۴۰ درصد تاکسی‌های یزد خاموش هستند

به گزارش یزدی نیوزمدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهر یزد حمل و نقل ترکیبی را راهکار بهبود وضعیت حمل و نقل شهر یزد اعلام کرد و در خصوص راه‌اندازی بی.آر.تی یزد در سال آینده و ساماندهی وضعیت تاکسی‌های گردشی شهر یزد قول مساعد داد.

 "حسین صالحیان" امروز در جمع اهالی رسانه با اشاره به ادغام سه سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه‌های مسافربری به علاوه حمل و نقل بار درون شهری در قالب سازمان حمل و نقل بار و مسافر در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر، از اجرای این ابلاغ وزیر در شهر یزد خبر داد.

وی در ادامه ارکان اصلی این سازمان را شامل شورای سازمان، هیات مدیره سازمان و چارت تشکیلاتی پرسنل خواند و گفت: شورای سازمان متشکل از پنج عضو شامل شهردار یزد، یکی از معاونین شهرداری و سه نفر از کارشناسان خبره که با ابلاغ شهردار تعیین می‌شود، هستند.

صالحیان با بیان این که هیئت مدیره سازمان نیز شامل سه عضو مشتمل بر معاون شهردار، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر و یک کارشناس است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه چارت تشکیلاتی سازمان یعنی سومین رکن اصلی آن نیز مشخص شده که پس از تصویب نهایی اجرایی می‌شود.

وی در ادامه مهمترین اهداف ادغام سازمان‌های مذکور و ایجاد سازمان جدید حمل و نقل بار و مسافر را کوچک‌سازی بدنه‌ی حوزه حمل و نقل شهری، تصمیم‌گیری‌های فنی و واحد در مجموعه سازمان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها ذکر کرد.

صالحیان در بخش دیگری از سخنانش به جمعیت تقریباً ۶۰۰ هزار نفری شهر یزد اشاره کرد و گفت: حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های موثر در رنکینگ شهرها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتقای وضعیت آن به عوامل متعددی مربوط می‌شود که از آن جمله می‌توان به وضعیت ترافیک شهری، اصلاحات هندسی معابر شهری، وضعیت خودروهای شهری و میزان اقبال عمومی به استفاده از حمل و نقل عمومی، ساماندهی تاکسی‌ها و آژانس‌‌ها، ساماندهی اتوبوس‌ها و موارد مختلف دیگری اشاره کرد.

وی به وضعیت اتوبوس‌های شهر یزد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵۸ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر یزد داریم که ۲۰۸ دستگاه آن مربوط به بخش خصوصی و ۵۰ دستگاه نیز متعلق به سازمان است.

وی با بیان این که متاسفانه تمام اتوبوس‌های شهری یزد بیش از عمر استاندارد پنج ساله‌ی خود کار کرده و از رده خارج هستند، گفت: بررسی‌های یک ماهه کارشناسان سازمان نشان می‌دهد که نبود ۲۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها در سطح شهر منجر به هیچ اتفاقی نمی‌شود و در واقع اضافی هستند.

این مسئول با اشاره به برنامه‌های سازمان برای افزایش اقبال عمومی مردم جهت استفاده از حمل و نقل عمومی، بر استفاده از حمل و نقل ترکیبی برای بهبود وضعیت ترافیکی شهر تاکید کرد و گفت: یکسری از این اقدامات مربوط به سازمان نیست مانند ایجاد یکسری معبر جهت پیاده روی و دوچرخه‌سواری شهروندان که باید توسط شهرداری تامین شود یا ابزار نظارتی دقیق که باید از سوی پلیس تامین شود یا تلاش برای کاهش خودروهای تک سرنشین سطح شهر که نیازمند فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌هاست ولی در مقابل نیز یک سری اقدامات انگیزشی باید از طریق سازمان انجام شود که قول می‌دهیم تا پایان سال بخشی از این نگرانی‌ها را برطرف سازیم.

وی در همین رابطه به تصمیمات سازمان برای تامین حداقل شرایط مساعد در رابطه با ایستگاه‌های اتوبوس سطح شهر و موضوع نظافت و تمیزی اتوبوس‌ها اشاره کرد.

