مصائب رودخانه خشک یزد در محله نواب

به گزارش یزدی نیوز محله پل نواب از محله‌های یزد است که با گذر از میدان آزادی (باغ ملی) شروع می‌شود و تا محله خرمشاه ادامه دارد. بافت‌های فرسوده که بعضا نیاز به مرمت و بهسازی دارند در این محله خودنمایی می‌کنند.

 ساکنان محله از وجود بخشی از مسیر رودخانه مرکزی یزد‌ در وسط محله که اکنون خشک است، به دلیل عمق زیاد آن و احتمال خطرآفرینی برای اهالی به‌ویژه کودکان، گلایه‌مند هستند.

گلایه‌های ساکنان محله
بافت‌های فرسوده  و بی‌توجهی به آنها
یکی از ساکنان این محله می‌گوید: محله پل نواب به دلیل وجود بافت‌ وسیع فرسوده مشکلات زیادی دارد. بعضی از دیوارهای خانه‌های فرسوده و قدیمی ‌این محله ریخته و به لحاظ امنیتی برای اهالی خطرناک است. «زهرا سالاری» خواستار مرمت و بازسازی این بافت فرسوده می‌شود و ادامه می‌دهد: مسئولان می‌توانند تسهیلاتی به مالکان منازل مسکونی در این بافت اعطا کنند تا آنها خود اقدام به مرمت و بهسازی این خانه‌ها کنند. سالاری بیان می‌کند: این دیوارها باید مرمت یا حصارکشی و به طور کلی رفع خطر شود و در مجموع شهرداری باید به این مسئله توجه کند. به‌گفته وی با وجود خانه‌باغ‌هایی در محله که متروکه نیز هستند، پرسه سگ‌های ولگرد نیز در محله افزایش یافته که موجب ترس و وحشت ساکنان شده‌ است و وجود این سگ‌ها به سلامت و بهداشت ساکنان لطمه خواهد زد.

مشکلات رودخانه محله
«بابک نادری» از دیگر ساکنان این محله می‌گوید: کاربری رودخانه‌ای که وسط محله قرار گرفته و وسعت زیادی هم دارد و اکنون آبی در آن جاری نیست، باید با برنامه‌ریزی و نقشه و طرح از سوی مسئولان مربوطه تغییر داده شود که به این نحو می‌توان بخشی از نیازهای این محله و محله‌های اطراف آن را برطرف کرد. وی ادامه می‌دهد: اکنون در بستر این رودخانه تعدادی وسایل بازی گذاشته شده است تا به عنوان پارک درون‌محله‌ای استفاده شود اما به‌سبب عمق زیاد، دیوارهای بلند و شیب رودخانه و توجه نکردن به مسائل ایمنی، استفاده از این مکان برای کودکان خطرناک است. نادری با اشاره به این‌که با حصارکشی کامل رودخانه می‌توان آن را به یک پارک درون‌محله‌ای تبدیل کرد، می‌افزاید: اگر فضای سبزی در این مکان ایجاد شود هم برای محله و هم برای محله‌های اطراف میدان باغ ملی مفید خواهد بود. این شهروند ساکن در این محله با بیان انباشت زباله از سوی بعضی ساکنان این محله در بستر این رودخانه قدیمی می‌گوید: بعضی ساکنان محله در این رودخانه زباله می‌ریزند که انباشت آن، بوی نامطبوعی در محله ایجاد می‌کند. وی همچنین با اشاره به وجود بعضی خانه‌های قدیمی‌ در بافت فرسوده محله می‌گوید: در بافت فرسوده محله، خانه‌های قدیمی ‌وجود دارند که نیاز به مرمت دارند اما بعضی مالکان به دلیل نداشتن توان مالی، قادر به مرمت و بهسازی خانه‌های خود نیستند و مسئولان باید چاره‌ای برای این مساله بیندیشند.

