بزرگترین روستای استان یزد نیازمند توجه

no-thumbs

روستای چاهک خاتم بعنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری و پرجمعیت ترین روستای استان یزد نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز دهستان چاهک دارای ۱۰ روستاست و جمعیت کل آن افزون بر هفت هزار نفر است، در فاصله ۲۷۰ کیلومتری یزد واقع شده و با ۷۷۸ خانوار از جمعیت ۳۵۰۰ نفری برخوردار می باشد.

چاهک از لحاظ جغرافیایی در موقعیت ویژه ای قرار دارد و نقطه اتصال سه استان بزرگ کشور فارس، کرمان و یزد است و بزرگترین و اولین تولید کننده گندم و ذرت در استان و شهرستان می باشد.
سابقه تاریخی این روستا به ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد و نام قدیم آن صاحه به معنی آهن و فولاد بوده که در فارسنامه ابن بلخی به آن اشاره شده است.
این روستا همچنین آثار تاریخی از جمله قلعه چاهک متعلق به دوره قاجاریه با قدمتی حدود ۲۰۰سال ، بقعه کله پریده متعلق به دوره ایلخانیان ، سایت باستانی صاحه مربوط به حدود ۲۵۰۰ سال پیش با وسعت حدود ۱۰ هکتار و عمارت مرتضی خانی مربوط به دوره قاجاریه را در خود جای داده است.
بزرگترین و تنها جنگل استان یزد به نام های باغ معدن و باغ شادی از جمله جاذبه های آن است.
بعد مسافت زیاد آن از مرکز استان باعث شده چاهک به منزله یک روستای کوچک و دور افتاده به نظر برسد و موجب شده تا مردم با مشکلاتی سخت دسته و پنجه نرم کنند.
این روستا اگرچه در فاصله کمی از خط انتقال اصلی گاز قرار دارد اما از نعمت گاز برخوردار نمی باشد و زمستان های سخت گذرانش برای ساکنان همراه با مشقت های فراوانی است.
از دیگر مشکلات روستا می توان به مشکل آب شرب و فرسودگی لوله های آن ، نبود امکانات ورزشی و تفریحی ، نبود صنایع جهت اشتغال را نام برد.
رییس شورای اسلامی چاهک در گفتگو با خبرنگار ایرنا عمده ترین نیاز روستای چاهک را نبود شبکه گاز دانست و افزود: به دلیل اینکه شغل اصلی مردم کشاورزی و دامداری است و همچنین جوانان روستا بیشتر به کاشت گلخانه و مرغداری روی آورده اند لذا نیاز به وجود شبکه گاز در چاهک هر روز بیشتر احساس می شود.
مهدی علیزاده، اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی در چاهک را بسیار ضروری خواند و خاطرنشان کرد: قدمت قسمتی از شبکه آبرسانی این روستا زیاد می باشد به همین دلیل هر چند وقت یکبار شاهد ترکیدگی این لوله ها می باشیم که علاوه بر ایجاد مشکل برای اهالی روستا شاهد هدر رفت آب نیز هستیم.
این مسئول دارندگان مدارک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا را در چاهک زیاد دانست و یادآور شد: ارائه تسهیلات اشتغالزا و با بهره کم با توجه با علاقه جوانان روستا به ایجاد طرحهای تولید تا حدی مشکل اشتغال را رفع می کند.
به گفته وی یکی از بخشهای اشتغال نبود واحد صنعتی و تولیدی در این روستا می باشد که به علت افت منابع آبی و خشکسالی سطح زیر کشت و همچنین درآمد کشاورزان کاهش یافته و موجب بیکاری و یا مهاجرت از روستا به دلیل کار شده است.
وی اضافه کرد: از دیگر مشکلات خشکسالی و کاهش افت چاهای کشاورزی و کاهش سطح زیر کشت و کاهش در آمد کشاورزان که اجرای طرحهاب آبیاری تحت فشار می تواند علاتوه بر صرفه جویی در مصرف اب در امد مردم را بالا ببرد.
وی در ادامه به نبود امکانات ورزشی و تفریحی اشاره و اظهار داشت: روستای چاهک از سالن ورزشی و پارک جهت تفریح و ورزش که از اساسی ترین نیازهای ساکنان این منطقه است، محروم می باشد.
وی عنوان نمود: توسط بنیاد مسکن چندین قطعه زمین به برخی از جوانان روستا واگذار شده است که انشعاب آب و برق به اراضی واگذار نشده و مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده است.
علی زاده ساخت مجتمع خدماتی و رفاهی در این روستا را مهم اعلام کرد و اذعان داشت: بدلیل قرارگیری چاهک در محور شریانی و ترانزیت جنوب کشور و شاهراه مواصلاتی استانهای فارس، کرمان ، یزد و اصفهان نیاز به ساخت و راه اندازی مجتمع ضروری می باشد.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..