تلاش برای فعال کردن نظام دامپزشکی استان‌:

نارضایتی دامپزشکان از تعطیلی سازمان نظام دامپزشکی استان یزد/ کمبود تجهیزات پاراکلینیکی و آزمایشگاه در یزد

در جامعه امروزی که بیش از هر زمان بهداشت و سلامت شهروندان مورد توجه مسئولان بوده و کیفیت و سلامت مواد غذایی مورد توجه جدی است، نیازمند توجه ویژه‌ای به تولیدات دامی به عنوان یکی از ارکان مهم در سبد غذایی خانوار هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبا وجود آنکه تولیدات دامی در تغذیه اقشار جامعه به خوبی جای خود را باز کرده است.اما دامپزشکی نتوانسته به جایگاه مطلوبی برای عرضه محصولات خوب و باکیفیت برسد.

کمبود تجهیزات پاراکلینیکی و آزمایشگاه در استان
رئیس یکی از درمانگاه‌های خصوصی دامپزشکی در استان با بیش از ۱۵ سال سابقه کار دامپزشکی با بیان این‌که دامپزشکی پایه و بنیان علوم پزشکی است، با گلایه از تعطیلی سازمان نظام دامپزشکی یزد می‌گوید: دامپزشکی علم تغذیه دام و انسان را در برمی‌گیرد.
«محمدرضا فاید» ادامه می‌دهد: نظام دامپزشکی به عنوان یک سازمان خصوصی همواره تحت تاثیر دخالت‌های دامپزشکان بخش دولتی قرار دارد در حالی که باید تلاش کرد بخش خصوصی حضورپررنگ‌تری در نظام دامپزشکی ایفا کند. وی عقیده دارد که استان از نظر تجهیزات پاراکلینیکی و آزمایشگاهی در بخش دام به شدت دچار کمبود است. به گفته فاید در بخش طیور شرایط نسبتا بهتر است. فاید فعالیت دامپزشکی در حوزه بهداشت مواد غذایی را چشمگیر می‌داند و به ارتباطی که ممکن است میان کارفرما و مسئول فنی در بحث نظارت پیش آید اشاره می‌کند. وی وجود نداشتن تعرفه مدون قابل اعتماد و هم سنخ را نیز از دیگر مشکلات دامپزشکان استان مطرح می‌کند و می‌افزاید: تعرفه یک معاینه ساده با تعرفه جراحی که از حجم کار و فعالیت بیشتری برخوردار است، تفاوت چندانی ندارد.  این دامپزشک یزدی با بیان این‌که تعرفه‌های خدمات دامپزشکی حدود ۳ تا ۴ سال است که تغییر نکرده است، می‌گوید: مشروط کردن صدور مجوز فعالیت برای متقاضیان دامپزشکی به گذراندن دوره کارورزی و امتحانات، ناصحیح است و لازم است که مجوزها به صورت تخصصی با توجه به حیطه فعالیت صادر شود. وی همچنین خواستار پرداخت حق فرانشیز یا نسخه‌خوانی برای داروخانه‌های دامپزشکی شد.

سلب موقعیت ارائه خدمات از سوی بخش خصوصی
یکی دیگر از دامپزشکان یزدی با سابقه ۵ ساله در این حرفه با تاکید بر این‌که دامپزشکی در استان تعریف نشده است و با تعطیلی سازمان نظام دامپزشکی یزد این بخش با مشکلات بیشتری مواجه شده است می‌گوید: ارگان‌های دولتی هیچ حمایتی از بخش‌خصوصی نمی‌کنند و این موضوع باعث ضعیف ماندن بخش‌خصوصی در این حرفه شده است. «وحیدرضا رنجبر» که تنها متخصص پرنده و طیور استان است، با اشاره به سلب امتیازات بخش خصوصی در حرفه دامپزشکی می‌افزاید: ارائه مجوز جوجه‌ریزی به مرغداری‌ها باید از سوی بخش خصوصی صادر شود اما بخش دولتی استان این امتیاز را از دامپزشکان سلب کرده است. وی همچنین بازدید قبل از حمل مرغ استان را در حیطه فعالیت‌های بخش‌خصوصی می‌داند و می‌گوید: متاسفانه مجوزهای دامپزشکی بدون توجه به تخصص به بازنشستگان اداره دامپزشکی استان داده می‌شود و فرصت فعالیت را از متخصصان بخش‌خصوصی می‌گیرد. این دامپزشک یزدی در ادامه به تعطیلی نظام دامپزشکی استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: به این ترتیب مرجعی برای رسیدگی به مشکلات جامعه دامپزشکی در استان وجود ندارد.

