قیمت انواع گوشت در بازار استان:

افزایش قیمت گوشت در یزد/ افزایش تقاضا برای گوشت کم‌چربی

گوشت قرمز در بازار استان همزمان با سایر شهرهای کشور گران شد؛ به این ترتیب انواع گوشت قرمز به طور متوسط در بازار استان 8 درصد افزایش قیمت داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) گوشت قرمز در بین مواد پروتئینی همچنان پرمصرف‌ترین فراورده مورد تقاضای مردم استان است و در بین انواع گوشت قرمز، یزدی‌ها همچنان گوشت بره را بیشتر برای مصرف انتخاب می‌کنند.
طبیعت مردم استان سرد و خشک است؛ از این رو شهروندان یزدی ترجیح می‌دهند که از گوشت‌های دارای طبع گرم و معتدل برای مصرف بهره‌ بگیرند که در سلامت آنها نیز موثر باشد.
مردم یزد که با گوشت قرمز رابطه‌ای دوستانه دارند به سرعت از تغییر نرخ عرضه آن مطلع شده‌اند و صحت و سقم گرانی آن را از یکدیگر جویا می‌شوند.

قیمت انواع گوشت در بازار استان
دبیر اجرایی اتحادیه صنف قصاب یزد با اشاره به افزایش متوسط ۸ درصدی قیمت هر کیلوگرم انواع گوشت قرمز در بازار استان می‌گوید: این گرانی همزمان با سراسر کشور در استان یزد رخ داده است.
«علی‌اکبر طالبی» می‌افزاید: گرانی گوشت قرمز در بازار کشور از حدود ۲۰ آذرماه آغاز اما در استان از روز ۲۶ آذرماه اعمال شد. وی می‌گوید: بر اساس نرخ جدید عرضه گوشت قرمز، هر کیلوگرم گوشت بره و نربز بدون دنبه و با ۲۵۰ گرم دنبه به ترتیب ۲۹‌هزار تومان و ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود. وی قیمت هر کیلوگرم گوشت بز و میش بدون دنبه و با ۲۵۰ گرم دنبه را نیز به ترتیب ۲۱ هزار تومان و ۱۷‌هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: قیمت هر‌کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نیز ۲۷‌هزار تومان است.
طالبی ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلوگرم گوشت شتر بدون کوهان و استخوان و با ۲۵۰ گرم کوهان نیز به ترتیب ۳۲ هزار تومان و ۲۶ هزار تومان تعیین شده است. وی دلیل گران بودن گوشت شتر نسبت به سایر گوشت‌های قرمز را کمیاب بودن گوشت شتر عنوان می‌کند و می‌افزاید: البته قیمت انواع گوشت قرمز در بازار استان نسبت به استان‌های همجوار کمتر است.
وی ادامه می‌دهد: افزایش هزار تومان از قیمت هر کیلوگرم انواع گوشت قرمز ناشی از الزام نگهداری لاشه‌ها در سیستم پیش‌سرد کشتارگاه صنعتی است که حدود ۵/۱ کیلوگرم از وزن لاشه می‌کاهد.

افزایش تقاضا برای گوشت کم‌چربی
دبیر اجرایی اتحادیه صنف قصاب یزد درباره کیفیت گوشتی که در بازار استان عرضه می‌شود نیز می‌گوید: تغییر خوراک دام از علوفه تازه به کنسانتره و خوراک‌های خشک باعث تغییر کیفیت گوشت دام شده است.
وی با بیان این‌که میزان تولید گوشت دام سبک در استان بسیار کم است، می‌افزاید: عمده گوشت مصرفی شهروندان یزدی از استان‌های فارس، کردستان، لرستان، خراسان جنوبی و رضوی تامین می‌شود که کیفیت گوشت استان فارس به مراتب بهتر از سایر استان‌هاست.
طالبی می‌افزاید: تقاضای مردم برای خرید گوشت بدون چربی به مراتب افزایش یافته و به‌تازگی نداشتن چربی به یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تایید کیفیت گوشت از سوی مشتریان یزدی، تبدیل شده است.
دبیر اجرایی اتحادیه صنف قصاب یزد با بیان این‌که در گذشته مصرف «نان سنگک با گوشت شیشک» در بین مردم رواج داشت، ادامه می‌دهد: گوشت شیشک گوشت گوسفند سنگین و چاق بود که امروز مشتری کمتری دارد.

