لیست مشترک اصلاح طلبان، نماد بلوغ سیاسی

به گزارش یزدی نیوزبعد از کش و قوس‌های فراوان، روز گذشته فهرست مشترک اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در تهران منتشر شد. این بخش از نیروهای سیاسی اگر چه به امید تأیید صلاحیت تعدادی دیگر از نامزدهای خود تا آخرین زمان اعلام نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها هم صبر کردند، اما در میان تأیید شدگان دقیقه ۹۰ هم هیچ چهره شاخصی وجود نداشت که به فهرست آنها اضافه شود. حضور برخی چهره‌های ناآشنا در فهرست یادشده، خود بیانگر محدودیت‌های حامیان دولت برای ارائه فهرست انتخاباتی بود. با این حال برخی کارشناسان و فعالان سیاسی در گفت‌وگو با «ایران»، تأکید کردند که مردم شرایط کشور و وضعیت اصلاح‌طلبان و حامیان گفتمان اعتدال را درک می‌کنند و به همین دلیل، هر قدر آمار مشارکت مردم افزایش یابد، به همان نسبت، شانس پیروزی فهرست ارائه شده هم بیشتر می‌شود.

هاشمی: بزرگان از فهرست حمایت کنند

محمد‌ هاشمی، چهره سیاسی باسابقه با دفاع از راهبرد اتخاذ شده توسط اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها برای ائتلاف با همدیگر، تصریح کرد: اگر تصمیمی غیر از این گرفته می‌شد، منجر به پراکندگی آرای طرفداران آنها می‌شد. هاشمی افزود: اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و نزدیکان آقای لاریجانی برای تأثیرگذاری و موفقیت،  راهی جز ائتلاف نداشتند و طبیعی هم همین است که جریان‌ها و سلایقی که اشتراکات بیشتری با همدیگر دارند، در انتخابات همکاری داشته باشند. این فعال سیاسی درباره اینکه برخی نامزدهای این فهرست خیلی شناخته شده نیستند، گفت: این به خودی خود، نقطه ضعف نیست و می‌توان آن را از راه‌های مختلف جبران کرد. به گفته وی، یکی از این راه‌ها این است که در فرصت باقی مانده تا انتخابات این نامزدها که قطعاً شایستگی‌هایی داشته‌اند که در فهرست قرار گرفته‌اند، به مردم معرفی شوند.‌ هاشمی افزود: یک راه دیگر هم این است که بزرگان و چهره‌های ذی نفوذ جریان‌های یاد شده از طرفداران خود بخواهند که در انتخابات شرکت کرده و به این فهرست رأی بدهند. به هر حال هر جریان سیاسی یک پایگاه اجتماعی دارد و مواضع بزرگان هر کدام از این جریان‌ها در تصمیم مردم هم تأثیرگذار است.

آذر منصوری: مطالبات ۹۲ همچنان باقی است

آذر منصوری، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب تلاش حامیان دولت از یک سال پیش را تهیه ساز و کاری دانست برای ادامه گام اول که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ با حضور در انتخابات اسفند ۹۴ برداشته شد. این عضو مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: رویکرد اصلاح‌طلبان از ابتدا، ائتلاف حداکثری بود که حامیان دولت را دربر بگیرد اما با توجه به اینکه مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان یا در صحنه حضور پیدا نکردند و تعداد زیادی از کسانی  که حضور پیدا کردند، با سد رد صلاحیت‌ها روبه‌رو شدند، تقریباً می‌توان گفت اکثریت قریب به اتفاق چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و حامیان دولت، فرصت حضور در این رقابت را از دست دادند. به گفته وی، با این حال، اصلاح‌طلبان از ساز و کار انسجام و ائتلاف حداکثری برای شناسایی نیروهای باقی مانده استفاده کردند و می‌توان گفت در بیشتر حوزه‌های انتخابیه توانسته‌اند فهرست‌ها را ببندند. وی با اشاره به اینکه بخشی از این نیروها شناخته شده و به تعبیری برند اصلاحات نیستند، گفت: با توجه به تجربه انتخابات ۹۲ و مطالبه تغییری که وجود داشت و زمزمه‌های جدی برای عدم مشارکت در انتخابات شنیده نمی‌شود، به نظر می‌رسد ادامه همان مطالبات ۹۲ هنوز پابرجاست و  انتخابات ۷ اسفند فرصتی است برای عملیاتی کردن آن. بنابراین بخش زیادی از مردم به قصد استمرار آن راه به این فهرست می‌توانند رأی دهند. منصوری تأکید کرد: چنانچه اصلاح‌طلبان در این مدت باقی مانده راهبردهایی برای مشارکت گسترده مردم و تقویت حس مشارکت آنها اجرایی  کنند، پیروزی دور از دسترس نخواهد بود.

