کاهش ۱۸ درصدی کانون‌‌های بیماری‌‌های دامی یزد

no-thumbs

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به انجام بیش از دو میلیون نوبت سر واکسیناسیون دام‌های استان در برابر انواع بیماری‌ها، از کاهش 18 درصدی کانون‌های بیماری‌‌‌های دامی در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز دکتر "علی اکبر حدادزاده" امروز به مناسبت چهاردهم مهرماه روز ملی دامپزشکی در جمع اصحاب رسانه، شعار این روز را "غذای سالم، از مزرعه تا سفره" ذکر کرد و رابطه سلامت انسان‌ها با سلامت فرآورده‌های غذایی را یک ارتباط تنگاتنگ دانست.

 وی با اشاره به چرخه‌های متعدد تولید تا عرضه فرآورده‌های غذایی به ویژه فرآورده‌های دامی، از نظارت شدید دامپزشکی بر تمامی این حلقه‌ها خبر داد.

به گفته‌ی وی، امروزه به دنبال افزایش مهاجرت به شهرها و شهرنشینی، تامین مواد غذایی به یک موضوع پراهمیت در جوامع انسانی تبدیل شده که با رشد روز افزون جمعیت و مصرف‌کننده‌تر شدن جوامع شهری از یک سو و رشد سریع انتقال بیماری‌ها، تامین آن را با مشکلاتی مواجه کرده و شرایط نظارت بر سلامت آنها را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است.

حدادزاده با اشاره به نظارت‌های دامپزشکی بر مراکز پرورش دام و طیور در استان، اظهار کرد: دامپزشکی در این رابطه، علاوه بر پایش بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا در این مراکز، از به‌روزترین ابرازهای الکترونیکی و آنلاین از جمله سامانه پایش بیماری‌های دامی که یک سامانه ملی منحصربفرد در منطقه است نیز بهره‌مند می‌باشد و از طریق بر کانون‌های بیماری‌های دامی نظارت و کنترل می‌کند.

وی همچنین به واکسیناسیون دام‌های استان که بالغ بر ۸۵۰ هزار راس هستند نیز اشاره کرد و گفت: دام‌های استان ‌در یکسال اخیر جمعاً دو میلیون و ۶۱ هزار و ۹۰۵ نوبت سر در مقابل انواع بیماری‌ها واکسینه شده‌اند که نتیجه‌ی آن کاهش ۱۸ درصدی کانون‌های بیماری‌‌های دامی در استان بوده است.

وی در هین رابطه نیز به برخی بیماری‌های شایع دامی در استان نیز اشاره کرد و گفت: تب مالت(بروسلوز) یکی از این بیماری‌هاست که تاکنون ۴۰ درصد از کارشناسان دامپزشکی استان که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند را نیز مبتلا کرده و با توجه به این که در اغلب مواقع ابتلا به آن از طریق شیر گوسفند و بز آلوده اتفاق می‌افتد، اکیداً  توصیه می‌کنیم که از مصرف شیر خام گوسفند یا پنیری که از نوع شیر آن اطلاعی ندارید یا حداقل به مدت دو ماه در آب نمک نگهداری نشده است، خورداری کنید.

این مسئول خاطرنشان کرد: البته با اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر آمار مبتلایان به تب مالت در استان کاهش خوبی داشته است به طوری که از ۲۲ به ۱۶ در ۱۰۰ هزار نفر طی یک سال اخیر کاهش داشته است.

وی در این رابطه افزود: در یک سال اخیر ۳۶۷ هزار و ۳۰۸ راس دام سبک و سنگین استان در برابر تب مالت واکسینه شده‌اند و همچنین از ۱۳ هزار و ۶۳۴ راس دام سنگین خونگیری و از تعداد ۲۴۵ راس آلوده شناسایی شده که برای کشتار به کشتارگاه ارسال و غرامت آنها به دامداران پرداخت شده است.

حدادزاده یکی از مهمترین مشکلات در این حوزه را کاهش همکاری دامداران به دلیل مشکلات پرداخت غرامت به انها که باید از طریق منابع بودجه‌ای دولت تامین شود، ذکر کرد و گفت: در حال حاضر دامپزشکی یزد ۶۰۰ میلیون بدهی پرداخت غرامت به دامداران دارد.

