حجت الاسلام مهریزی در یزد

جامعه تک صدایی با پیام قرآن سازگار نیست

استاد حوزه و دانشگاه در یزد با اشاره به واژه "فرقه" در قرآن، پیام قرآن را تکثر دانست و تاکید کرد: اگر ما بخواهیم جامعه تک صدایی درست کنیم، بدانیم این با پیام قرآن سازگار نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزحجت الاسلام والمسلمین دکتر مهریزی که در موسسه جوادالائمه یزد سخن می گفت، با اشاره به ضرورت توجه به قرآن و مسئله محوری در مواجهه با قرآن، حدیثی از امام علی(ع) را بیان کرد و به نقل از این امام گفت: امام علی (ع) می فرماید روزگاری می آید که از حق چیزی پنهان تر نیست، از باطل چیزی آشکارتر نیست. دروغ فراوان است و متاعی کم خریدارتر از قرآن نیست، وقتی مقصود خدا از آیات بیان شود، اما بد معنا شدن رواج دارد، آنهایی که حامل کتاب و مفسر هستند قرآن را پشت سر گذاشتند و آنها که حافظ قرآن هستند، قرآن را فراموش کردند.

وی سپس افزود: قرآن باید در جامعه به عنوان کتاب زندگی مطرح باشد، اما برای این چه باید بکنیم؟

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهریزی قرآن را شاخص و طراز دینداری دانست و اظهار داشت: قرآن سند بالادستی دین است و اگر چیزهایی با محتوای قرآن سازگار نباشد، از دین نیست.

وی با طرح این پرسش که نسبت انسان و دین چیست؟ دین برای انسان است یا انسان برای دین؟ با اشاره به عبارت "شرع لکم"، تاکید کرد: دین برای انسان است.


این استاد حوزه و دانشگاه علوم حدیث خاطر نشان ساخت: قرآن ذکر است و پیامبر مذکر و یادآورنده، و یکی از راهها برای این که قرآن کتاب زندگی باشد، استنطاق است.


وی افزود: در مواجهه با قرآن باید مسئله داشته و مسئله محور باشیم. اگر قرآن گفته من شفاء هستم، کسی باید با دانش لازم از میان این داروخانه، داروی مشخصی را بیابد، ما باید ابتدا مسئله جمع را بدانیم و بشناسیم چیست و آن گاه پاسخ مسئله را در قرآن بیابیم، قرآن کتابی است که اصول زندگی و نگرش به انسان و زندگی را به ما نشان می دهد.


حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهریزی با یادآوری این نکته که کارکرد و تاثیرگذاری قرآن نباید مورد غفلت قرار گیرد، از اینکه قرآن مورد غفلت قرار گرفته، ابراز تاسف کرد.


وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما هم قرآن و هم سنت را قبول داریم، اما اصل قرآن است و چهارچوبهای قرآن نباید فراموش شود.


وی با اشاره به واژه "فرقه" در قرآن، پیام قرآن را تکثر دانست و تاکید کرد اگر ما بخواهیم جامعه تک صدایی درست کنیم، با قرآن سازگار نیست.


این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش افزود: قرآن کرامت انسان را ذاتی می داند، همه بنده های خدا گرامی هستند، اما کسانی که تقوا دارند نزد خدا گرامی تر هستند.

وی افزود: البته قرآن مخالف ظلم و ستم است و خط قرمز قرآن، بغی است.

۳ دیدگاه