معرفی مشاهیر اردکان در دوره‌های اردکان‌شناسی

no-thumbs

شهرستان اردکان، مهد علم و ادب است و همچنین مشاهیر و فضلایی دارد که نام این شهر را در استان زبانزد کرده است؛ از این رو معرفی مشاهیر این شهر در دوره‌های اردکان‌شناسی در این شهرستان دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر این میان، جمعی از علاقه‌مندان با تشکیل انجمنی به نام «چهارسوق» فعالیت‌هایی را برای معرفی مشاهیر و مفاخر در دستور کار قرار داده است و نسبت به برگزاری دوره‌های اردکان‌شناسی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی به نسل جدید اقدام کرده‌اند.

برگزاری ۷ دوره تاکنون
مدیر عامل انجمن چهار سوق اردکان با اشاره به برگزاری دوره‌های اردکان شناسی برای معرفی جاذبه‌ها و میراث فرهنگی به نسل جدید، گفت: این دوره‌ها با هدف آشنایی بهتر مردم و نسل جدید با ویژگی مهم و تاریخی شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.
«محمد پورروستایی ‌اردکانی» اعلام کرد: تاکنون ۷ دوره اردکان‌شناسی در فصل تابستان با رویکرد معرفی پیشینه تاریخی و چهره‌های فرهنگی این شهر با حضور ۵۰۰ نفر از شهروندان اردکانی برگزار شده است.
وی ادامه داد: کلاس‌های آموزشی این دوره‌ها در سطوح مقدماتی و تخصصی با محوریت تاریخ اردکان، مفاخر و مشاهیر اردکان، جغرافیا، معماری، بافت تاریخی، قنات‌ها و مسائل زیست‌محیطی با حضور محققان و پژوهشگران ملی و اساتید مجرب دانشگاه برگزار شده است.

آماده‌سازی مجدد موزه مفاخر شهرستان
مدیرعامل انجمن چهار سوق یکی از محورهای اصلی فعالیت این انجمن را شناسایی و معرفی چهره‌های برجسته و فرهیخته این سرزمین عنوان کرد و افزود: یکی از نخستین فعالیت‌های این انجمن، آماده‌سازی مجدد موزه مفاخر اردکان در سال ۸۹ بوده است.
به گفته وی، این موزه در خانه تاریخی مرحوم آیت‌الله خاتمی دایر شده و برای این کار پژوهش‌های مستقلی درخصوص مفاخر اردکان صورت گرفته و آثار آنها از شهرهای اردکان، یزد، قم، تهران و دیگر شهرهای کشور جمع‌آوری و در موزه نگهداری شد.
وی همچنین به نصب تابلوهای معرفی این مفاخر به ۲ زبان فارسی و انگلیسی در موزه مفاخر اردکان اشاره کرد.
وی از اقدامات انجمن به برگزاری همایش بزرگداشت مفاخر استان از جمله بزرگداشت دکتر «سیدمحمود طباطبایی اردکانی»، «ایرج افشار»، «محمدعلی اسلامی ندوشن» و…اشاره کرد و افزود: این انجمن همچنین کتاب واژه‌نامه گویش اردکان را نیز رونمایی کرده است.

ضرورت معرفی مشاهیر به مردم
پورروستایی با اشاره به ضرورت معرفی مشاهیر به مردم و توجه آنها به حفاظت از مواریث گذشته افزود: این انجمن فرصت حفاظت از میراث ارزشمند شهرستان را برای جوانان و علاقه‌مندان فراهم کرده است.
وی ادامه داد: این دستاورد باعث شد فرهنگ نگهداری از این تمدن کهن در بین عامه مردم تقویت شود و آنها به شناخت، نگهداری و معرفی میراث ارزشمند، توجه کنند.
وی اضافه کرد: فعالیت‌های این انجمن به عنوان یکی از سازمان‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی، الگوی بسیار خوبی برای ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی در کشور محسوب می‌شود چرا که دستاوردهای آن برای حفاظت از این میراث ارزشمند، چشمگیر است.

مستندسازی از آثار و بناهای تاریخی
مدیر عامل انجمن چهار سوق از ورود این انجمن به مستندسازی و عکاسی از آثار و ابنیه تاریخی اردکان اشاره کرد و افزود: این اقدامات برای تهیه دانش‌نامه شهر اردکان در دستورکار انجمن قرار گرفته است. وی ادامه داد: کار دیده‌بانی، رصد و حفاظت از میراث فرهنگی نیز به صورت مداوم از سوی اعضای انجمن در حال انجام است و نمایندگان انجمن مسائل و مشکلات موجود در مسیر فعالیت را به مسئولان شهرستان، استان و حتی کشور اعلام می‌کنند.
این مسئول فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تحقیقات مردم‌شناسی، همکاری با نهادها و ارگان‌های مرتبط با میراث فرهنگی و جلب مساعدت آنها برای دستیابی به اهداف انجمن را از مهم‌ترین فعالیت‌های این انجمن عنوان کرد.

مکث

اجرای طرح پایش بافت تاریخی اردکان
مدیر عامل انجمن چهار سوق اردکان گفت: اردکان دارای ۵۰ هکتار بافت تاریخی و البته ملی است که در مرکز شهر قرار گرفته است و ارائه خدمات به ساکنان آن به دلایل متعددی دشوار است. از این رو انجمن مستندنگاری بافت تاریخی و ارائه راهکارهای تقویت خدمات‌رسانی را در دستور کار قرار داده است. «محمد پورروستایی ‌اردکانی» با اشاره به ضرورت تدوین طرح پایش اردکان از سوی مسئولان شهرستان، از پیگیری‌های مستمر انجمن برای تهیه این طرح و تقبل برداشت اطلاعات بافت تاریخی برای تهیه آن خبر داد. وی ادامه داد: جمع‌آوری اطلاعات از اردیبهشت امسال آغاز و اطلاعات همه ابنیه تاریخی شامل خانه‌ها، واحدهای تجاری، کوچه‌ها و معابر، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها، آب انبارها و حمام‌های تاریخی انجام شده است. این مسئول از دسته‌بندی اطلاعات جمع‌آوری‌شده و تکمیل بانک اطلاعاتی بافت تاریخی برای اجرای طرح پایش بافت خبر داد و افزود: عملیات تجزیه و تحلیل داده‌ها در حال انجام است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..