وی در ادامه به بیماری سل دامی اشاره کرد و گفت: در این مورد نیز ۱۴ هزار و ۴۴۵ راس دام در یک سال اخیر تست و ۱۹ مورد آلوده شناسایی و کشتار شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته دامپزشکی استان در رابطه با بیماری تب برفکی از کاهش کانون‌های این بیماری به ۱۶ مورد در یکسال اخیر خبر داد، در حالی که در مدت مشابه قبل از آن ۴۱ کانون بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی در این حوزه، اظهار کرد: تنها در یک سال گذشته ۱۰۰ مورد قرارداد با ۱۱ مرکز مایه‌کوبی در استان منعقد شده است.

وی یکی از نیازهای استان را ایجاد یک آزمایشگاه مجهز و مرکزی دامپزشکی ذکر کرد و با اشاره به این که در یک سال گذشته ۲۶ هزار مورد آزمایش در این حوزه انجام شده است، هزینه ساخت و تجهیز این آزمایشگاه که ایجاد آن نیز مصوب شده، بالغ بر شش میلیارد تومان خواهد بود.

حدادزاده از فعالیت ۱۶ کشتارگاه دام و طیور در استان خبر داد و تصریح کرد: استان یزد دارای ۹ کشتارگاه دام(هشت سنتی و یک صنعتی)، چهار کشتارگاه صنعتی طیور و سه کشتارگاه صنعتی بلدرچین است.

وی عنوان کرد: البته به زودی یکی از کشتارگاه‌های طیور استان که به طور کامل تخریب و مجدداً بازسازی شده است، افتتاح خواهد شد، همچنین تا سال آینده یک کشتارگاه بزرگ صنعتی طیور با سه خط مجزا برای بوقلمون، مرغ و بلدرچین راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به به در حال ساخت بودن یک کشتارگاه صنعتی و مجهز دام در مهریز، پیش‌بینی کرد با راه‌اندازی این کشتارگاه تا نیمه سال آینده بالغ بر ۸۰ درصد از گوشت تولید استان که اکنون به صورت سنتی تولید می‌شود به صورت صنعتی و کاملاً بهداشتی روانه بازار شود.

این مسئول همچنین یاداور  شد: در حال حاضر و به منظور پیشگیری از بروز بیماری مشترک تب کریمه کنگو، گوشت تولیدی کشتارگاه صنعتی یزد و چند کشتارگاه سنتی استان برای مدت ۲۴ ساعت در پیش‌سرد نگهداری می‌شود.

به گفته وی، در یک سال اخیر ۳۱۹ هزار و ۲۳۸ راس دام سبک و سنگین و ۱۰ میلیون قطعه انواع طیور در کشتارگاه‌های استان تحت نظارت‌های دامپزشکی کشتار شده است.

حدادزاده اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته تاکنون جمعاً ۱۴۴ هزار و ۲۶۱ تن فراورده‌های خام دامی و نیز ۱۵۵ هزار قطعه مرغ غیرقابل مصرف کشتارگاه‌های استان معدوم‌سازی شده است.

وی به فعالیت ۳۱ مرکز بسته بندی فراوده‌های خام دامی به ظرفیت روزانه ۱۰۰ هزار تن نیز اشاره کرد و گفت: در استان یزد بالغ بر چهار هزار مرکز عرضه فرآورده‌های خامی وجود دارد که در سالانه ۳۳ هزار مورد بازدید از آنها صورت می‌گیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به رشد صادارت فراورده‌‌های خام دامی استان در یکسال اخیر، این امر را بیانگر ارتقای سطح بهداشت مراکز پرورش و کشتارگاه‌های استان و نیز اهتمام تولیدکنندگان برای صادارت و نیز همکاری‌های دولتی ذکر کرد.

به گفته این مسئول در یک سال گذشته، یکهزار و ۱۳۱ تن تخم‌مرغ مازاد تولید استان، دو هزار و ۵۲۷ تن پای مرغ، ۳۳۴ تن چربی‌های حیوانی، ۲۹۰ تن پودر گوشت و ۳۵ تن گوشت بلدرچین از استان یزد به کشورهای دیگر صادر شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..