انتقادبازرس کل از عملکرد بودجه ای برخی مدیران یزد

no-thumbs

بازرس کل استان یزد گفت: قانع بودن و قناعت کردن یکی از شاخصه های بسیار پسندیده است اما در همه جا زیبنده نیست به عنوان مثال اینکه استان یزد در پرداخت عوارض قانونی همواره در سالیان گذشته رتبه نهم و دهم کشور را داشته اما در زمینه دریافت اعتبارات در ردیف استانهای 29 و 30 کشور است زیبنده و قابل قبول نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزحجت الاسلام اکبر طالبی  در جمع ذی حسابان استان یزد افزود: استان یزد مدیرانی متدین و سالم دارد و تخلفاتی که گاها مشاهده شده بدلیل عدم اشراف قانون و اعتماد بیش از حد به زیردستان است که در اکثر موارد با تذکر اصلاح شده است.

وی ادامه داد: سلامت نفس و تقوا برای یک مدیر لازم است اما برای مدیریت کافی نیست چراکه باید مدیران حکمت، جرات و همت را توامان داشته باشند و اینکه گفته می شود مدیری متدین است  ، بسیار خوشحال کننده است اما لازمه مدیریت داشتن همه این موارد است.

مدیر کل بازرسی استان یزد با اشاره به اینکه مردم و مدیران استان یزد به قناعت و تدین شهرت دارند ، گفت: قانع بودن و قناعت کردن یکی از شاخصه های بسیار پسندیده است اما در همه جا زیبنده نیست به عنوان مثال اینکه استان یزد در پرداخت عوارض قانونی همواره در سالیان گذشته رتبه نهم و دهم کشور را داشته اما در زمینه دریافت اعتبارات در ردیف استانهای ۲۹ و ۳۰ کشور است زیبنده و قابل قبول نیست.

قاضی طالبی افزود: قناعت شخصی ، بسیار عالی است اما قناعت در گرفتن اعتبار برای استان زیبنده نیست و ما حق نداریم در این زمینه قناعت کنیم چراکه باعث از دست رفتن زمینه های توسعه استان و جلوگیری از حق مردم می شود.

وی ادامه داد: باید به مدیران هم جرات داده شود هم پول ،  چه معنا دارد که در این زمینه قناعت شود و اگر مدیران ارشد استان در زمینه گرفتن اعتبارات قناعت کنند نه تنها پسندیده نیست بلکه از توسعه و رشد اداری و اقتصادی و در بسیاری از موارد دیگر جلوگیری شده است.

بازرس کل استان یزد ضمن انتقاد از اینکه گاها توسط  مسئولانی گفته شده ، ما جلوی جرات مدیران را گرفته ایم، اظهار داشت: اصلا این گونه نیست و اینکه گفته شده جرات مدیران و استان گرفته شده ،  تکذیب می شود چون پرونده هایی که در یک سال و نیم گذشته ما بررسی کرده ایم اکثریت قریب به اتفاق مربوط به کارهایی است که مدیران انجام نداده اند یعنی تکلیف قانونی خود را انجام نداده اند و عمدتا فعالیت ما ورود به این قسمت بود و این کجا جرات مدیر را می گیرد .

طالبی افزود:  چرا یک مدیر در ساخت و ساز نظارت نکرده و یا اعتبار را طوری تقسیم کرده که باعث اعتراض و بدبین شدن مردم به دستگاه اجرایی شده است و ما هرگز جلوی فعالیت مدیر را نگرفتیم بلکه با عرض معذرت جلوی سستی  مدیر را می گیریم.

وی ادامه داد: اینکه در فلان جاده استان یزد و در بیابان به مدت ده سال است که مبلغ یک میلیارد تومان هزینه شده و ساختمان آن که اکنون قابل استفاده نیست بلاتکلیف رها شده ، آیا بی تدبیری مدیر نیست و این مدیر هر کس و متعلق به هر جناحی که باشد باید پاسخگو باشد و در انجام پروژه ها باید حکمت داشته باشیم و نسنجیده پول بیت المال هزینه نشود.

بازرس کل استان یزد گفت: دیگر اینکه گاها پلی در جایی ساخته می شود که مطالعه کامل صورت نگرفته چرا که مردم عمدتا با ما تماس می گیرند و اشکالاتی که توسط آنها گفته می شود متاسفانه عمدتا درست است و ضمن تشکر از اقدامات شهرداری اما چرا باید این پروژه به گونه ای اجرا شود که اشکالات آن حتی توسط عوام نیز قابل لمس باشد.

طالبی افزود: آیا این هزینه از روی حکمت است ،چرا باید پروژه ای در شهر انجام شود که بعدا برای اصلاح آن باید قیمتی ده برابر بیشتر پرداخت شود و نباید دستگاهها خودسر طرحی را اجرا کنند و باید طرح ها با کسب نظرات کارشناسان صورت گیرد و نظر کمیسیون های مختلف اگر گرفته شد بر اساس همان نظرات کار انجام شود

وی ادامه داد: اگر ما در این گونه پرونده ها وارد می شویم جلوی مدیر گرفتن نیست بلکه جلوگیری از بی تدبیری و ریخت و پاش است و دیگر اینکه حتی اگر کاری به اشتباه شروع شد باید با اصلاح این معایب و با جرات طرح به پایان برسد  نه اینکه علی رغم همه هزینه هایی که صورت گرفته به حال خود رها شود.

