خلاقیت هنرمند اردکانی در ساخت حصیر با نِی در استان کویری یزد

هنرمند خلق اردکانی با استفاده از نی‌زارهای روییده در باغچه‌اش، حصیرهایی زیبا می‌بافد.

به گزارش یزدی نیوزبشر همواره به دنبال راهی برای استفاده از مواد موجود در محیط زندگی‌اش بوده است به طوری که شاخ و برگ درختان، مو و پشم حیوانات و هر آنچه که در دسترسش بوده را به کار گرفته تا محصولاتی تازه را برای خود خلق کند یا رنگ تازه‌ای به وسایل زندگی بدهد.

 
این کار به مرور زمان باعث شد تا آثاری ارزشمند و هنرمندانه به وجود بیاید و روز به روز بر زیبایی آنها افزوده شود. 
 
حصیر بافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی و شاید کهن‌ترین آنهاست که به عنوان منشأ نساجی شناخته می‌شود و در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه آن دسته از سرزمین‌هایی که به مـــواد اولیه مورد نیاز این رشته دسترسی دارند، مرسوم و متداول بوده است. 
 
البته در مناطق مختلف کشورمان نیز که دسترسی به برگ درخت خرما، ساقه گندم، ترکه و گاهی نی وجود دارد، محصولات این رشته به صورت حصیربافی، سبدبافی، مرواربافی، ترکه‌بافی، چم‌بافی و چیغ‌بافی رایج است. 
 
«محمود فتاحی» معروف به «محمود قنبر» هنرمند خلاق اردکانی نیز مدتی است که با استفاده از نی‌زارهای روییده در باغچه‌اش به بافت حصیرهای زیبا می‌پردازد.
 
این هنرمند خلاق در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: شغل حصیربافی به دلیل وجود نخلستان‌های خرما در استان یزد به خصوص در شهرستان اردکان و بافق، به موازات شغل کشاورزی از قدیم‌الایام رواج داشته ‌است اما برای اولین بار است که با گیاهِ نِی بامبو به این حرفه پرداخته می‌شود.
 
وی اضافه می‌کند: حصیر بافی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع بومی دستی مردم یزد، کاری جنبی و بخشی از اوقات فراغت آنان محسوب می‌شده اما هیچ‌گاه کسی به این موضوع که از نی‌زارهای خود رو در برخی مناطق یزد نیز می‌توان به عنوان وسیله ساخت حصیر استفاده کرد، فکر نکرده بود. 
 
«محمود قنبر» می‌گوید: این در حالی است که در کشور ایران وجود نی‌های خیزران موجود در نواحی شمالی کشورمان و برخی مناطق جنوبی یکی از منابع تولید بامبو ایرانی به شمار می‌رود که از استحکام و زیبایی خاصی نیز برخوردار هستند.
 
فتاحی در ادامه از خلاقیت و ابتکارش که باعث تولید اولین پرده زیبای اتاقش شده با خوشی یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به وجود موارد مشابهی که در کشور وجود داشت و نسبت به طبیعت آفتابی استان، بر آن شدم تا از نی‌های موجود در اطراف شهرستان اردکان و درون باغچه‌ام از این طریق استفاده بهینه داشته باشم.
 
وی اظهار می‌کند: حصیربافی با نی نیاز چندانی به نیروی انسانی ماهر ندارد و می‌توان با یک قیچی، اره و نی، دست به شگفتی زیبایی به نام «حصیر  ِِنی» زد. 
 
فتاحی در ادامه به قابلیت‌های استان یزد و شهرستان اردکان در کشت نی اشاره می‌کند و می‌گوید: من در باغچه خود حدود ۱۵۰ شاخه گیاه نی را در مدت سه ماه تکثیر کردم که حُسن این گیاه رشد مطلوب، کم آب خواه بودن و استفاده از آب‌های بلااستفاده و رشد آن تا ارتفاع ٩ متر است.
 
وی از استفاده این حصیرِنی‌ها به عنوان محافظ پنجره در برابر نور خورشید می‌گوید و اضافه می‌کند: طبیعت نخ‌های پنبه‌ای که دانه‌های نی را به هم وصل می‌کند نیز قابلیت استقامت در برابر آفتاب را بیشتر می‌کند. 
 
این هنرمند اردکانی در پایان خاطرنشان می‌کند: در صورت فراهم بودن زمینه آموزش، فرصت پرورش کسانی که علاقه‌مند به حوزه هنرهای دستی هستند وجود دارد و در صورت حمایت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌توان به عنوان بخشی از صنعت گردشگری استان نیز مورد توجه قرار گیرد. 
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..