دهقان:  فهرست مشترک

بهترین تصمیم بود

غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هم فهرست مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه را نماد بلوغ سیاسی این دو جریان، درایت و تدبیر اعضای مؤثر این دو تشکل و همچنین نشانه درک درست از واقعیت‌های عرصه سیاسی ایران دانست. وی افزود: ائتلافی که در سال ۹۲ منجر به پیروزی آقای روحانی شد، نه تنها در دو سال و نیم گذشته محدود نشد، بلکه دایره شمول آن گسترده‌تر گردید و دلیل آن حضور شخصیت‌هایی از اصولگرایان است که با درک درست از شرایط سیاسی و زمانی ایران با رویکرد اعتدالی خود نشان دادند که می‌توانند راه خود را از جریان رادیکال اصولگرا جدا کنند و بیش از گذشته به منافع ملی توجه کنند.

دهقان ادامه داد: در تهیه فهرست مشترک اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه، آنچه نقش‌آفرینی ما را برجسته می‌کند، این است که این حزب توانست با رایزنی‌های خود، پل ارتباطی معتدلان اصولگرا و اصلاح‌طلبان باشد و به این ترتیب در تقویت و پیشبرد گفتمان اعتدال که امروز بیش از گذشته جامعه ایرانی به آن نیاز دارد،  ایفای نقش کند. وی تصریح کرد: نگاهی به پیشینه دو دهه گذشته، نشان می‌دهد تندروی و رادیکالیسم سیاسی از هر دو جناح فرجام خوبی نداشته است. بنابراین در شرایط موجود بهترین تصمیم همانی است که گرفته شد و قرار شد علاوه بر چهره‌های شاخص که تعداد آن به ۱۰ تا ۱۲ نفر بیشتر نمی‌رسد، از نیروهای جوان و میانسالی که گرایش به گفتمان اعتدال و اصلاح دارند، دعوت شود تا در یک فرآیند مصاحبه چهره‌هایی از این مجموعه جوانان گزینش شوند. باید قبول کرد جامعه ما همچنان به گفتمان اعتدال اقبال دارد و ما امیدواریم به واسطه همین اقبال، بخش قابل توجهی از چهره‌های ملی چه در تهران و چه در حوزه‌های دیگر به مجلس راه پیدا کنند.  عضو مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: بر اساس منطق استقرایی در اولین مجلس بعد از انتخابات ریاست جمهوری، جو و گفتمان غالب همراه تفکر رئیس جمهوری وقت بوده است و بر این اساس پیش‌بینی می‌کنم فهرست همراهان و همگامان دولت مورد اقبال جامعه قرار گیرد.