  مدیر کل بازرسی استان یزد خطاب به ذی حسابان دستگاه های اجرایی استان گفـت: وظیفه همه ما پیشگیری است و باید قبل از آنکه لغزشی انجام شود اطلاعات لازم را در اختیار مدیران قرار دهیم تا کار به مشکل برخورد نکند و حتی اگر لغزش هایی ناخواسته هم در کاری   روی داده باشد باید کمک کنیم تا این مشکل حل شود

وی ادامه داد: اگر پیشگیری نکنیم ما و شما هر دو متهم هستیم و نباید به گونه ای عمل کنیم که برخی مدیران کار را تعطیل کنند در حالی که هدف ما انجام فعالیت ها از روی حکمت و با جرات است و از طرف دیگر باید دقت شود که جاهایی فعالیت ها را کاریکاتوری بزرگ نکنیم.

طالبی افزود: به عنوام مثال حجم عظیمی از فعالیت های صنعتی در قسمتی از شهرستانها و استان به گونه ای تمرکز و رشد کرده که از فلان استان مرزی افرادی روی کار آمده اند و در آینده تغییر فرهنگ و آداب اجتماعی را خواهیم داشت و آیا این اقدامات مطالعه شده است.

وی اظهار داشت:درحال حاضر که پسا تحریم را می گذرانیم باید مواظب باشیم خیلی از شرکت های فشل شده و ورشکسته خارجی میدان ایران را خالی دیدند و با ژست کذایی به کشور ما آمده و قصد دارند مشکلات خود را جبران کنند و این اتفاق نباید بیفتد و باید مواظب باشیم در صورت بروز نیز ،ضرری برای ما نداشته باشد و اگر این حمایت ها از سرمایه گذاران ایرانی صورت گیرد حداقل در کشور خورمان هزینه خواهد شد و باید دقت و نظارت کامل داشته باشیم و در استان یزد نیز به دلیل صنعتی و معدنی بودن دقت مضاعفی در این زمینه لازم است.

بازرس کل استان یزد بااشاره به اینکه عده ای با غبار آلودکردن محیط قصد مخفی کردن تخلفات خود را دارند، افزود: شما ذی حسابان باید دقت کنید و تحت تاثیر جو سازی ها قرار نگیرید چراکه اگر تخلفاتی هر چند کوچک از دید ما پنهان بماند در آینده باعث بروز تخلفات بزرگ خواهد شد و پس از برملا شدن این تخلفات نیز مردم ما را به سخره خواهند گرفت و ما الان مسئول هستیم و باید مواظب باشیم  تا جو سازی و سر وصداها باعث غفلت ما از انجام وظیفه قانونی و شرعی نشود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از فسادهایی که در کشور انجام شد به قلب و اعتماد مردم ضربه زد و هزینه زیادی برای ما داشت و اگر خدای نکرده باز از این اتقافات بیفتد علاوه بر ضرر مادی باعث از بین رفتن اعتماد مردم خواهدشد و هر چند احساس فسادی که در جامعه وجود دارد از خود فساد بیشتر است و باید در این زمینه روشنگری و فرهنگ سازی شود تا این مشکل رفع گردد.

طالبی با اشاره به اینکه عواملی از جمله تحریم ها ، ترورها و فشارهایی که همواره در کشور وجود داشته باعث بروز برخی تخلفات شده است افزود: در کشورهای دیگر دوربین وجود دارد اما در کشور ما مدیران با ایمان هستند و لذا مردم توقع دارند بروز تخلف کمتر باشد و اگر ایمان و اخلاق با یکدیگر همراه شود در بسیاری از جاها این فسادها روی نداده بود.

بازرس کل استان یزد گفت: تخلف یکی از استانداران به حضرت علی ع  گزارش می شود و ایشان در نامه ای به وی فرمودند: اگر این خبر درست باشد آنچنان برخوردی با تو می کنم که نزد خانواده   و جامعه خوار و ذلیل شوی و لذا دغدغه جلوگیری از حیف و میل بیت المال باید به همین نحو شدید باشد.

بازرس کل استان یزد گفت : ذی حسابی شغل نیست بلکه امانت دار بودن و دفاع از حق مردم است و ذی حساب ب عنوان نمایدگان مالی دولت در امور هزینه و پرداخت و دریافت باید علاوه بر نظارت قانونی کمک کار و عصای دست مدیران باشند و نباید با چند تبصره باعث توقف مدیر شویم و بیش از ۱۰۰ بند  قانونی وجود دارد که دست مدیر را در کار اجرایی باز می گذارد و باید با مشاوره به مدیران از توقف کارها جلوگیری شود..

 

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد نیز در این نشست گفت: فعالیت ذیحسابان در همه ابعاد است و هدف از نظارت باید ارشاد و هدایت باشد تا اعتبارات در دستگاه ها در محل خود هزینه شود

علی نمازی افزود: ذیحسابان نقش مهمی در نظارت کمی و کیفی پروژه ها و نظارت بر اجرای صحیح  و هزینه کرد  در فعالیت ها دارند و باید   همواره با نظرات مشورتی خود از  انحراف  بودجه ای جلوگیری کنند.

 وی ادامه داد: اقدامات موثر ذیحسابان در درون دستگاه های اجرایی موجب شفاف سازی در امورات جاری دستگاه می شود.

نمازی اظهار داشت:  در استان یزد تعامل بسیار خوبی بین نهادها وجود دارد و  ذیحسابان نیز همواره به عنوان مشاور در کنار مدیران قرار دارند و با نظارت قانونی بر امورات، راهگشای موانع و مشکلات احتمالی در دستگاههای اجرایی هستند.

 
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: ذیحسابان امانت داران و امین منافع دستگاه های اجرایی هستند  و از اموال و دارایی های دستگاه مربوطه که در اختیار آنها قرار گرفته به نحوه شایسته حفاظت  می کنند.

در پایان این نشست هر یک  از ذیحسابان سئوالات و درخواست های خود را مطرح کردند .تابناک

۱ دیدگاه