وجود سگ‌های ولگرد در محله
یک بانوی میان‌سال ساکن این محله نیز به وجود خانه‌باغ‌های این محله و پرسه سگ‌های ولگرد اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع برای اهالی دردسرساز شده و جدا از مشکل بهداشتی موجب ترس ساکنان شده است. «آمنه بیاتی» می‌افزاید: با انباشت زباله در رودخانه، مشکل دو چندان می‌شود چرا که کیسه‌های پاره شده باعث جمع شدن حشره و جانوران دیگر نیز خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: در این محله، ساختمان پزشکان و چند ساختمان تجاری دیگر وجود دارد که مراجعه مردم به آنها در زمان مشخص باعث بروز ترافیک سنگینی در این محله می‌شود. با توجه به وجود چنین ساختمان‌هایی و مراجعات بالای مردم به آن، این محله نیاز مبرم به پارکینگی عمومی دارد؛ چراکه بعضا ساکنان خود محله هم برای پارک خودروهای خود مشکل اساسی دارند. این ساکن محله پل نواب ادامه می‌دهد: با توجه به وسعت زیاد این رودخانه اگر بخشی از رودخانه با تغییر کاربری مثلا به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار گیرد بسیار موثر خواهد بود.  بیاتی می‌گوید: به مرمت قسمت فرسوده محله نیز باید توجه ویژه شود چراکه فرسودگی بعضی دیوارها زیاد است و خطرآفرین هستند. به گفته این شهروند، بهتر است برای روکش آسفالت کوچه‌ها فکری شود، چراکه آسفالت کوچه‌ها فرسوده است و نیاز به تعویض دارد؛ بعضی از اهالی کوچه‌های این محله، درخواستی در این زمینه به شهرداری داده‌اند اما تاکنون جوابی به آن داده نشده است. یکی دیگر از ساکنان این محله با بیان نزدیکی تعطیلات تابستانی مدارس می‌گوید: در محله، مکانی برای بازی بچه‌ها نیست هر چند ما به پارک باغ ملی نزدیک هستیم ولی وجود یک سالن ورزشی برای محله از نیازهای اساسی است. «سکینه‌السادات مطهری» می‌گوید: به دلیل وجود ساختمان پزشکان و مراکز تجاری دیگر ترافیک سنگینی در محله ایجاد می‌شود که به همین دلیل ساخت یک پارکینگ اختصاصی برای محله لازم است.

ساماندهی نشدن  رودخانه
یکی از ساکنان این محله می‌گوید: قرار بود با طرح و برنامه‌ای، رودخانه محله به بلوار تبدیل شود اما تا این زمان هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است. «علی محمد رجبی» می‌افزاید: خواسته بیشتر ساکنان محله نواب ایجاد فضای سبز یا پارک درون محله‌ای در این رودخانه است تا هم در بحث اوقات فراغت و هم برای زیبایی محله کاری انجام شده باشد. به گفته وی با وجود ترافیک بسیار سنگین در ساعات باز بودن مطب‌های پزشکان باید برای این محله فکری شود تا بار ترافیکی آن برطرف شود.

پاسخ مسئولان
ساماندهی رودخانه در برنامه شهرداری
معاون منطقه ۲ شهرداری یزد در خصوص مشکلات محله پل نواب می‌گوید: برای ساماندهی و کف‌سازی این رودخانه، سال گذشته اعتبار یک میلیارد تومانی اختصاص یافت و امسال هم شهرداری برای ساماندهی این رودخانه برنامه دارد. «احمد زکی‌زاده» می‌افزاید: فراهم کردن وسایل بازی با توجه به نبود فضاهای ورزشی و مهم بودن بحث اوقات فراغت باید در دستورکار سازمان پارک‌ها و فضای سبز قرار گیرد اما در حال حاضر برنامه‌ای در این زمینه نداریم. وی می‌افزاید: تصمیمی مبنی بر تغییر کاربری این رودخانه ‌گرفته نشده و کاربری این رودخانه همچون گذشته برای هدایت سیل است. به گفته وی، شهرداری دیوارهای این رودخانه را کف سازی، مرمت و دیوار‌کشی کرده است. زکی‌زاده درباره بافت‌ فرسوده این محله به همشهری می‌گوید: دیوار برخی خانه‌های فرسوده این محله ریخته و باعث پرسه زدن سگ‌های ولگرد در این زمین‌ها شده است اما مالک این زمین‌ها مشخص نیست بر همین اساس باید با درخواست به شهرداری منطقه دو و پس از بررسی واحد اجرائیات شهرداری، اقدام اساسی در این زمینه انجام شود. به گفته این مسئول، شهرداری هیچ تسهیلاتی برای مرمت و بازسازی واحدهای فرسوده پرداخت نخواهد کرد. وی ادامه می‌دهد: در صورتی که مالک واحد فرسوده‌ای مشخص نباشد، شهرداری با درخواست مردم و اهالی محله، اقدام به حصار کشی، مرمت و رفع خطر خواهد کرد. مسئول واحد عمرانی منطقه‌2 شهرداری می‌گوید: امسال ۹۰ میلیون تومان اعتبار برای کف‌سازی و آزادسازی رودخانه مرکزی که بخشی از آن در این محله واقع شده، اختصاص یافته است. زکی زاده می‌افزاید: قسمت بالای مسیر رودخانه کاملا برای دسترسی مردم آزادسازی شده است و در آینده قسمت‌های دیگر آزادسازی خواهد شد؛ همچنین این رودخانه در صورت تامین اعتبار بیشتر به بلوار تبدیل می‌شود.

