احیای بازی‌های قدیمی در حیاط مدارس یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شاید بارها و بارها خاطرات بازی‌های قدیمی از جمله لی لی و مارپله در حیاط مدرسه را در ذهن خود مرور کرده و از این‌که کودکان امروز از این لذت‌های دوران کودکی محروم هستند، تاسف خورده باشیم.
شاید از این‌که فرزندانمان ساعت‌ها مشغول استفاده از ابزارهای الکترونیکی و بازی‌های مجازی هستند، نگران و مضطرب باشیم چرا که این بازی‌ها، روح و روان فرزندان را تحت سلطه گرفته‌اند و آنها را از تحرک بازداشته‌اند. شاید سیستم آموزشی ما آنگونه که باید در ایجاد تحرک و شادابی در دانش‌آموزان توانمند نبوده که ابزارهای الکترونیکی جای بازی‌های مدرسه را گرفته است و هزاران شاید دیگر.
اینها همه زنگ هشداری برای متولیان سیستم آموزشی کشور است تا برای افزایش تحرک و احیای بازی‌های مدرسه قدم بردارند و اکنون شاهد تلاش‌هایی در این باره هستیم چرا که طرح «حیاط پویا» قرار است با احیای بازی‌های حیاط مدرسه، فرزندان این سرزمین را دوباره سرزنده و شاداب کند.
روزنامه همشهری در گفت‌وگویی با «مصطفی خلیلی» رئیس اداره تربیت‌بدنی آموزشگاه‌های استان به بیان جزئیات اجرای این طرح پرداخته است.

  • درباره اجرای طرح «حیاط پویا» در مدارس استان توضیح دهید.

طرح «حیاط پویا» به عنوان یکی از طرح‌های وزارت آموزش و پرورش با رویکرد مدرسه محوری در مدارس سراسر کشور در حال اجراست. با توجه به این‌که حیاط‌ مدارس قابلیت اجرای بازی‌ها و ورز‌ش‌های متنوعی را دارند، برخی از بازی‌های قدیمی از جمله لی لی، مارپله، جهت‌یابی، پرش تور، ۶ ضعلی و… برای اجرا در مدارس در قالب این طرح تعریف شده است. در این طرح با ترسیم نقوش تحرک آفرین در حیاط و دیوار مدرسه، زمینه برای رقابت و بروز توانایی دانش‌آموزان فراهم می‌شود و نظر دانش‌آموز به جای ایستادن و صحبت کردن در ساعات فراغت و زنگ ورزش، به این بازی‌ها جلب می‌شود.

  • هدف از اجرای این طرح چیست؟

با توجه به فقر حرکتی و ناهنجاری‌های اسکلتی که در بین دانش‌آموزان به ویژه دختران شایع است، اجرای این طرح می‌تواند در پیشگیری و کاهش این ناهنجاری‌ها موثر باشد. یکی از مشکلاتی که سلامت دانش‌آموزان امروز و آینده‌سازان فردای جامعه را نشانه رفته، افزایش وزن ناشی از کم تحرکی و ورزش ناکافی است.  در این طرح سعی شده، بازی‌های سازمان یافته محلی از درون کوچه‌ها با شعار «به مدرسه باز می‌گردیم» به درون مدرسه منتقل شود.

  • شیوه اجرای طرح در مدارس استان را توضیح دهید و آیا طرح در همه مدارس اجرا خواهد شد؟

طرح «حیاط پویا» یکی از فعالیت‌های ورزشی تعریف‌شده برای دانش‌آموزان است که قرار است در کنار طرح المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای به افزایش فعالیت‌های حرکتی دانش‌آموزان منجر شود. این طرح قرار است امسال در ۱۰۰ مدرسه استان شامل مرکز و شهرستان‌های اطراف اجرا شود اما با اجرای موفقیت‌آمیز آن در سال‌های آینده همه مدارس استان را تحت پوشش قرار خواهد داد. سال آینده قرار است ۴۰۰ مدرسه استان تحت پوشش اجرای این طرح قرار گیرد و به امید خدا تا ۲ سال آینده همه مدارس استان شاهد اجرای طرح حیاط پویا خواهند بود.

  • ساعت ورزش دانش‌آموزان در مدارس چقدر است و آیا فعالیت‌های ورزشی دیگری غیر از این طرح برای دانش‌آموزان تعریف شده است؟

هر دانش‌آموز در طول هفته ۲ ساعت زنگ ورزش دارد اما فعالیت‌های ورزشی که برای دانش‌آموزان تعریف شده متنوع است. سرانه اعتباری مدارس بسیار محدود است از این رو بسیاری از مدارس از سرانه ورزشی و فرهنگی محروم هستند از این رو به دنبال اجرای طرح‌های کم هزینه و قابل اجرا از جمله طرح «حیاط پویا» در فضای فعلی مدارس هستیم. البته کانون‌های ورزشی هم برای برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف در مدارس استان تشکیل شده است که به دنبال آن شاهد عضویت ۸۵۰۰ دانش‌آموز در ۱۸۰ کانون ورزشی دانش‌آموزی هستیم. برگزاری المپیادهای ورزشی بین‌ مدرسه‌ای نیز از دیگر طرح‌های ورزشی است که در مدارس اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان را به پویایی و تحرک وادارد.

  • این طرح در چه مقطع تحصیلی ا جرا می‌شود؟

طرح حیاط پویا برای شروع در مقطع ابتدایی تعریف شده است اما اگر بازخورد خوبی در استان به دست آید در مقطع اول متوسطه نیز قابل اجراست.

  • آیا زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورزش دانش‌آموزان در مدارس به ویژه برای اجرای طرح «حیاط پویا» فراهم است؟

تامین زیرساخت‌ها به اعتبارات هنگفتی نیاز دارد اما طرحی مانند طرح حیاط پویا به حداقل امکانات از جمله حیاط مدرسه و رنگ برای ترسیم بازی‌ها در حیاط مدرسه نیاز دارد از این رو هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند مدعی شود که زیرساخت‌ ندارد، از این رو جلسات معرفی طرح به مدیران ۱۰۰ مدرسه استان برگزار شد و لوح فشرده آموزش طرح و نحوه همکاری کادر مدرسه برای فراهم‌کردن زمینه اجرای طرح در مدارس مزبور در اختیار آنها قرار گرفت.

  • چرا دانش‌آموزان برخی از مدارس استان ساعات ورزش را در سالن‌های مجهز سپری می‌کنند اما برخی دیگر حتی از حیاط استاندارد برای بازی محروم هستند؟

بر اساس مصوبه سازمان نوسازی مدارس، مدارس دارای بیش از ۱۰ کلاس درس که قابلیت ساخت سالن ورزشی را دارند باید مجهز به سالن‌های ورزشی در ابعاد ۱۹ در ۳۱ مترمربع شوند که این مصوبه در مدارس استان در دست اقدام است، اما مدارسی که فضای کافی برای ساخت سالن ندارند، از سالن ورزشی محروم می‌مانند.

  • مهم‌ترین چالش‌های استان برای اجرای طرح حیاط پویا در مدارس چیست؟

مناسب نبودن وسعت حیاط مدرسه، کمبود معلم متخصص در پایه‌های اول و دوم ابتدایی از جمله دغدغه‌هایی است که امیدواریم با درایت کادر آموزشی مدارس به ویژه مدیران، شاهد رفع آن باشیم.

بخش نظردهی بسته شده است..