یادی از هنرمندی که یزد را به مرکز شعربافی تبدیل کرد

به گزارش یزدی نیوزهمایش ملی نساجی سنتی با محوریت «غیاث‌الدین نقشبند یزدی» ۱۱ بهمن‌ماه در یزد برگزار می‌شود.

محورهای این همایش با نقش غیاث‌الدین نقشبند یزدی در تاریخ نساجی ایران، نقش خلاقیت و نوآوری در طرح‌ها و ابعاد مختلف زندگی غیاث‌الدین نقشبند یزدی، نساجی سنتی و کارآفرینی، نساجی سنتی و هویت ملی، نساجی سنتی، فرصت‌ها و تهدیدها ارائه می‌شود.

این همایش که در مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی یزد واقع در بلوار پرفسور حسابی برگزار می‌شود، با جایزه ملی طراحی پارچه غیاث‌الدین نقشبند یزد همراه است.

 خواجه غیاث‌الدین علی نقشبند یزدی، نقاش، طراح پارچه و بافنده مشهور و صاحب سبک عصر صفوی و معاصر با شاه‌عباس بود که سمت اداره کارگاه سلطنتی را در اصفهان برعهده داشت.

او در اوایل قرن یازدهم هجری قمری در شهر یزد به‌دنیا آمد، در جوانی به‌واسطه شهرتی که در هنر بافندگی کسب کرد، به دربار شاه‌عباس راه یافت و اداره کارگاه سلطنتی را برعهده گرفت، شیوه طراحی پارچه‌های او از طرح‌های اول دوره صفویان اقتباس شده است. همچنین در تصاویر پارچه‌های بافت او، سبک رضا عباسی را می‌توان دید.

او پس از مدتی از اصفهان به یزد بازگشت. یزد در زمان او و فرزندان و نوادگانش به واسطه هنر بافندگی آن‌ها به مرکز شعربافی ایران بدل شد که محصولات نساجی آن به هند نیز صادر می‌شد. خواجه غیاث‌الدین در اواخر عمر به شاعری و سخن‌وری روی آورد.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..