گلایه بانوی کاراته‌کای یزدی

no-thumbs

بانوی کاراته کای یزدی که با شکست تمام حریفان به مرحله فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا در ژاپن رسیده بود، در دیداری حساس با رای جنجالی داور نتیجه را به حریفی از کشور میزبان واگذار کرد و توانست مقام دوم را از آن خود کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  گفت‌وگوی روزنامه همشهری را  با «سحر کرجی» که ناداوری‌ها را عامل شکست خود در مسابقه فینال و دست نیافتن به مدال طلای رقابت‌های آسیایی می‌داند، می‌خوانید

  • نظر شما درباره کیفیت برگزاری مسابقات آسیایی ژاپن چیست؟

سطح فنی مسابقات بسیار بالا بود و ۱۶ نفر هم وزن با من یعنی در وزن ۵۰  کیلوگرم در این رقابت‌ها حضور داشتند. حریف اول خود از سریلانکا را با امتیاز ۸ بر صفر ضربه کردم، در مسابقه دوم کاراته‌کای قزاقستانی را که نایب قهرمان دوره پیشین مسابقات آسیایی بود ۲ بر صفر شکست دادم و با غلبه بر نماینده هنگ کنگ در مرحله نیمه‌پایانی راهی فینال شدم اما در دیدار نهایی با ناداوری حق من را به کاراته کای کشور میزبان دادند و نایب قهرمان شدم.

  • چه اتفاقی در فینال افتاد؟

من در فینال نمی‌توانستم ریسک کنم چون ممکن بود امتیاز از دست بدهم و نتیجه مسابقه در وقت قانونی بدون امتیاز مساوی تمام شد، قانون کاراته می‌گوید وقتی مسابقه در وقت قانونی مساوی به پایان رسید، داوران باید کاراته‌کایی که تحرک بیشتری داشته و به ویژه در  30 ثانیه آخر بر مسابقه تسلط داشته، به عنوان فرد برتر معرفی کنند اما در این مسابقه چون حریف من از کشور میزبان بود، این اصل رعایت نشد. در مسابقه فینال با وجود اینکه تمام وقت کاراته و به ویژه یک دقیقه آخر فشار زیادی به حریف آوردم و بر کاراته‌کای ژاپنی مسلط بودم، داوران قهرمانی را از چنگ من بیرون آوردند و به کشور میزبان دادند. این موضوع خیلی من را ناراحت کرد و باور کنید اصلا حس خوبی موقع اهدای مدال نداشتم و الان هم با گذشت زمان، هنوز داغ آن مدال بر دلم مانده است.

  • هدف شما از ادامه رشته ورزشی کاراته در آینده چیست و آیا همچنان تصمیم به حضور در مسابقات ملی و بین‌المللی دارید؟

برای طلای مسابقات جهانی اتریش دورخیز کرده‌ام؛ از این رو تمریناتم را به صورت فشرده و منظم ادامه می‌دهم و فعلا فقط تمرکزم روی قهرمانی در مسابقات جهانی اتریش است.

  • آیا هیات کاراته یزد برای پرورش استعدادهای این رشته و جایگزین کردن ورزشکاری بعد از شما برنامه‌ای دارد؟ یعنی در یزد کاراته کایی هست که بتواند با شما رقابت کند؟

خیر، متاسفانه بر خلاف استعدادهای خوبی که در این رشته وجود دارد، کسی در حال حاضر نیست که بتواند در سطح آسیایی و جهانی مبارزه کند، استعدادهایی در این رشته هستند که باید روی آنها سرمایه‌گذاری شود و در صورتی که استعداد آنها خوب مدیریت شود، می‌توانند حتی بهتر از من در سطح جهان بدرخشند.

  • توجه مسئولان به کسب عنوان آسیایی شما چگونه بود؟

خوشحالم که در بدو ورود مسئولان و مردم به استقبالم آمدند و این روحیه مضاعفی به من داد که در ادامه با قدرت بیشتری کار کنم ولی دوست دارم حمایت مسئولان از ورزشکاران بیشتر باشد و به هدیه خلاصه نشود. ورزش کردن در سطح قهرمانی و تیم ملی مستلزم تمرین زیاد است و زمان زیادی باید برای تمرینات و مسابقه گذاشت. شاید بهتر است بگویم تمام انرژی و وقت من و ورزشکاران امثال من در ورزش گذاشته می‌شود و آینده شغلی خوبی نداریم. در این رابطه از مسئولان انتظار دارم به گونه‌ای تدبیر کنند که آینده شغلی ورزشکاران مدال آور در سطح آسیا و جهانی تامین باشد.

  • چه ابزاری برای موفقیت ورزشکاران بانوی یزدی در رشته کاراته لازم است؟

باید توجه داشت که تمرین کردن با ورزش حرفه‌ای فرق می‌کند، در ورزش حرفه‌ای تنها علاقه یک ورزشکار او را موفق نخواهد کرد بلکه برای پیشرفت باید امکانات با کیفیتی برای ورزشکاران در نظر گرفت تا بتوانند سطح کار خود را بالا ببرند و البته که برای تحقق این مهم، درایت و مدیریت مسئولان هم لازم است.

  • بسیاری از بانوان  به ورزش‌های رزمی از جمله ورزش کاراته رغبتی ندارند، نظر شما چیست؟

کاراته برخلاف افکار عمومی جامعه، روح لطیفی دارد و سختی‌های این ورزش هم شیرین است و پیشنهاد می‌کنم بانوانی که علاقه‌مند به این رشته هستند و شیرینی‌های این رشته را تجربه کنند.

  • ماجرای کاراته و المپیک به کجا رسید؟

همیشه صحبت‌هایی مبنی بر المپیکی شدن این رشته شنیده می‌شود ولی عملا هنوز اتفاقی نیفتاده است. کاراته به خاطر محدودیت‌ها و شاخه‌های زیادی که دارد به المپیک نرسیده، حتی همیشه اختلافاتی بین مسئولان این سبک در جهان وجود دارد و برخی اعتقاد دارند که اصلا مسابقه‌ای برای کاراته نباید انجام شود و این رشته باید در سطح تمرین باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..