رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد:

حمایت ویژه از صنایع نساجی در اجرای سند آمایش یزد می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با اشاره به عزمی که برای اجرای سند آمایش استان وجود دارد، گفت: در اجرای این سند، از صنایع نساجی حمایت ویژه می شود.

مجید دهقانی زاده در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با اشاره به تاکیداتی که برای تحقق سند آمایش استان یزد وجود دارد، اظهار داشت: استاندار یزد نیز بر تبدیل ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی به عنوان مرکز فرماندهی و مدیریت اقتصاد استان دارد.

وی عنوان کرد: بر همین اساس در نشست فعلی راهبردها و برنامه های صنعت نساجی استان به عنوان یکی از فعالیت های سند آمایش پیگیری می شود.

دهقانی زاده با بیان اینکه صنعت نساجی یک فعالیت اساسی، بومی و ریشه ای در اقتصاد استان است، بیان کرد: سهم صنعت نساجی و پوشاک از صنعت ساخت استان در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱.۵ درصد بوده که با رشد یک درصدی به ۱۲.۵ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده همچنین سهم استان از صنعت نساجی و پوشاک کشور از ۶ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۸.۳ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

۲ هزار واحد نساجی در استان یزد مستقر است

دبیر انجمن نساجی استان یزد نیز در این نشست با برشمردن مزایای صنعت نساجی در استان یزد اظهار داشت: صنعت نساجی در سه مولفه اصلی اقتصاد یعنی ایجاد ارزش افزوده، ارز آوری و ایجاد اشتغال پایدار با کمترین سرمایه گذاری و با حداکثر توانمندسازی و اثرگذاری، بیشترین سهم اشتغالزایی را با کمترین حجم سرمایه گذاری دارد.

مجتبی دستمالچیان ادامه داد: هم اکنون نساجی سهم هشت درصدی از تولید ناخالص داخلی استان یزد و سهم ۴۲ درصدی و ۲۷ درصدی را در میان صنایع فلزی و غیرفلزی داراست و از ۹ هزار و ۸۱۸ واحد نساجی کشور، حدود ۲ هزار واحد در استان یزد مستقر بوده و ۱۰ درصد سرمایه گذاری و ۲۵ درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده اند.

وی بیان کرد: بومی بودن، پاک بودن و در دسترس بودن اکثر مواد اولیه این صنعت در استان از دیگر مواردی است که محصولات نساجی استان را به یک برند تبدیل کرده و در بازار هدف از آن به نیکی یاد می شود.

نماینده انجمن نساجی و پوشاک استان یزد نیز در این نشست در مورد صادرات محصولات این صنعت بیان کرد: مواد اولیه مناسب، افراد بومی ماهر و هنرمندی در این استان وجود دارد که می توانند به بازار هدف محصولات تولیدی ما زیبایی بخشیده و سهم خود را در بازار افزایش دهند.

دستمالچیان یادآور شد: برای کسب بازارهای داخلی و بین المللی باید اعضا و شرکت های نساجی، اصل هزینه دار بودن صادرات را قبول کنند تا بتوانند ارز آوری خوبی کسب کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: با رفع تحریم های ظالمانه بتوانیم از طریق رفع مشکلات ارزی و صادراتی واحدهای تولیدی، شرایط مطلوبی را برای این صنعت رقم بزنیم.

امیرحسین دائمی، از دیگر اعضای هیئت مدیره این انجمن نیز مهمترین و اساسی ترین معضل این صنعت را مواد اولیه واحدهای نساجی در کشور دانست که از مشتقات نفتی و محصول تولیدی پتروشیمی های داخل است و چون توزیع آنها نامناسب صورت می گیرد، کار در این صنعت برای متولیان در استان به سختی دنبال می شود.

بخش نظردهی بسته شده است..