شناسه خبر: 67758 منتشر شده در مورخ: 1397/08/24 ساعت: 18:45 گروه: اجتماعی
نوع غذا خوردن، موارد خوراکی و اهمیت به آنان و موارد مختلف دیگر تا آن‌ جا که یک دانش سلامت محور باشد یک آگاهی فرهنگی است و باید این دغدغه را در خانواده‌ها به وجود آورد تا با جستجو به دنبال تهیه و مصرف غذای سالم باشند.

به گزارش یزدی نیوزچاقی موضوعی است که به جهت تعدد جمعیت مبتلا به آن و سهل انگاری عمومی جهت مقابله با آن و عدم تلقی به عنوان یک بیماری، مسئله‌ای مهم و در اولویت محسوب می‌شود.

 
ابتدا باید دانست که چاقی یک بیماری است که خود یک تنه می‌تواند علت بسیاری از بیماری‌ها باشد و افراد چاق قطعا باید به این موضوع فکر کنند که آن‌ها به طور همزمان در حال حمل چندین بیماری با هم هستند، آن‌ هم با ظاهر یک بیماری. البته در صورتیکه چاقی را حداقل یک بیماری بدانیم.
 
یوسف نقیایی کارشناس مسئول معاونت تغذیه شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان یزد در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد، از راه‌های مقابله با این بیماری و دچار شدن به آن گفت و اظهار داشت: از جمله موارد معلول چاقی مصرف روغن‌ها و چربی‌ها و غذاهای وابسته به آن‌ها است.
 
وی وجود انرژی در چربی‌ها را بیش از قندها و پروتئین‌ها دانست و گفت: روغن‌ها و چربی‌ها بدن را زودتر دچار دریافت انرژی می‌کنند و باعث اضافه انرژی می‌شوند.
 
این کارشناس سلامت منبع اصلی این چربی‌ها را روغن‌های مختلف و هم‌خانواده‌های آنان دانست و عنوان کرد: از جمله هم‌خانواده‌های روغن می‌توان به سرشیر، خامه و به ویژه چربی در کنار گوشت اشاره کرد که دارای مقدار بالای انرژی هستند.
 
وی استفاده بیش‌ از حد این روغن‌ها را به شدت مضر دانست و حتی چربی‌هایی را هم که درون غذا وجود دارد را از جمله این خانواده عنوان کرد و گفت: برای دریافت شیر هم که مصرف آن بسیار توصیه می‌‌شود، باید از نوع کم چرب آن بهره برد.
 
همانطور که گفته شد چربی و روغن که عامل مهمی برای خوش‌مزگی غذا آن هم به سلیقه برخی می‌شود عامل بزرگی برای مبتلا شدن به چاقی است و مردم و خصوصا جوانان که غذای چرب را معیاری برای لذت بردن و خوشمزه بودن آن می‌دانند باید برای جلوگیری از عواقب خطرناک به تغذیه‌ای مناسب و در خور سلامت انسان روی آورند.
 
شاید ولع مصرف عذاهای چرب و دارای روغن زیاد را باید در مباحث فرهنگی و ولنگاری‌ها یافت که بحث مفصل و جداگانه‌ای را می‌طلبد اما این معضل هر ریشه‌ای که داشته باشد نتیجه‌ای جز بیماری ندارد.
 
نقیایی مصرف خانواده سبزی‌‌ها را به عنوان جایگزینی برای غذاهای مضر مانند چربی و هم به عنوان غذایی با کمترین انرژی، بسیار توصیه کرد و افزود: با مصرف این خانواده زودتر دچار سیری شده و انرژی مازاد کمتری دریافت می‌کنیم.
 
وی اشاره‌ای هم به فرهنگ‌سازی در امر یادگیری فرهنگ غذاخوری کرد و گفت: باید یاد بگیریم که در کنار غذاها توجه زیادی به گروه سبزی‌ها بکنیم.
 
بدیهی است که نوع غذا خوردن، موارد خوراکی و اهمیت به آنان و... تا آن‌ جا که یک دانش سلامت محور باشد یک آگاهی فرهنگی است و باید این دغدغه را در خانواده‌ها به وجود آورد تا با جستجو به دنبال تهیه و مصرف غذای سالم باشند.
 
گوجه فرنگی، هویج، کلم، سبزی خوردن و... از جمله موارد موجود در خانواده سبزی‌جات است که باید فضایی را در پخت غذا و همچنین حضور بر سر سفره اختصاص دهیم.
 
کارشناس مسئول معاونت تغذیه شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان یزد رتبه کشور را در میزان چاقی در جهان، چهاردهم اعلام کرد و گفت: 62 درصد یزدی‌های بالای بیست سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند بدین معنا که از هر سه نفر، دو نفر مبتلا به چاقی هستند.
 
وی با تاکید مجدد به اینکه چاقی خود یک بیماری محسوب می‌شود و باعث بیماری‌های متنوع دیگر همچون بروز دیابت، سرطان‌‌ها، استخوان درد‌ها همچون کمر درد و زانو درد و... می‌شود اعلام کرد: باید با نهادهای فرهنگ‌ساز و به خصوص خانواده‌ها جلوی پیشرفت میزان چاقی را گرفت.
 
یقینا مسئله سلامت، چیزی نیست که سهل‌انگاری و بی‌توجهی به آن، چه از طرف مسئولین و چه از طرف خانواده‌ها جبران پذیر باشد. همچنین بی‌توجهی به پیشگیری از هر دو طرف، کشور و خانواده‌ها را دچار خسرانی مالی می‌کند که با هزینه‌هایی مالی در آینده باید جبران شود. پس چه بهتر است از هم‌اکنون هزینه درمان آینده را پس‌انداز کنیم.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم
google-buzz twitter digg facebook linkedin
کلید واژه
 
نظرات | 0 نظر
captcha
Page Generated in 0/0686 sec