توجه یونسکو به فرهنگ عامه مردم یزد

یزد؛ مبدا گردشگری فرهنگی کشور/سال ۹۵ بهانه‌ای برای بازآفرینی تمدن فراموش شده یزد

آداب و رسوم مردم در عزاداری، عروسی، جشن‌های مناسبات ملی و مذهبی، هنرهای نمایشی و غیره همه در قالب فرهنگ و تمدن، مهم‌ترین عامل برای جذب گردشگران به شمار می‌رود و همین ویژگی‌ها یزد را به مبدا گردشگری فرهنگی کشور تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمعرفی این جاذبه‌ها زمینه توسعه گردشگری فرهنگی را در استان ایجاد خواهد کرد که به‌طور قطع برای بسیاری از گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی جذاب است.

تلفیق بناهای تاریخی با فرهنگ و تمدن
یک فعال گردشگری با اشاره به مهم بودن فرهنگ جامعه میزبان برای گردشگر می‌گوید: از تلفیق فیزیکی بناهای تاریخی، فرهنگ، آداب و رسوم، هنر و تمدن قالبی به نام فرهنگ ایجاد می‌شود که برای گردشگر مهم است.
«مجید سر یزدی» ادامه می‌دهد: شنیدن وقایع و اتفاقات و آداب و رسوم، برای گردشگر جذاب است و باید اسم این تعاریف را چاشنی گردشگری گذاشت. وی می‌افزاید: معرفی بناهای تاریخی در کنار آداب و رسوم، اشتیاق شنیدن را برای گردشگران مضاعف می‌کند و ارتقای صنعت گردشگری را به دنبال دارد.

ناشناخته بودن بعضی خرده‌فرهنگ‌ها
یک فعال گردشگری استان می‌گوید: برای زنده نگه داشتن و معرفی فرهنگ یزد به عنوان جامعه میزبان گردشگران باید ابتدا آسیب‌های بافت تاریخی را که برگرفته از تمدن پویای شهرمان است، برطرف کنیم.
«محسن تفتی» می‌افزاید: برای زنده نگه داشتن، بافت تاریخی یزد به عنوان یک قالب فرهنگی ابتدا باید افراد بومی در آن زندگی کنند، تا فرهنگ اصیل یزدی در آن جریان داشته باشد اما متاسفانه با خروج ساکنان اصیل از این بافت، روح فرهنگ و اصالت از قسمتی از بافت برداشته شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ و خرده فرهنگ‌های استان هنوز ناشناخته مانده است، می‌افزاید: به نظر من برای ارتقای گردشگری استان و معرفی بهتر تمدن و فرهنگمان باید اطلاعات، آداب، رسوم و تمدن را در یک بانک اطلاعاتی گردآوری کنیم. وی می افزاید: گردشگر خارجی برای دیدن و شنیدن وقایعی از تمدن و فرهنگ ما حاضر است گذشتن از فرسنگ‌ها راه را تحمل کند، پس ما باید این فرهنگ را بهتر به گردشگران معرفی کنیم.

افزایش ماندگاری گردشگران با معرفی فرهنگ
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، یزد را مبدا گردشگری فرهنگی کشور معرفی می‌کند و می‌افزاید: جاذبه‌های فرهنگی، آداب، رسوم و تمدن مردم استان باعث افزایش ماندگاری گردشگران خواهد شد.
«سید مصطفی فاطمی» می‌افزاید: فرهنگ مجموعه‌ای از آداب، رسوم و سنت‌های یک منطقه است که در قالب هنرهای تجسمی، نمایشی، دستی، موسیقی و غیره تبلور یافته است. وی با اشاره به اصلی‌ترین تعاریف فرهنگ می‌گوید: جامعه میزبان باید برای معرفی فرهنگ خود ابتکار و خلاقیت داشته باشد. به گفته این مسئول، بسیاری از آیین‌های استان، یک جاذبه گردشگری است، که رنگ باخته است و باید احیا شود.
فاطمی می‌گوید: بر اساس نظرسنجی از راهنمایان گردشگری، گردشگران خارجی علاقه زیادی به شرکت در مراسم نخل‌برداری، جشن سده، جشن یلدا، جشن مهرگان، جشن‌های نیمه شعبان و جشنواره‌های برداشت محصولات کشاورزی مانند زردآلو، انار و پسته دارند.

سال ۹۵ بهانه‌ای برای بازآفرینی تمدن فراموش شده
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان با یادآوری سال ۹۵ به عنوان سال خوش‌آمدگویی به یزد می‌گوید: سال آینده بهانه‌ای برای بازآفرینی رویدادها و تمدن‌های فراموش شده است.
وی اظهار امیدواری می‌کند که در سال خوش‌آمدگویی با تشکیل کمیته گردشگری فرهنگی و آمادگی بخش خصوصی، ارائه آداب و رسوم و فرهنگ یزدی بیش از پیش انجام شده و به عنون یک مقوله توریستی به آن توجه شود.
وی تاکید می‌کند:  پژوهشکده اداره کل میراث فرهنگی استان باید برای تکمیل تعاریف و جمع‌آوری و تدوین آداب و رسوم و جاذبه های فرهنگی، فعال شود و راهنمایان گردشگری این اطلاعات را به گردشگران ارائه کنند.
فاطمی می‌افزاید: جشن‌های ایران باستان که هنوز در گوشه و کنار استان برگزار می‌شود، می‌تواند به یکی از معتبرترین جاذبه‌های گردشگری استان تبدیل شود.
وی با اشاره به ضرورت معرفی رویدادهای فرهنگی استان در یک پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی، می‌افزاید: استان همچنان محل برگزاری برخی از جشن‌های سنتی و باستانی است که از جمله این جشن‌ها می‌توان به جشن «دانه‌های روغنی» در فروردین، جشن «آب‌انبارها» در دی‌ماه، جشن «عروسی قنات» و غیره به عنوان رویدادهای مهم فرهنگی استان اشاره کرد که معرفی آنها، رونق گردشگری را به دنبال دارد. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان می‌افزاید: وجود حوزه‌های مختلف تاریخی، طبیعی و فرهنگی در یزد، ظرفیت جذب گردشگر را دوچندان کرده است.

توجه یونسکو به فرهنگ عامه مردم یزد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان عقیده دارد که سازمان یونسکو، بیش از همه به فرهنگ عامه مردم استان برای ثبت جهانی بافت تاریخی توجه می‌کند. «مصطفی فاطمی» می‌افزاید: پرونده ثبت جهانی یزد قرار است با حضور کارشناسان فرانسوی بر اساس نقش جامع محلی و فرهنگ عموم بسته شود.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..