معافیت ۵۰ درصدی برای ساخت و ساز در بافت فرسوده
کارشناس واحد فنی منطقه ۲ شهرداری یزد می‌گوید: بافت فرسوده منطقه ۲ مانند بافت جدید برای ساخت‌و‌ساز نیاز به گرفتن پروانه و ثبت آن در سیستم شهرداری دارد. «محمد صداقتی» می‌افزاید: مرمت و بهسازی بافت‌های فرسوده‌ای که در حریم بافت تاریخی قرار دارند، مشمول ضوابط میراث فرهنگی و شهرداری ناحیه تاریخی می‌شود. به گفته وی، مرمت و بهسازی بافت فرسوده در محله پل نواب، باید از سوی مالک انجام شود، ولی اگر بافت فرسوده‌ای برای محله خطرآفرین باشد با درخواست اهالی، شهرداری اقدام به رفع خطر خواهد کرد.  وی ادامه می‎دهد: اولویت کار شهرداری در سال جاری، بلوک‌سازی یا آپارتمان‌سازی در بافت‌های فرسوده است. به‌گفته صداقتی، بناهای فرسوده‌ای که مالکان در نظر دارند آن را تجدیدبنا کنند، مشمول معافیت ۵۰ درصدی می‌شود. کارشناس واحد فنی منطقه ۲ شهرداری می‌گوید: شهرداری جز این امتیاز، هیچ برنامه‌ای برای مرمت و بهسازی بافت فرسوده ندارد.

اختصاص ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار برای آسفالت محله
کارشناس واحد عمران منطقه۲ شهرداری یزد نیز می‌گوید: روکشی آسفالت مسیر پل نواب از برنامه‌های امسال است و مسیرهای نیازمند روکشی در اولویت قرار گرفته‌اند. «محمدزارع» می‌گوید: سال گذشته ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار برای آسفالت ۲۵۰۰ متر مربع از محله پل نواب تا چهارراه مهدیه اختصاص یافت و امسال هم برای مابقی معابر آن برنامه‌ریزی شده است. به گفته وی، برای ساماندهی پل یا همان رودخانه مرکزی برنامه‌ریزی شده و اعتباری هم برای آن اختصاص یافته است. زارع می‌افزاید: در نیمه دوم امسال برای ۱۵ هزار متر از این محله، اعتبار ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی اختصاص یافته است. وی در خصوص زمین ورزشی می‌گوید: در صورت شناسایی زمین یا ملکی از سوی ساکنان محله و بعد از بررسی کارشناسان اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.  زارع ادامه می‌دهد: شهرداری در رابطه با هرگونه زمین‌ رها شده که باعث انباشت زباله و یا پرسه زدن سگ‌های ولگرد شود تنها با درخواست مردم اقدام خواهد کرد ضمن این‌که ماموران شهرداری به موقع برای جمع‌آوری زباله‌ها اقدام می‌کنند.
همشهری

 

بخش نظردهی بسته شده است..