کنایه وزیر اطلاعات به نماینده دلواپس

به گزارش یزدی نیوزوزیر اطلاعات در پاسخ به سوال دو نماینده دلواپس مجلس در رابطه با نفوذ گفت:سوء استفاده از پروژه نفوذ و استفاده ابزاری از آن در منازعات سیاسی‌، مقابله با نفوذ را به انحراف می‌کشاند.
 
 سید محمود علوی وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به سوالات سه نماینده مجلس،‌در جلسه علنی مجلس حاضر شد. سوالاتی پیرامون نفوذ که با مصادیقی چون سفر یک سناتور آمریکایی به ایران همراه شد. این سوالات توسط حسن نوروزی، حسین حاجی دلیگانی و جواد کریمی قدوسی مطرح شده بود.
 
وزیر اطلاعات با اشاره به حضورش در کمیسیون امنیت ملی، گفت: سوالات در کمیسیون مطرح شد، پاسخ مبسوط به هر سه سوال داده شد، طبیعی است که در جلسه علنی با آن شرح و بسط پاسخ نمی توان داد چون برخی از جنبه ها بیش از آنکه مورد استفاده صحیح نمایندگان و مردم قرار بگیرد مورد سواستفاده دشمن قرار می گیرد. طبیعی است نه نماینده و نه مردم راضی به طرح آنها از تریبون عمومی مجلس نیستند.
 
وی با بیان این نکته که محرم ترین افراد جامعه نمایندگان مردم هستند و خودمان را موظف به اطلاع رسانی به نمایندگان می دانیم، اظهار کرد: آن ایامی که ما نماینده مجلس بودیم یعنی در دوره اول، دوم، چهارم و پنجم ابتدا نماینده سوال کننده سوال را توضیح می‌داد بعد وزیر در پاسخ به آن سوال مباحثی را مطرح می کرد. بعد از آن نماینده می گفت قانع شده یا نه. اما در شرایط جدید بعد از وزیر نماینده سوال کننده مطالبی را مطرح می کند که ابهام‌های جدیدی را ایجاد می‌کند لذا وزیر باید طبیعتا حق داشته باشد که برای رفع آن ابهامات سخن بگوید. مجلس باید به این اشکال آیین نامه توجه کرده و آن را مرتفع کند.
 
در ادامه جلسه کریمی قدوسی به عنوان نماینده سئوال کننده، پشت تریبون مجلس رفت و گفت: رهبری در چند سال اخیر توجه زیادی به مساله نفوذ دشمن داشتند، بطوریکه کلید واژه  نفود پرتکرارترین کلید واژه‌های ایشان بوده است. ملت ایران بدانند همان قدرت بازدارنده نظامی و شهرهای موشکی و راهبردهای مایوس کردن از تهدید نظامی با همان سطح و کیفیت در حوزه قدرت امنیتی و اطلاعاتی نظام فعال است. و نمی گذارد کشور شهدا و امام شهدا ضربه ای دریافت کند.
 
وی با بیان اینکه نفوذ برنامه جدی آمریکایی ها است، گفت: گرچه از قبل هم بوده ولی حوزه آن گسترده تر شده است. هدف نفوذ هم نفوذ بین مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور با بهانه های مختلفی چون مسائل فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی است. دشمن هرجا بتوانند عِده و عُده وارد کشور می کنند و در پی پروژه براندازی نظام از طریق نفوذ است. بنابراین آن نگرانی اصلی آن خطر عظیم نفوذ است.
 
این نماینده نزدیک به جبهه پایداری در مجلس معتقد است:«اگرچه مصادیقی هم ذکر شده است اما موارد کلی هم وجود دارد که انتظار داریم وزیر اطلاعات آن مقداری که می توانند با رعایت مسائل امنیتی این دغدغه مردم و نمایندگان برای تهدید پذیر بودن نظام از ناحیه نفوذ توضیح دهند.رهبری بارها در هشدارهای هوشمندانه ای به پروژه نفوذ دشمن اشاره کردند و همه دستگاه های نظام باید به این هشدار ها حساسیت نشان دهند و طبیعی است که دستگا های اطلاعاتی باید حساسیت بیشتری داشته باشند.»
 