صالحیان با اشاره به موضوع ایجاد بی.آر.تی در شهر یزد گفت: این موضوع از چند سال پیش در دستور کار مسئولان شهر بوده است و در این رابطه نیز پنج دستگاه اتوبوس بی.آر.تی خریداری شده ولی اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی بی.آر.تی یکی از نیازهای شهر یزد و جزو برنامه‌های سازمان برای سال ۱۳۹۶ است و قطعاً در بودجه سال اینده سازمان این موضوع دیده خواهد شد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهر یزد به وجود یک‌هزار و ۸۰ تاکسی گردشری در شهر یزد اشاره کرد و گفت: متاسفانه ۴۰ درصد از تاکسی‌های شهر یزد خاموش هستند و مالکان آنها در سایر مشاغل فعالیت می‌کنند و متاسفانه سازمان نیز با خلا قانونی برای برخورد با این افراد مواجه است.

وی به دو گانگی مدیریتی تاکسی تلفنی‌ها و موسسات اتومبیل کرایه بین شهرداری و صنف مربوطه نه تنها در یزد بلکه در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: علی رغم این که نرخ مصوب کارشناسی شده در شورای شهر تصویب می‌شود ولی حوزه صنعت و معدن و مجامع امور صنفی با حوزه حمل و نقل شهر هماهنگ نیستند و حوزه بازرگانی صنعت و معدن خودسرانه اقدام به تعیین نرخ می‌کند و همین باعث ثابت نبودن کرایه تاکسی‌ها و آژانس‌ها در شهر می‌شود.

به گفته‌ی وی، خوشبختانه اخیراً هیات دولت صدور پروانه را به عهده وزارت صنعت و معدن و نظارت بر تاکسی‌ها و آژانس‌هارا برعهده وزارت کشور نهاده است که باید در مجلس شورای اسلامی، مصوب و قانونی شود.

صالحیان به اشاره به صدور مجوز از سوی صنعت و معدن و رشد قارچ‌گونه تاکسی تلفنی‌های در سطح محلات شهر از سالهای قبل، گفت: متاسفانه در این سالها مردم شهر یزد به جای این که برای استفاده از تاکسی تا سر خیابان پیاده بیایند، به این که در خانه در انتظار تاکسی بنشینند و در خانه تا مقصد را سواره بروند، عادت کرده‌اند و از طرفی این باعث شده که تاکسی‌های گردشی در سطح شهر بدون مسافر بمانند.

وی از تلاش این سازمان برای بررسی این مشکل و ارائه راهکار برای انتفاع هم رانندگان تاکسی و هم مسافران خبر داد و گفت: البته اجرای حمل و نقل ترکیبی در سطح شهر یزد کار یک شبه نیست و برنامه‌ریزی در این رابطه حداقل به یک سال زمان نیاز دارد و امیدواریم از سال بعد از آن اجرایی شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه ضریب نفوذ مسافرت در شهر یزد برای تاکسی ۱۵ درصد و برای اتوبوس ۱۲ درصد است که در مقایسه با وضعیت استاندارد آن بسیار پایین است و این در حالی است که زیرساخت‌های لازم برای استقبال بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی مهیا نیست و باید تلاش شود با هم‌افزایی و همدلی مردم و مسئولان این وضعیت را بهبود داد.

صالحیان در بخش پایانی سخنانش به وجود ۸۰۰ دستگاه مینی‌بوس در سطح شهر نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۶۵۰ دستگاه مینی‌بوس و سه هزار خودوری شخصی که حدود یک‌هزار و ۲۰۰ مورد ان تحت پوشش سازمان است، وظیفه‌ی سرویس دهی به دانش آموزان شهر یزد را در طول ایام تحصیل برعهده دارند.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید، گفت: در سال گذشته این نرخ ۷۹ هزار تومان برای مسافت‌های کمتر از پنج کیلومتر و به ازای ارائه خدمات در شش روز هفته بوده است ولی متاسفانه علی‌رغم اقدامات سامان‌بخشی صورت گرفته طی دو سال گذشته، بسیاری از این نرخ پیروی نمی‌کنند.

این مسئول با بیان این که موضوع سرویس مدارس توسط مدیر مدرسه، مدیر موسسه تاکسی تلفنی و مسئول انجمن اولیا و مربیان در مدارس مدیریت می‌شود، تاکید کرد: خانواده‌ها برای گرفتن خدمات سرویس مدرسه برای فرزندانشان نباید با رانندگان رایزنی کنند یا وجهی را به آنها پرداخت کنند بلکه باید تنها با مدیر مدرسه در ارتاط باشند.

صالحیان ادامه داد: از طرفی مدیران مدارس نیز نباید با رانندگان در ارتباط باشند بلکه باید با مدیر موسسه در این رابطه رایزنی کنند تا تخلفات احتمالی در این رابطه اتفاق نیفتد، ضمن این که موارد تخلف از طریق تعزیرات حکومتی و سازمان حمل و نقل بار و مسافر قابل پیگیری خواهد بود و طبق قانون با انها برخورد می‌شود.
 

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..