اصولگرایان به‌دنبال مایوس کردن مردم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس پیش رو قطعی است. این سخن طی روزهای اخیر بارها از دهان اکثریت اصلاح‌طلبان شنیده شده است. محمدرضا عارف نیز هفته گذشته اعلام کرد که اصلاح‌طلبان در چارچوب قانون و آرامش به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و کناره‌گیری نمی‌کنند. دیگر اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری نیز تاکنون همه به‌طور منسجم در همین راستا اظهارنظر کرده‌اند. با این حال اما تحلیل‌های برخی رسانه‌های اصولگرا در راستای تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان و حامیانشان ادامه دارد. تحلیل‌هایی بر این اساس که اصلاح‌طلبان می‌خواهند به‌وسیله انتخابات فتنه کنند. البته آنها فتنه را این‌طور تعبیر کرده‌اند که اصلاح‌طلبان قصد دارند که ردصلاحیت‌ها را بهانه‌ای برای بر هم زدن فضای کشور قرار دهند. الهه کولایی، استاد دانشگاه و فعال اصلاح‌طلب در این زمینه اظهار تعجب می‌کند و در پاسخ به این تحلیل‌ها این‌طور طرح سوال می‌کند که آیا شرکت در انتخابات فتنه کردن است؟ او همچنین در گفت‌وگویش با «امید ایرانیان» همانند سایر اصلاح‌طلبان از برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گوید. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.

 
 
 
خانم کولایی از آخرین برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس چه خبر دارید؟
 
اصلاح‌طلبان انتخابات را فرصتی برای پیشبرد برنامه‌های اصلاحی و حاکم کردن قانون بر همه روابط اجتماعی و البته تقویت مجلس به‌عنوان نهاد کارآمد و اعمال نظارت بر اجرای قانون می‌دانند. آنها فرصت انتخاباتی را شرایطی می‌دانند که می‌تواند به پیشبرد برنامه‌هایشان کمک کند و ازاین‌رو می‌کوشند با انسجام زمینه را برای موفقیت فراهم کنند.
 
بنابراین اصلاح‌طلبان قصد شرکت در انتخابات را دارند؟
 
بله. قطعا همین‌طور است. از روز اول اصلاح‌طلبان باوجود بی‌مهری‌هایی که شد اما برای حضور در انتخابات مصر بودند و همچنان هم هستند.
 
تحلیل‌هایی از سوی جناح رقیب ارایه شد مبنی بر تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان.
 
این تحلیل دقیق و درست نیست البته در میان اصلاح‌طلبان طیف وسیعی از دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهایی وجود دارد که اکثریت بر این باورند که باید از تجربه‌های گذشته خود و تجریه‌های دیگر جوامع درس بگیرند.
 
بر همین اساس با در نظر گرفتن شرایط پسابرجام و تهدیدهای گوناگونی که از سوی عوامل و بازیگران مختلف در حال شکل گرفتن است، اصلاح‌طلبان از آنجا که خود را متعلق به نظام و انقلاب می‌دانند برای تقویت امنیت کشور از این فرصت چشم نمی‌پوشند ضمن اینکه از همه سازوکارهای قانونی به شکل رسمی و غیررسمی استفاده خواهند کرد.
 
یکی از دلایلی که جناح رقیب برای ارایه این تحلیل مطرح می‌کند، دلگیری اصلاح‌طلبان از میزان ردصلاحیت‌ها در جناح خودشان است.
 
واقعیت این است که آنها از نامهربانی‌ها دلگیرند اما از ظرفیت قانونی برای حل مساله بهره می‌گیرند. ابزار گفت‌وگو و لابی مهم‌ترین ظرفیت‌هایی است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد بنابراین اصلاح‌طلبان باوجود تمام بی‌مهری‌ها، قهر نمی‌کنند و به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند.
 
