استان یزد؛موزه رویش گیاهان دارویی

no-thumbs

تنوع رویش گیاهان دارویی در استان به حدی است که طبیعت را به موزه‌ای برای نمایش این گیاهان ارزشمند تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزهر چند تنش بی‌آبی و خشکسالی‌های پیاپی حیات بسیاری از گونه‌های گیاهی استان را تهدید می‌کند، اما گیاهان دارویی این استان با غلبه بر سختی‌ها، زمین را شکافته و دامان طبیعت را سبز کرده‌اند.
کیفیت گیاهان دارویی کویر، در کشور زبانزد است و بسیاری از آنها به عنوان گونه شاخص استان در کشور مطرح هستند.
مناطق ییلاقی و کوهپایه‌ای که مهم‌ترین آن رشته‌ کوه شیرکوه است، مهد پرورش گیاهان دارویی در استان است و بهترین و بیشترین گیاهان دارویی استان در این مناطق می‌روید.

شیرکوه، منطقه رویش گیاهان دارویی
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان با اشاره به ظرفیت‌های خوب رشته کوه و دامنه کوه شیرکوه برای رویش گیاهان دارویی گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰‌گونه گیاهی در استان شناسایی شده است که مهم‌ترین آنها در منطقه شیرکوه می‌رویند.
«حسن اکبری» افزود: بیشتر این گیاهان دارویی شناسایی شده در نوع خود بی‌نظیر هستند و حتی تنها محل رویش آنها، استان کویری یزد محسوب می‌شود.
این مسئول گفت:۳۰۰ نوع از انواع گیاهان دارویی استان در ارتفاعات کوهستانی به ویژه منطقه شیرکوه می‌روید.
به گفته وی، مهم‌ترین محل رویش گیاهان دارویی در ارتفاعات شیرکوه، برفخانه، کوه هامانه، کوه خونزا، و… است که در دل خود بی‌نظیرترین نوع گیاهان دارویی را دارند.
وی گفت: فقط در یک منطقه ۵۰ هزار هکتاری در ارتفاعات شیرکوه، ۶۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که ۸۰ درصد از گونه‌های گیاهی استان را شامل می‌شود و از این رو لازم است که این منطقه مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.
اکبری ادامه داد: ۶۸۰ گونه گیاهی در منطقه شیرکوه شناسایی شده است که دو سوم آنها دارویی هستند.

خسارت به گنجینه گیاهان دارویی
اکبری گفت: استان به رغم برخورداری از آب و هوای خشک و کویری، دارای تنوع گیاهان نادر و گیاهی است و باید بیشتر از این ظرفیت مهم بهره گرفت اما برداشت‌های بی‌رویه منجر به انقراض برخی از گونه‌های دارویی استان شده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، برداشت‌های بی‌رویه، خشکسالی و سایر عوامل باعث شده است که ۵۰ گونه گیاهی منطقه اصلی رویش گیاهان دارویی در استان، در معرض خطر انقراض قرار گیرد.
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان گفت: متاسفانه نبود مراقبت از این گیاهان و برداشت‌های بی‌رویه، خسارات جبران‌ناپذیری به گنجینه گیاهان دارویی استان وارد کرده است.
اکبری گفت: تاکنون ۱۸۰ گونه گیاه دارویی نادر در استان شناسایی شده است که متقاضیان بهره‌برداری فراوانی دارد و باید با مدیریت بهره‌برداری از انقراض آنها جلوگیری کرد.
وی از جمله گیاهان دارویی استان آنغوزه، اسفند، آویشن، بذرالبنج یزدی، بارهنگ، بادام شیرین، بادام تلخ، پنیرک خبازی، تاج ریزی، خرفه، شیرین بیان، خارشتر، مرزنجوش، هندوانه ابوجهل و… را نام برد که مصرف بالایی در بین مردم استان دارد.

ضربه معادن به ذخایر گیاهی استان
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان توسعه معادن، تخریب پوشش‌های گیاهی، تغییر آبراهه‌ها و… را عامل نابودی ذخایر گیاهی استان عنوان کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از جاذبه‌های اکوتوریستی استان به دلیل توسعه روزافزون معادن در حال تخریب هستند و از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به کوهستان، مویر، گیاهان دارویی و… اشاره کرد.

جایگاه استان در تولید گیاهان دارویی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره ظرفیت تولید گیاهان دارویی در استان گفت: مقابله گیاهان استان با خشکسالی، چند سالی است که ادامه دارد اما خوشبختانه بحران آب، مانعی در تولید گیاهان دارویی نیست.
«سیدجمال سجادی‌پور» با اشاره به جایگاه کم‌نظیر استان در تولید گیاهان دارویی، ادامه داد:استان از منابع طبیعی بکر و محل رویش گیاهان دارویی متنوع و با کیفیت است.
وی گفت: به این ترتیب می‌توان گفت که استان می‌تواند در صنعت دارویی کشور نقش بسزایی ایفا کند، هرچند مشکلات و موانعی بر سر راه صادرات گیاهان دارویی وجود دارد. به گفته این مسئول، مرتع‌داران با بهبود تولید کمی و کیفی گونه‌های گیاهی در استان، بر مشکل عرضه این گیاهان به بازار مصرف فائق آمده‌اند.
به گفته وی، بسیاری شهروندان یزدی و ایرانی استان‌ها به سمت استفاده از گیاهان دارویی برای درمان، گرایش پیدا کرده‌اند و روز به روز بر خیل علاقه‌مندان به این گیاهان دارویی و داروهای طبیعی افزوده می‌شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..