مدیر کل دامپزشکی یزد خبر داد:

صادرات بیش از ۵۹۰۰ تن فرآورده‌های خام دامی از استان یزد

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به توسعه زیرساخت‌های کشتارگاهی استان در دولت یازدهم، از افزایش قابل توجه صادرات فرآورده‌های خام دامی استان در این مدت خبر داد به نحوی که این میزان در سال گذشته بیش از 5900 تن گزارش شده است.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش ایسنا – منطقه یزد، دکتر «علی‌اکبر حداد‌زاده» در آستانه هفته دولت در جمع اهالی رسانه به فعالیت‌های چهار ساله دامپزشکی استان و تاثیر بسزای آن در ارتقای زیرساخت‌‌های بهداشتی استان اشاره و در این باره تصریح کرد: ایجاد یک کشتارگاه فوق استاندارد در سطح منطقه در حوزه کشتار دام و نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های کشتارگاهی قدیمی استان از جمله این دستاوردها بوده است.

وی به پیشرفت ۹۹ درصدی ساخت یک کشتارگاه صنعتی طیور در استان با سه خط کشتار برای مرغ، بوقلمون و بلدرچین نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که تا چهاردهم مهرماه بمناسبت روز دامپزشکی اماده بهره‌برداری شود.

به گفته وی، در حال حاضر دو کشتارگاه صنعتی دام، چهار کشتارگاه صنعتی طیور و هشت کشتارگاه سنتی در استان فعالیت دارند که سالانه ۳۰۰ هزار راس دام سنگین و سبک و شش تا هفت میلیون قطعه طیور را با نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی کشتار می‌کنند.

حدادزاده در ادامه به اتفاقات خوبی که در حوزه کنترل بیماری‌های مربوط به فرآورده‌های دامی در این مدت روی داده است، اشاره و خاطرنشان کرد: پیش‌سردگذاری لاشه‌های دام در کشتارگاه‌ها نیز در راستای کنترل برخی بیماری‌ها مانند تب کریمه کنگو در تمام کشتارگاه‌های استان اجرایی شده و در این باره نیز حتی یکی از کشتارگاه‌های سنتی فاقد سیستم پیش‌سزد تعطیل شد.

وی همچنین گفت: تمام کشتارگاه‌های استان به خودروهای سردخانه‌دار مجهیز شده‌اند تا چرخه انتقال به صورت کاملاً سرد انجام شود.

این مسئول بارکدگذاری لاشه‌های طیور که گویای سابقه تولید تا کشتار است را یکی دیگر از این اقدامات برشمرد و در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه با سرعت عمل کارشناسان دامپزشکی استان یزد در کنترل بیماری‌های دامی بسیار موفق عمل کرده و از کمترین تلفات در این رابطه برخوردار است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه استان یزد در موضوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در اواخر سال گذشته با التهاب شدید در کشور مواجه شده بود، با تعامل و همکاری مسئولان و مردم در اسرع وقت و به نحو احسن اقدام به کنترل معدود کانون‌های بومی بیماری کرد به نحوی که کوچکترین گزارشی در مورد طیور صنعتی استان ارائه نشد.

حدادزاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه پیشگیری از بیماری‌های تب مالت و سل گفت: در سال گذشته ۱۲۳ هزار راس دام جوان واکسینه و ۲۹ هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین نیز خونگیری شدند که در مجموع ۱۵۲ راس دام دارای مشکل شناسایی و برای کشتار روانه کشتارگاه شدند.

وی با اشاره به تقلیل کانون‌های بیماری‌های دامی استان از ۲۵۷ کانون در سال ۹۲ به ۱۴۳ کانون در سال ۹۵، از انجام دو میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۲ مورد واکسیناسیون در سال گذشته خبر داد.

به گفته وی ، سالانه ۴۰ هزار مورد بازرسی از واحدهای تولید و عرضه فراورده‌های اخم دامی انجام می‌شود که منجر به خارج کردن بالغ بر ۱۲۰ تن فرآورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف از چرخه مصرف می‌شود.

این مسئول گفت: برای اولین بار در چند سال اخیر دامپزشکی استان تمام بدهی تا پایان سال ۹۵ مربوط به غرامت دامداران را به مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان پرداخت کرد که این اقدام همکاری بیشتر دامداران با دامپزشکی را برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی به همراه داشته است.

وی گفت: ماحصل این تلاش‌ها منجر به این شده است که تعداد مبتلایان تب مالت استان از ۲۸۲ نفر در سال ۱۳۹۲ به ۱۵۴ نفر در سال گذشته کاهش یابد.

مدیر کل دامپزشکی استان به افزایش صادرات فرآو.رده‌های خام دامی استان در دولت یازدهم نیز اشاره و تصریح کرد: صادرات در این بخش از ۱۵۱۱ تن در سال ۹۲ به ۵۹۱۹ تن در سال گذشته افزایش یافته است.

وی عمده این فراورده‌ها را تخم مرغ، پنجه و پای مرغ خواند و افزود: البته در سال گذشته برای اولین بار شاهد صادرات گوشت بلدرچین از استان بودیم و میزان صادرات تخم مرغ استان نیز از ۷۱ تن در سال ۹۲ به ۲۲۱۴ تن افزایش داشت.

حدادزاده در بخش دیگری از سخنانش از فعالیت ۷۴ مرکز خدمات بهداشتی دامپزشکی در استان خبر داد و گفت: تعرفه‌های خدمات این مراکز براساس ابلاغ سازمان لحاظ می‌شود ولی در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد قانونی و جدی خواهد شد.

وی به فراخوان جشنواره عکس و فیلم بیتار که برای اولین بار توسط سازمان دامپزشکی برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت: علاقمندان می‌توانند آثار خود در موضوعات فعالیت‌های دامپزشکی یا مرتبط با دام را حداکثر تا دهم شهریورماه به آدرس www.baitar.ivo.ir   ارسال کنند.

این مسئول در پایان یادآور شد: اعلام آثار منتخب جشنواره در تاریخ ۲۵ شهریورماه و زمان برگزاری و اختتایمه جشنواره نیز ۱۴ تا ۱۷ مهرماه در تهران خواهد بود.

 

بخش نظردهی بسته شده است..