شما می‌گویید که این تحلیل‌ها صحت ندارد. فکر می‌کنید که چرا چنین تحلیل‌هایی از سوی اردوگاه اصولگرایان مطرح می‌شود؟
 
مخالفان اصلاحات به‌خوبی می‌دانند که اکثریت بزرگ مردم ایران حامی اصلاح‌طلبان و هوادار برنامه‌ها، چشم‌اندازها و راهبردهایی هستند که اصلاح‌طلبان به‌دنبال تحقق آنها هستند. ازاین‌رو آنها می‌کوشند برای دلسرد کردن مردم و خانه‌نشین کردن آنها از هر ابزاری استفاده کنند. برخلاف راهکارهای مورد اشاره مقام رهبری، مخالفان اصلاحات دور کردن مردم از اصلاح‌طلبان یعنی دور کردن آنها از پای صندوق‌ها را هدف قرار داده‌اند. طرح این مسایل ازجمله دلسردی از مبارزه سیاسی نشان‌دهنده نگرانی مخالفان از حمایت مردم است که به‌خوبی این واقعیت مورد توجه مجموعه اصلاح‌طلبان است. آنها راهبرد خود را مبارزه با دلسردی مردم قرار داده‌اند چون در شرایط حساس کنونی به‌ویژه در شرایط داخل کشور، امنیت کشور ما و منافع حیاتی مردم ما با حمایت گسترده مردم پیوند خورده است و در شرایط آرام و امن می‌توان برنامه توسعه همه‌جانبه کشور که رویکرد اصلی اصلاح‌طلبان را شکل داده دنبال کرد. جدا از این شایعات، جریان اصلاحات به شکلی منسجم، با کنار هم قرار دادن و تنوع سلیقه‌ها تلاش خود برای ارتقای همه‌جانبه کشور و خروج از رکود و تحقق بخشیدن به رونق اقتصادی را هدف قرار داده است.
 
گفتید که یکی از اهداف ارایه چنین تحلیل‌هایی، دلسرد کردن مردم از آمدن پای صندوق‌های رأی است. دلسردی مردم از رأی دادن چه‌طور می‌تواند به جناح رقیب کمک کند؟
 
جمعیت زیادی از مردم ایران اصلاح‌طلب هستند. البته ممکن است آنها ابزار ارتباطی لازم را در فرآیند ارتباطی نداشته باشند اما تجربه دوره‌های گذشته نشان داده که هر زمان که مشارکت گسترده و همه‌جانبه مردم باشد، اصلاح‌طلبان پیروز میدان شده‌اند. بنابراین روشن است که اصلاح‌طلبان یاس مردم را نمی‌خواهند و برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات‌ها تلاش می‌کنند. اما در جناح رقیب، از نتیجه این افزایش مشارکت نتیجه دلخواهشان به دست نمی‌آید.
 
یک مساله از طرف یکی از خبرگزاری‌های وابسته به نهادی خاص مطرح شده بود مبنی بر اینکه آقای عارف برای کاهش میزان سهم‌خواهی نزدیکان دولت، تهدید به استعفا و کناره‌گیری کرده است. باتوجه به اینکه شما در جلسات شورای‌عالی سیاست‌گذاری حضور دارید، آیا تاکنون چنین بحثی مطرح شده است؟
 
آقای عارف، یک سرمایه قابل اعتنا برای جریان اصلاحات است که همه اصلاح‌طلبان به حمیت ایشان توجه دارند و حفظ و حضور او را به‌عنوان سر لیست اصلاح‌طلبان مورد تاکید قرار داده‌اند. چنین بحثی هرگز مطرح نبوده است و این صحبت، شایعه‌ای بیش نیست. بنابراین در این زمینه نیز می‌کوشند با شایعه‌پراکنی انسجام مثال‌زدنی اصلاح‌طلبان را مخدوش کنند تا از این طریق به انتشار یأس میان مردم بپردازند و از نتیجه این ناامیدی و یأس نیز بهره ببرند.

بخش نظردهی بسته شده است..