گزارش تحلیلی؛

پایگاه رای اصلاح طلبان در شهرهای جنوبی استان یزد فقط هفت درصد/ وزن کشی جناح های سیاسی استان یزد با ارقام

تحلیل آرای جناح های سیاسی در انتخابات دوره دهم در استان یزد نشان می دهد پایه رای گروه های مختلف در استان بسیار متنوع و پیچیده و دارای شاخص های متنوع زیادی است.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از تابناک یزد، انتخابات دهم مجلس در یزد تقریبا به انتهای راه نزدیک می شود. تکلیف سه حوزه کاملا مشخص شده است و تنها حوزه مهریز تا حدود دو ماه دیگر نیز  نماینده مردمش را خواهد شناخت.
با توجه به نتایج جالب و پیچیده این انتخابات و از دیگر سو غیرقابل پیش بینی بودن این دوره می توان گفت، یک انتخابات خاص و قابل تامل در استان برگزار شده است. وزن کشی جناح های سیاسی نیز در نوع خود جالب و قابل تامل است. تحلیل تابناک یزد را در این خصوص مطالعه کنید.

شهرهای شمالی و مرکزی؛سبد آرای سیاسی!
جناح اصولگرای استان یزد تا قبل از طلوع خورشید هفتم اسفند، انتخابات آرامی را داشت چرا که دغدغه ای برای انتخاب کاندیدا و حمایت از آنها نداشت و از ماه ها قبل روی گزینه خود به توافق رسیده بود و کار انتخاباتی شروع شده بود. با فجر هفتم اسفند اما ورق برگشت و یک روز طولانی و سخت و تمام نشدنی آغاز شد و سه برگ برنده اصلی این جناح در آفتاب داغ اسفند کویر یزد، سوخت.
در حوزه یزد و اشکذر  کاندید اصولگرایان فقط توانست ۳۵ درصد را از آن خود کند این درحالی است که گزینه گمنام اصلاح طلبان  صرفا با استفاده از برند معتبر این جناح تواسنت مالک ۵۰ درصد آرا شود. در واقع پایگاه رای سازمانی  جناح اصولگرا در حوزه یزد واشکذر با مشارکت ۶۵ درصدی صرفا ۳۵ درصد است. نتیجه می گیریم هرچه مشارکت در این حوزه کاهش یابد، اصولگرایان موفق تر خواهند بود.
در حوزه تفت و میبد نیز وضع به منوال حوزه یزد واشکذر است. گزینه اصولگرایان در این حوزه نیز حدود ۳۰ درصد رای داشت. آنهم وقتی مشارکت ۸۴ درصدی رخ داده باشد. این در حالی است که گزینه گمنام اصلاح طلبان این حوزه توانست در ده روز فعالیت تبلیغاتی ۴۰ درصد مالک آرا شود.در دوره قبل مشارکت کمتر بود نماینده اصولگرا در نبود چهره اصلاح طلب، بهارستانی شد. در این حوزه نیز مشارکت بالا به نفع اصلاح طلبان تمام شده است.
در حوزه اردکان اما مشارکت ۸۰ درصدی رقم خورده است. در این خصوص هم گزینه اصولگرایان چون دو حوزه دیگر مالک حدود ۳۳ درصد آرا شده است. اما گزینه اصلاح طلبان رقم دو برابری ۶۵ درصد را تصاحب کرده است. البته چندان هم بعید نیست چرا که اردکان زادگاه رئیس جمهور دوره اصلاحات است.
با توجه به آمار فوق می توان دریافت به صورت میانگین اصلاح طلبان در ۵ شهر مرکزی و شمالی استان یزد پایگاه رای ۵۲ درصدی در صورت مشارکت میانگین ۷۶ درصدی پایگاه رای دارند.
در مقابل اصولگرایان با مشارکت میانگین ۷۶ درصدی در شهرهای یزد، اشکذر، تفت، میبد و اردکان صرفا ۳۳ درصد پایگاه رای برای خود ایجاد کرده اند.
لازم است برای درک چرایی این ارقام در این شهرها و راطه آن با پایگاه رای جناح های سیاسی به توسعه یافتگی صنعتی و زیرساختی این شهرها دقت شود که در برعهده جامعه شناسان و پژوهشگران استوار است.

شهرهای جنوبی، تاول یک زخم قدیمی
پنج شهر مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتم در نقشه جغرافیای یزد در قسمت جنوبی استان قرار دارند. از قضا همه این شهرها خود یک حوزه انتخابیه با یک نماینده را تشکیل می دهند.
نگاهی به وضعیت رای آوری و گزینه های جناح های سیاسی نشان می دهد هیچ یک از این گروه ها به دلایل مختلف در این شهرها آنچنان که باید همچون ۵ شهر دیگر استان قدرت و پایگاه رای معقولی ندارند و مباحث انتخاباتی این حوزه نه بر مبنای  پرچم سیاسی کاندیدا بلکه مسائل منطقه ای استوار است.
تضارب آرای شهرهای مختلف باعث شده است سیاست در این خطه رنگ ببازد و کسی برنده است که بتواند با مدیریت سبد آرای رقبا برنده از صندوق بیرون بیاید.
با این حال در این دوره لیست امید منتسب به اصلاح طلبان فقط هفت درصد از رای حوزه را به خود اختصاص داد و گزینه جریان اصولگرایی در این حوزه حدود ۲۰ درصد مالک رای شد. هرچند نفر اول این لیست هم که یک شخصیت اصولگراست با تکیه بر مسائل منطقه ای کمتر از ۲۵ درصد آرا به نام خود زده است.
به نظر می رسد ذائقه سیاسی مردم شهرهای جنوبی استان یزد به دلایل مختلف از جمله دور بودن از مرکز استان، ضعف شدید در زیرساخت ها، مشکلات گسترده به دلیل توسعه نیافتگی و در مجموع عقب ماندگی و توسعه ناهمگن انها را به رای دهنده ناسیونالیستی بدل کرده کرده است که می پندارند چنانچه نماینده حوزه از شهر خودشان باشد، لابد برای رفع مشکلات قدمی بر خواهد داشت که البته تجربه نماینده دوره نهم این حوزه، خلاف این دیدگاه را ثابت کرد.

۳ دیدگاه

  • حسن

    چه تحلیل پفکی درست شدید مثل مرعشی تهران توسعه یافته تر از سایر شهرهای کشور رای برتر وپایین تر دوباره مد شد در کشور هرکس یک رای دارد با ارزش برابر

  • ناشناس

    می پندارند چنانچه نماینده حوزه از شهر خودشان باشد، لابد برای رفع مشکلات قدمی بر خواهد داشت …. مگرفلفسه برگزاری انتخابات مجلس جز این است ؟! اگر اینطور نبست پس اصلا مجلس پیست و برای چه درست شده است ؟

  • حقیقت

    واقعیت هدف افراد از انتشار اخبار در پس کلمات مصرف شده واضح است هرچند که صاحب قلم از آن طفره می رود. در حالی که واقعیت امر چیز دیگری است و این کلمات در این زمان اینگونه استفاده می شوند.
    با تشکر