صنایع بزرگ یزد جایگاه مهمی در اقتصاد ملی دارند

no-thumbs

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد اظهار داشت: حدود 97 درصد از صنایع استان در حوزه صنایع خرد، کوچک و متوسط قرار می‌گیرند که 3350 واحد صنعتی کوچک را شامل می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسیدمسعود عظیمی در گفت و گو با تابناک یزد، درخصوص  تعریفی جامع و فراگیر از صنایع کوچک گفت: تعریف صنایع کوچک و متوسط در کشورهای مختلف متفاوت است و اندازه بنگاه (خرد، کوچک، متوسط یا بزرگ) بر اساس حجم تولید، درآمد سالانه، سرمایه گذاری کل، اشتغال مستقیم و یا ترکیبی از آنها سنجیده می‌شود.
وی ادامه داد: در ایران و بویژه سازمان صنایع کوچک، اندازه بنگاه بر مبنای تعداد اشتغال بوده و عبارتست از بنگاه خرد: بنگاه هایی که تعداد کارگران شاغل در آنها کمتر از ۱۰ نفر می باشد، بنگاه کوچک: بنگاه هایی دارای ظرفیت اشتغال کمتر از ۵۰ نفر (منبع: مصوبه شماره ۸۵۳۰۱/ ت ۵۰۹۳۶ هـ مورخ ۲۸/۷/۹۳ هیات محترم وزیران)، بنگاه متوسط: بنگاه هایی هستند که تعداد کارکنان شاغل در آنها  50 تا ۱۵۰ نفر می باشد، بنگاه بزرگ: دارای بیش از ۱۵۰ نفر اشتغال.
 این مقام مسؤل درباره تعداد واحدهای زیر مجموعه شرکت شهرکهای صنعتی بیان کرد: تاکنون تعداد ۲۴۸۲ فقره قرارداد واگذاری حق انتفاع به مساحت ۱۶۳۶ هکتار با متقاضیان سرمایه‌گذاری منعقد نموده است که از این تعداد، ۹۴۲ واحد در شهرکها و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیده‌اند.
رئیس هیأت مدیره شرکت شهرک های صنعتی در ادامه گفت: واحدهای بهره‌بردار در زمینه‌های غذایی و آشامیدنی، نساجی، سلولزی، شیمیایی، فلزی، کانی غیرفلزی، برق و الکترونیک و خدمات، در حال فعالیت هستند که از این میان در شهرکها و نواحی صنعتی، صنایع شیمیایی با ۲۰ درصد از کل، بیشترین زمینه فعالیت را به خود اختصاص داده است. پس از آن صنایع کانی غیرفلزی با ۱۹ درصد، فلزی ۱۸ درصد، غذایی و آشامیدنی ۱۶ درصد، نساجی ۱۳ درصد، سلولزی ۷ درصد، برق و الکترونیک ۶ درصد و خدمات ۱ درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.
وی مهمترین تولیدات استان در بخش صنایع کوچک را اینگونه برشمرد: در مجموعه صنایع کوچک، واحدهای نساجی، قطعات پلاستیکی و محصولات غذایی استان یزد پیشرفت خوبی داشته اند، البته صنایع بزرگ استان نظیر کاشی و فولاد جایگاه مناسبی در اقتصاد ملی دارند.

 این کارشناس در پاسخ با اینک چند درصد تولیدات صنایع کوچک صادرات محور هستند؟ مشکلات اصلی واحدهای صادرات محور چیست؟ با ابراز نگرانی از نبود آمارهای دقیق گفت:متاسفانه نظام آماری گمرک به شکلی نیست که بتوانیم برآوردی از صادرات صنایع کوچک داشته باشیم، ولی برآورد می‌شود، کمتر از ۱۰ درصد ارزش صادرات استان متعلق به واحدهای صنعتی کوچک باشد.
وی در ادامه سخن خود با ابراز امیدواری از رفع مشکلات ناشی از تحریم، به شرح نمونه هایی دیگر از مشکلات این حوزه اشاره و بیان کرد: در واقع واحدهای صنعتی کوچک توانایی تشکیلاتی لازم برای بازاریابی صادراتی را ندارند. در دوران تحریم، مشکلات ناشی از انتقال ارز نیز مشکل صادرات را مضاعف نمود. برنامه هایی وجود دارد که با تشکیل کنسرسیوم صادراتی ویژه صنایع کوچک، به این مساله بهتر پرداخته شود، مخصوصا اینکه مشکلات ناشی از تحریم انشاءا… رفع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی در پاسخ به اینکه بحث احداث راههای ارتباطی بین شهرکهای صنعتی به کجا رسید و در چه مرحله ای قرار دارد، گفت:شهرک ها و نواحی صنعتی دارای راه ارتباطی هستند، ایجاد راه دسترسی به شهرک ها و نواحی در خارج از شهرک ها و نواحی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی و دستگاه های ذیربط و داخل شهرک و ناحیه بر عهده شرکت شهرک های صنعتی می‌باشد.

 سید مسعود عظیمی گفت: طی سال های اخیر ۱ شهرک (شهرک تخصصی الکترونیک و فناوری اطلاعات) و ۳ ناحیه صنعتی (ندوشن، خاتم و زارچ) مصوب شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..