کوره‌های آجرپزی یزد، خطری برای محیط زیست

no-thumbs

در سال 1392 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پیگیری معضلات کوره‌های آجرپزی شهر یزد و اشکذر صورت بسیار جدی به خود گرفت و این بحث در حال اجتماعی شدن بود و کارگاه‌هایی نیز تحت عنوان ارزیابی تاثیرات اجتماعی این صنعت نیز برگزار شد، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که به سرانجام نرسید و متوقف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از یزدنگاه، چندی پیش، کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد جلسه‌ای با محوریت بررسی وضعیت کوره‌های آجرپزی شهر یزد برگزار کرد. در این جلسه جمعی از کوره‌داران،مسئولان دولتی، مسئولان شهرداری، اعضای شورای شهر و چندین سازمان مردم‌نهاد به بررسی وضعیت کوره‌های آجرپزی شهر یزد پرداختند. در ابتدای این جلسه آماری توسط ریاست کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارائه شد و از نماینده سازمان محیط زیست خواسته شد تا نظر خود درباره صحت یا عدم صحت این آمار را اعلام نماید که نماینده این سازمان گفت در حال حاضر اطلاعاتی برای تأیید یا رد این آمار ندارد. اما آماری که در این جلسه ارائه شد مربوط به وضعیت کوره‌های آجرپزی در سال ۱۳۹۲ می‌باشد و طبق آن مجموعا ۴۳۵ کوره در شهرهای یزد و اشکذر وجود دارد که بیش از ۳۰۰ مورد از آن‌ها فعال هستند و ۲۰۰ مورد از این تعداد هم متعلق به کوره‌های دستی می‌باشد. این کوره‌ها در مجموع ۳ هزار هکتار زمین اشغال کرده‌اند. طبق این آمار کوره‌های آجرپزی در شهر یزد مجموعا حدودا ۴۰۰ میلیون قالب آجر غیر قابل بازیافت را به صورت ضایعات در حین پخت و حمل ونقل به محیط زیست دفع کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد تولید هرتن آجر حدودا ۱۰۰ لیتر مازوت مصرف می‌کند و این آمار برای کوره‌های گاز به صورت میانگین ۱۵۰ لیتر گاز به ازای هرتن آجر می‌باشد. این صنعت در سال ۱۳۹۲ در مجموع ۲۰۰ میلیون لیتر نفت گاز و نفت کوره مصرف کرده است. آمار مربوط به وضعیت اشتغال کوره‌های یزد و اشکذر نشان می‌دهد از ۵ هزار نفر شاغل در این صنعت در سال ۱۳۹۲ تنها ۴۹۷ نفر با بیمه و یه طور رسمی مشغول به کار هستند و تنها حدود ۳۰ درصد شاغل‌های این صنعت بومی هستند. بخشی از این آمار نشان می‌دهد مجموع کل آلودگی‌های ناشی از سوخت حدود ۵ هزار تن می‌باشد که شامل مونواکسید کربن، هیدروکربن، دی اکسید گوگرد، اکسید‌های نیتروژن و ذرات معلق می‌باشد. لازم به ذکر است که حدود ۴۰۰تن از این آلودگی ها متعلق به کوره‌های گازسوز است و این‌گونه نیست که گازسوز کردن کوره‌ها مانع از تولید آلودگی شود. و در مجموع سرانه آلودگی این کوره‌ها در سال ۹۲ برای هر نفر در یزد و اشکذر حدود ۸ کیلوگرم بوده است. در سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پیگیری معضلات کوره‌های آجرپزی شهر یزد و اشکذر صورت بسیار جدی به خود گرفت و این بحث در حال اجتماعی شدن بود و کارگاه‌هایی نیز تحت عنوان ارزیابی تأثیرات اجتماعی این صنعت نیز برگزار شد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این کارگاه‌ها به سرانجام نرسید و متوقف شد. همچنین طبق گزارش‌های رسیده در شورای معاونان استان یزد مصوب شده است که ارگان متولی پیگیری کوره‌های آجرپزی یزد فرمانداری یزد باشد. به گفته معاون عمرانی فرمانداری یزد بحث انتقال کوره‌ها به سایت فهرج نیز منتفی شده است و جایگزینی برای آنها در نظر گرفته نشده است و در حال حاضر تنها فیلترگذاری کوره‌ها در دستور کار قرار گرفته است این درحالی است که کوره‌های دستی که بخش عمده‌ای از تولید آلودگی ناشی از آن‌هاست قابلیت فیلترگذاری را ندارند.