تلاش برای فعال کردن نظام دامپزشکی استان‌ها
مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این‌که نظام دامپزشکی یک بخش خصوصی و نیمه دولتی است، درباره تعطیلی ۲ ساله آن می‌گوید: به دلیل وجود چالش‌هایی در کشور انتخابات نظام دامپزشکی کشور و به دنبال آن انتخاب هیات‌های استانی انجام نشد اما به تازگی تلاش‌هایی برای برگزاری انتخابات از سوی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور آغاز شده است. «علی‌اکبر حدادزاده» نظام دامپزشکی را ترکیبی از کارشناسان بخش‌خصوصی و دولتی می‌داند و می‌افزاید: شرکت در این انتخابات برای تمام فعالان دامپزشکی استان آزاد است.  وی درباره صدور مجوز فعالیت‌های دامپزشکی در استان نیز می‌گوید: مجوزها بر اساس امتیازی که افراد کسب می‌کنند، برای ارائه خدمات بیمارستانی، درمانگاهی، داروخانه‌ای، آزمایشگاهی و مراکز مایه‌کوبی صادر می‌شود. این مسئول درباره تخصصی کردن مجوزهای خدمات دامپزشکی ادامه می‌دهد: آنچه در حال حاضر معمول است، مجوزها تحت عنوان درمانگاه دامپزشکی و یا مراکز امور درمانی که می‌توانند دام‌های کوچک، بزرگ و طیور را پوشش دهند، صادر می‌شود. حدادزاده در ادامه با قانونی‌خواندن صدور مجوز فعالیت‌های دامپزشکی به بازنشستگان دامپزشکی استان، می‌گوید: هیچ ممانعتی برای صدور مجوز مایه‌کوبی مستقل نداریم اما بعضی از متقاضیان خواستار فعالیت مایه‌کوبی در کنار فعالیت در کلینیک و مطب هستند که این موضوع ممانعت قانونی دارد.

تاثیر افزایش تعرفه‌ها در قیمت فراورده‌های دامی
مدیر کل دامپزشکی استان درباره تغییر تعرفه‌های خدمات دامپزشکی می‌گوید: تعرفه‌ها با پیشنهاد رئیس نظام دامپزشکی و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی تعیین می‌شود. وی بر لزوم ارائه پیشنهاد مبنی بر تغییر تعرفه‌ها به سازمان پیشنهاد اصلاح تعرفه‌ها تاکید می‌کند و می‌افزاید: با توجه به این‌که تعرفه‌های خدمات دامپزشکی در قیمت تمام شده عرضه محصولات دامی تاثیرگذار است، بهتر است مسئولان کشوری برای تعیین این تعرفه‌ها احتیاط کنند. به گفته حدادزاده، پرداخت حق نسخه‌خوانی برای مسئولان فنی داروخانه‌های دامی تعریف نشده است.  این مسئول با تاکید بر این‌که داروخانه‌ها باید به مرور زمان به شکل مجموعه‌های کوچک در کنار کلینیک‌ها فعال شوند، ادامه می‌دهد: اداره کل دامپزشکی استان در یک سال گذشته برای ساماندهی داروخانه‌ها از صدور مجوزهای جدید خودداری کرده است. مدیر کل دامپزشکی استان ادامه می‌دهد: البته مجددا مجوز تاسیس داروخانه دامپزشکی صادر خواهد شد و دامپزشکان بر اساس امتیازی که کسب می‌کنند می‌توانند در نقاط مختلف استان داروخانه تاسیس کنند.  حدادزاده درباره واگذاری خدمات دامپزشکی به دامپزشکان استان نیز می‌گوید: تهیه تجهیزات دامپزشکی نیازمند اعتبار است از این رو دامپزشکان استان علاقه کمتری به دایر کردن آزمایشگاه‌ها دارند اما آمادگی صدور مجوز برای دامپزشکان علاقه‌مند به دایر کردن آزمایشگاه‌های دامپزشکی وجود دارد. حدادزاده از دامپزشکان استان می‌خواهد که بعد از راه‌اندازی مجدد نظام دامپزشکی، پیشنهادهای خود را به آن ارائه کنند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..