پس از اتمام صحبت‌های کریمی قدوسی، وزیر اطلاعات این گونه پاسخ داد: مسئله نفوذ یک پروژه عمیق است که از پیچیدگی برخوردار است و در این رابطه باید روش‌ها، ابزار،‌راه ها،‌عناصر و انواع نفوذ اعم از نرم، سخت، جریانی و رخنه ای مورد توجه قرار گیرد.مقابله با نفوذ هم باید با مطالعه هم این بخش ها انجام شود، با اشراف اطلاعاتی و رصد هر حرکت مشکوکی لازم است تا بتوانیم جلوی نفوذ را بگیریم.
 
علوی با انتقاد از سوء استفاده از واژه نفوذ،‌ گفت: سوء استفاده از پروژه نفوذ و استفاده ابزاری از آن در منازعات سیاسی‌، مقابله با نفوذ را به انحراف میکشاند.برخورد سطحی و غیرهوشمندانه با راهبرد رهبری جفا به این هشداری است که رهبری دادند.
 
در این میان یک نماینده خواهان تذکر شد که پزشکیان گفت: وزیر حرف میزند لطفا بنشینید تذکر هم گوش میدهیم، شما ادامه بدهید آقای وزیر.
 
وزیر اطلاعات گفت: همانطور که در کمیسیون گفتیم وزارت در مسئله نفوذ اشراف کامل اطلاعاتی دارد و هر جا مصداقی از مصادیق نفوذ بوده است بدون تسامح آن را زیر ضربه برده است و بارها رهبری از نقش وزارت در مقابله با نفوذ و رد عناصر نفوذ و جلوگیری از ورود به  کشور تقدیر کردند .
 
علوی معتقد است:«لازمه مقابله با نفوذ این نیست که درب های کشور بسته شود طبیعی است که یک زمان در زمستان حشراتی در محیط هستند به منزل شما وارد میشوند نوعا زمینه نفوذ کمتر است و چون به دلیل بسته بودن دربها زمینه ورود حشرات کمتر است اما وقتی بهار شد و درها را باز کردی احتمال ورود بیشتر حشرات وجود دارد. راه مقابله با حشرات بستن درها و محروم شدن از هوای بهاری نیست راه استفاده از توری برای جلوگیری از حضور حشرات است. وزارت اطلاعات توری قوی است که هم اجازه استفاده از هوای بهاری را میدهد و هم جلوی ورود حشرات را میگیرد.
 
وزیر اطلاعات با بیان این نکته که بیان برخی از مسائل با امنیت کشور سازگاری ندارد و اگر دوستان مایل بودند در جلسه غیر علنی گفته میشود، افزود:اما در مورد سئوال نمایندگان،‌ سفر «جیم داباکیس» سناتور یکی از ایالات های آمریکا به ایران که باید بگویم اگر بخواهیم معادل سازی کنیم این فرد همچون عضو یکی از شورای شهرهای یکی از استان ها است. وزارت اطلاعاتی که بر داعشی  ها که بدون گذرنامه وارد کشور میشود،  اشراف دارد و آنها را زیر ضربه برده است،‌ آیا ممکن است نسبت به ورود افرادی از مرزهای رسمی اشراف اطلاعاتی نداشته باشد؟‌
 
علوی گفت: وزارت بر ورود این سناتور کاملا اشراف داشته است. هیچ مورد از چتر اطلاعاتی سربازان گمنام خارج نبوده است و ذکر بیشتر از این را میدانم شما نمی پسندید، چون این نیاز اطلاعاتی دشمن را هم فراهم می کند.این آقای سناتور در سال ۱۳۸۹ به ایران سفر کرده بودند، برادرها اشاره کردند که ایشان عضو سابق سنای ایالاتی بوده است و این آقا با استیفن موریس در سال ۸۹ وارد کشور شدند.برای وزارات اطللاعات جای سئوال است که چطور سفرشان در سال ۹۴ موجب سئوال میشود اما سفر ۱۵ روز ایشان در سال ۸۹ حساسیت ایجاد نکرده و جنجال رسانه ای راه نینداخته است.
 
در این میان پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت که«یک سری از نمایندگان خواهان غیرعلنی شدن هستند.» و این نکته با مخالفت وزیر مواجه شد و علوی گفت:آقای رئیس ما خودمان رعایت یک سری اصول را میکنیم و من خواهش میکنم سئوال علنی مطرح شده است پس بگذارید جواب را هم علنی بگویم اگر دوستان از پاسخ قانع نشدند جلسه غیرعلنی برگزار کنید و ما هم مبسوط پاسخ میدهیم چون سئوال علنی بود،‌ بگذارید جواب هم علنی شود،‌ در صورت غیرعلنی شدن حق وزارت اطلاعات ضایع میشود.
 
