر باید از فاصله ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری برای دام‌هایشان آب و علوفه تامین کنند.
وی اظهار می‌کند: مراتع و چاه‌های مالداری استان خشکیده است البته در فصل زمستان جیره دستی برای تغذیه دام به عشایر تعلق می‌گیرد اما نیاز دام‌ها به تغذیه مناسب در فصل زمستان به ویژه در شرایطی که عمده دام‌ها آبستن هستند و به تغذیه بیشتری نیاز دارند، بیش از این‌هاست.
این مسئول می‌گوید: امسال هزار تن خوراک یارانه‌ای به عشایر استان تخصیص یافته است و با توجه به کاهش درآمد عشایر ناشی از فقر مراتع و کاهش تولیدات، عشایر برای پرداخت بهای خوراک دام‌ها ۶ ماه فرصت دارند.
زارع می‌افزاید: امسال ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار برای حمایت از عشایر استان مصوب شده که ۳۰ درصد آن محقق شده است و متاسفانه امسال اعتبار ملی به عشایر استان اختصاص نیافته است.
وی همچنین ادامه می‌دهد: سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی و ۷۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای حمایت از عشایر تخصیص داده شد که اعتبار ملی برای انجام مطالعه طرح پرواربندی دام‌های عشایر در ابرکوه هزینه شده است.
مسئول امور عشایر استان می‌گوید: مجتمع پروار‌بندی دام با ۳۰ هکتار وسعت برای فعالیت ۱۲۰‌واحد دامداری ۲۰۰ راسی عشایر استان تا سال آینده در ابرکوه‌ راه‌اندازی می‌شود.
زارع درباره زندگی عشایر استان نیز می‌گوید: عشایر استان در زمان قشلاق در حاشیه روستاها و نزدیکی آبادی‌ها و نزدیک به سکونتگاه‌های دائمی در مجاورت روستاهای هارونی و ده عرب در شهرستان ابرکوه اطراق می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: در این فصل آنها دام‌هایشان را در آغل‌هایی که در ۱۰ کیلومتری محل سکونت وجود دارد، نگهداری می‌کنند و در فصل ییلاق هم به مراتع استان فارس کوچ می‌کنند.
به گفته مسئول امور عشایر استان، عشایر شهرستان خاتم نیز درفصل قشلاق در کنار روستاهایی مانند ولیعصر و چاهک اطراق می‌کنند و در زمان ییلاق نیز در سر حدات، مناطق کوهستانی و همچنین جنگل باغ شادی و باغ معدن سکنی می‌گزینند.
زارع با بیان این‌که وسعت مراتع استان ۷۰۰ هکتار است، می‌افزاید: بهترین مراتع برای زندگی عشایر، مراتع ییلاقی هستند چرا که مراتع قشلاقی استان در اثر خشکسالی بسیار فقیر شده و حتی برخی از مراتع دچار بوته‌میری شده‌اند.

تلاش برای تامین نیازهای زیرساختی زندگی عشایر
مدیر کل امور روستایی استان هم درباره وضعیت زندگی عشایر می‌گوید: کارگروه عشایر استان مشکلات این قشر را رصد کرده و برای رفع آنها اقدام می‌کند.
«هادی مقیمی» می‌افزاید: یکی از دستاوردهای این کارگروه که با حضور رئیس سازمان عشایر استان برگزار شد، انجام طرح پژوهشی برای شناسایی و نیازسنجی مشکلات عشایر استان بود که اجرایی شد.
وی ادامه می‌دهد: این کارگروه همچنین برای حمایت ازعشایر استان در دوران خشکسالی اقدامات ویژه‌ای را در دستور کارقرار داده است.
به گفته مقیمی، هماهنگی برای تامین علوفه و نهاده‌های دامی، تامین تاسیسات و زیرساخت‌های مورد نیاز مانند تامین تانکر آب سیار، ساماندهی سکونتگاه‌های عشایر، ساخت آبشخور دام و ساخت محل نگهداری علوفه از جمله این اقدامات است.
مدیر کل امور روستایی استان با اشاره به توجه ویژه به سکونتگاه‌های عشایر استان می‌گوید: مرمت خانه‌های عشایری با اعتبار دفتر امور روستایی استانداری یزد برای بهبود شرایط زندگی عشایر استان اتفاق افتاده است. وی همچنین به آموزش فرزندان عشایر اشاره می‌کند و می‌افزاید: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی نیز با جدیت در بین جامعه عشایری استان دنبال می‌شود.
مقیمی درباره تاثیر خشکسالی بر زندگی عشایر استان می‌گوید: این بحران که همه استان را درگیر کرده، زندگی عشایر را نیز با مشکل مواجه کرده است اما با حمایت‌های دستگاه‌های استان از جمله جهاد کشاورزی، برخی از مشکلات آنها برطرف شده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..