یزدنگاه، چندی پیش، کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد جلسه‌ای با محوریت بررسی وضعیت کوره‌های آجرپزی شهر یزد برگزار کرد. در این جلسه جمعی از کوره‌داران،مسئولان دولتی، مسئولان شهرداری، اعضای شورای شهر و چندین سازمان مردم‌نهاد به بررسی وضعیت کوره‌های آجرپزی شهر یزد پرداختند. در ابتدای این جلسه آماری توسط ریاست کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارائه شد و از نماینده سازمان محیط زیست خواسته شد تا نظر خود درباره صحت یا عدم صحت این آمار را اعلام نماید که نماینده این سازمان گفت در حال حاضر اطلاعاتی برای تأیید یا رد این آمار ندارد. اما آماری که در این جلسه ارائه شد مربوط به وضعیت کوره‌های آجرپزی در سال ۱۳۹۲ می‌باشد و طبق آن مجموعا ۴۳۵ کوره در شهرهای یزد و اشکذر وجود دارد که بیش از ۳۰۰ مورد از آن‌ها فعال هستند و ۲۰۰ مورد از این تعداد هم متعلق به کوره‌های دستی می‌باشد. این کوره‌ها در مجموع ۳ هزار هکتار زمین اشغال کرده‌اند. طبق این آمار کوره‌های آجرپزی در شهر یزد مجموعا حدودا ۴۰۰ میلیون قالب آجر غیر قابل بازیافت را به صورت ضایعات در حین پخت و حمل ونقل به محیط زیست دفع کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد تولید هرتن آجر حدودا ۱۰۰ لیتر مازوت مصرف می‌کند و این آمار برای کوره‌های گاز به صورت میانگین ۱۵۰ لیتر گاز به ازای هرتن آجر می‌باشد. این صنعت در سال ۱۳۹۲ در مجموع ۲۰۰ میلیون لیتر نفت گاز و نفت کوره مصرف کرده است. آمار مربوط به وضعیت اشتغال کوره‌های یزد و اشکذر نشان می‌دهد از ۵ هزار نفر شاغل در این صنعت در سال ۱۳۹۲ تنها ۴۹۷ نفر با بیمه و یه طور رسمی مشغول به کار هستند و تنها حدود ۳۰ درصد شاغل‌های این صنعت بومی هستند. بخشی از این آمار نشان می‌دهد مجموع کل آلودگی‌های ناشی از سوخت حدود ۵ هزار تن می‌باشد که شامل مونواکسید کربن، هیدروکربن، دی اکسید گوگرد، اکسید‌های نیتروژن و ذرات معلق می‌باشد. لازم به ذکر است که حدود ۴۰۰تن از این آلودگی ها متعلق به کوره‌های گازسوز است و این‌گونه نیست که گازسوز کردن کوره‌ها مانع از تولید آلودگی شود. و در مجموع سرانه آلودگی این کوره‌ها در سال ۹۲ برای هر نفر در یزد و اشکذر حدود ۸ کیلوگرم بوده است. در سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پیگیری معضلات کوره‌های آجرپزی شهر یزد و اشکذر صورت بسیار جدی به خود گرفت و این بحث در حال اجتماعی شدن بود و کارگاه‌هایی نیز تحت عنوان ارزیابی تأثیرات اجتماعی این صنعت نیز برگزار شد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این کارگاه‌ها به سرانجام نرسید و متوقف شد. همچنین طبق گزارش‌های رسیده در شورای معاونان استان یزد مصوب شده است که ارگان متولی پیگیری کوره‌های آجرپزی یزد فرمانداری یزد باشد. به گفته معاون عمرانی فرمانداری یزد بحث انتقال کوره‌ها به سایت فهرج نیز منتفی شده است و جایگزینی برای آنها در نظر گرفته نشده است و در حال حاضر تنها فیلترگذاری کوره‌ها در دستور کار قرار گرفته است این درحالی است که کوره‌های دستی که بخش عمده‌ای از تولید آلودگی ناشی از آن‌هاست قابلیت فیلترگذاری را ندارند.

ادامه در تارنمای خبری تحلیلی یزدنگاه: (http://yazdnegah.ir/society/i/171)

بخش نظردهی بسته شده است..