امانی: راهبرد اصلاح‌طلبان در محدودیت‌ها هم مناسب بود

شهربانو امانی، نماینده ادوار مجلس از استراتژی اصلاح‌طلبان بر حضور گسترده در انتخابات و ائتلاف با حامیان دولت و طیف معتدل نزدیک به علی لاریجانی دفاع کرد و به «ایران» گفت: راهبرد اصلاح‌طلبان، استمرار مسیر انتخاب شده در ۲۴ خرداد ۹۲ از راه انتخابات ۷ اسفند ۹۴ است. این عضو مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: اتفاقاتی که در روند بررسی صلاحیت‌ها و در نهایت حذف تعداد بسیاری از نامزدهای اصلاح‌طلب افتاد، آنها را مجاب کرد که این راهبرد بیش از پیش و با جدیت بیشتر باید ادامه یابد لذا در تصمیمی هوشمندانه و برای تأثیرگذاری بیشتر با اعتدالگرایان ائتلاف کردند چون احساس می‌کنند این جریان‌ها هم در هدفگذاری‌های خود اشتراکات زیادی با اصلاح‌طلبان دارند. به گفته وی، این نقطه قوت اصلاح‌طلبان است که در شرایط محدودیت هم می‌توانند راهبرد مناسب را اتخاذ کنند. این نامزد رد صلاحیت شده انتخابات پیش رو با دفاع از ترکیب فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و اعتدالی‌ها نقطه قوت دیگر این فهرست را حضور ۸ خانم دانست و گفت: ما به تعهد خود مبنی بر اختصاص ۳۰ درصد فهرست به بانوان وفادار ماندیم. اما از آنجا که فضای رقابت عادلانه نیست و همیشه محدودیت‌ها برای یک جناح است و امتیازات و حاشیه‌های امن مالی و سیاسی برای جناح دیگر، ما گاهاً مجبور به تغییر تاکتیک‌های خود می‌شویم. امانی افزود: بر همین اساس و با توجه به شاخص‌های اصلاح‌طلبی و نامزدهای موجود، نام ۸ خانم را در فهرست تهران قرار دادیم و امیدواریم با توجه به میثاق‌نامه‌ای که امضا کرده‌اند، در مجلس هم برای دفاع از حقوق زن‌ها تلاش کنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه برخی نامزدهای این فهرست شناخته شده نیستند هم تصریح کرد: این نمی‌تواند نقطه ضعفی برای فهرست ما باشد چرا که اصلاح‌طلبان معتقد به چرخش نخبگان هستند. از طرفی دیگر اصلاح‌طلبان از این توانایی برخوردار هستند که با مردم ارتباط و دیالوگ برقرار کرده و محدودیت‌ها و مظلومیت خود را تبیین کنند. به گفته امانی، به مدد درک بالای مردم که بخوبی تحولات را رصد می‌کنند و رسانه‌های مجازی که انحصار اطلاع‌رسانی را شکسته‌اند، وضعیت اصلاح‌طلبان، شرایط خطیر کشور و برنامه‌ریزی‌های تندروها تشریح می‌شود.

حاضری: مردم تنگناهای اصلاح‌طلبان را درک می‌کنند

محمدعلی حاضری، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌ها هم امیدوار است که مردم با رأی دادن به این فهرست کمک کنند تا مجلسی کارآمد و غیر افراطی تشکیل شود. او در گفت‌و‌گو با «ایران» فهرست معرفی شده را ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خواند و گفت: یکی دو نفر نامزد نزدیک به آقای لاریجانی به واسطه مواضع حمایتی آنها از دولت در مجلس بوده و در واقع، آنها هم جزو حامیان دولت محسوب می‌شوند بنابراین ائتلاف حاضر،  میان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است. حاضری حضور چهره‌های ناآشنا در فهرست را از دو منظر تحلیل کرد و گفت: یک وجه این است که به هر حال همواره باید یک گردش نخبگانی وجود داشته باشد و در هر دوره نیروهای جدیدی کادرسازی شوند اما وجه دیگر تنگناهایی است که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به خاطر رد صلاحیت‌های گسترده داشتند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: به هر حال مردم با همین ملاحظات و شرایط در انتخابات حاضر می‌شوند و به طور حتم محذوریت‌ها و محدودیت‌ها را می‌دانند.

حاضری فهرست معرفی شده را قابل دفاع خواند و تأکید کرد که نخبگان، فعالان دانشجویی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی شرایط را برای مردم تبیین کنند و توضیح دهند که چرا شرکت در انتخابات مهم است.

بخش نظردهی بسته شده است..