عرضه کامل گوشت قرمز پیش‌سرد تا پایان سال
مدیر کل دامپزشکی استان از نگهداری لاشه‌های دام سبک استان در سیستم پیش سرد کشتارگاه صنعتی یزد و کشتارگاه مهریز خبر می‌دهد و می‌افزاید: کشتارگاه‌های سنتی شهرستان‌های استان نیز تا پایان سال به سیستم پیش‌سرد مجهز خواهند شد.
«علی‌اکبر حدادزاده» می‌گوید: از ابتدای سال آینده، تمام گوشت قرمز دام سبک استان به شکل پیش‌سرد به دست مصرف کننده می‌رسد یعنی لاشه ۲۴ ساعت بعد از کشتار در بازار عرضه می‌شود.
وی می‌افزاید: این اقدام در حال حاضر در کشتارگاه صنعتی یزد و سیستم پیش سرد سیار کشتارگاه سنتی مهریز انجام می‌شود و سایر کشتارگاه‌های سنتی شهرستان‌های استان نیز باید به این سیستم مجهز شوند. وی با بیان این‌که ۷۵ درصد کشتار دام سبک استان در این ۲ کشتارگاه انجام می‌شود، می‌گوید: این ۲ کشتارگاه گوشت مورد نیاز شهرهای مختلف استان را تامین می‌کنند.
این مسئول با بیان این‌که کشتارگاه سنتی میبد در حال بازسازی است و کشتارگاه سنتی اردکان نیز برای تجهیز به سیستم پیش‌سرد مهلت گرفته است، ادامه می‌دهد: به این ترتیب انواع گوشت قرمز دام سبک استان از ابتدای سال آینده به صورت پیش سرد در بازار عرضه می‌شود. حدادزاده از بین رفتن بیمار‌ی‌های مشترک بین انسان و دام را با استفاده از سیستم پیش سرد مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: ۹۹ درصد بیمار‌ی‌های مشترک با نگهداری ۲۴ ساعته لاشه قبل از مصرف، قابل کنترل است.

فراموشی بوی قرمه در خانه‌ یزدی‌ها
دبیر اجرایی اتحادیه صنف قصاب یزد درباره تولید قرمه با گوشت گوسفند نیز می‌گوید: طعم گوشت گوسفندان فعلی با گذشته متفاوت است. «علی‌اکبر طالبی» می‌افزاید: در گذشته به دلیل نبود یخچال برای نگهداری گوشت و هر خانواده بسته به توان اقتصادی خود در فصل زمستان یک تا چند راس گوسفند را کشتار و قرمه می‌کرد. وی ادامه می‌دهد: گوشت این گوسفند بعد ازطبخ در روغن دنبه گوسفند سرخ می‌شد و با افزودن نمک ماندگاری بیشتری پیدا می‌کرد. طالبی می‌گوید: این گوشت سپس در جایی خنک مثل زیرزمین خانه‌ها آویزان و خشک می‌شد و در طول سال برای تهیه خورشت از جمله «قرمه سبزی» از آن استفاده می‌شد. وی ادامه می‌دهد: آبی که گوشت در آن طبخ می‌شد «آبشور» قرمه نام داشت که بعد از طبخ مصرف می‌شد اما امروز نه از گوسفندهای قدیمی که علوفه تازه می‌خوردند خبری است و نه کسی تمایلی به قرمه کردن گوشت دارد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..