در نهایت مقرر شد تا نمایندگان در رابطه با برگزاری جلسه غیرعلنی رای گیری کنند که به دلیل مخالفت نمایندگان،‌ادامه جلسه به صورت علنی ادامه داده شد.
 
علوی ضمن تشکر از ادامه علنی جلسه، اظهار کرد: من از اینکه نمایندگان شریف مردم برای مردم و موکلیشان حق دانستن قائل شدند، اما در مورد مسئله دوم به نام گیم کانکشن که عزیزمان از آن به عنوان شرکت فرانسوی یاد کردند.اینکه می گویند گیم کانکشن یک شرکت فرانسوی است درست نیست. گیم کانکشن یک شرکت نیست که فرانسوی یا غیرفرانسوی باشد. گیم کانکشن به شکل یک المپیک است که کشورها در آن عضو می شوند و یک نهاد بین المللی است نه یک شرکت ملیتی. هر سال هم ۳ بار نمایشگاه برگزار می کنند و کشورهایی که بازی های رایانه ای تولید ی کنند در آن حضور پیدا می کنند که تبادل تجربه و نظر کرده و بازاریابی می کنند.
 
وی افزود: کشور ما هم که بازی های یارانه ای تولید می کنند عضو آن است. رهبری هم بر تولید بازی های رایانه ای در بیانات مختلف‌شان تاکید کردند و بر اثرگذاری این بازی ها و هم تولید و توجه به این بازی ها تاکید داشتند. گیم کانکشن مثل نمایشگاه کتاب است. از آنجا که بازی های رایانه ای تولیدی شرکت های ایرانی مورد توجه قرار گرفته است و از نظر تکنولوژی بازی های رایانه ای مورد اهتمام است خود تولیدکنندگان در سطح دنیا پیشنهاد کردند یک نمایشگاه هم در ایران برگزار شود. برگزاری این نمایشگاه در حوزه حاکمیتی است و تحت نظارت است و هر کسی را که بخواهیم اجازه می دهیم و هرکسی را بخواهیم اجازه نمی دهیم. زمینه ورود بازی های قاچاق را منتفی می کند. چون از مسیر رسمی می آید و امکان پالایش و نظارت وجود دارد.
 
علوی تأکید کرد که«از سوی دیگر زمینه بازی های رایانه ای ایران به بازارهای مختلف دنیا وجود دارد و امکان انتقال پیام فرهنگی ایران به کشورهای دیگر بوجود می آید.وزارت بر این مساله اشراف کامل دارد. هر حرکتی می تواند بستر نفوذ دشمن باشد و وزارت اطلاعات بر این عرصه ها اشراف دارد همانطور که تاکنون اجازه اقدام تروریستی نداده اجازه نفوذ به عناصر نفوذی نداده و نخواهد داد.»
 
وزیر اطلاعات معتقد است:«سفر یک رییس دانشگاه،سفر شهروندان جمهوری اسلامی به کشورهای مختلف غیر از رژیم اشغالگر قدس هم از نظر قانونی بلا اشکال است و از نظر شرعی هم مباح و مستحب است.».
 
وی گفت:سفرهایی که انجام می شود یا شخصی است یا ماموریتی وفرصت های مطالعاتی و …است.  سفرهای شخصی به ما ربطی ندارد الا اینکه سوءاستفاده برای نفوذ شود البته ما ورود می کنیم اما در مورادی که شائیه نفوذ دارد ورود می کنیم. اما در سفرهای ماموریتی و تحصیلاتی به دستگاه ها و نهادهایی مربوط است که این ماموریت را واگذار می کنند. از آنجا که ممکن است برای این افراد از سوی سرویس های اطلاعاتی بیگاه طعمه گذاری یا تاثیرگذاری شود یا تلاش تخلیه اطلاعاتی شود اشراف اطلاعاتی داریم و اگر مورد مشکوکی باشد روی آن با دقت بیشتر اشراف را ادامه می دهیم و در صورتیکه مسلم شود حریف و رقیب مخصوصا سرویس های اطلاعاتی دشمن وارد شوند برخوردهای لازم را انجام می دهند. این مصداقی که گفته شده تحت اشراف اطلاعاتی بوده و موردی برای مظنون شدن وجود نداشته است.»

ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..