جشنواره رضوی اثرات مثبتی بر فضای فرهنگی یزد دارد

no-thumbs

حسین روشنبخش یزدی فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشکده سینما تئاتر و سرپرست انجمن سینمای جوان یزد است. او داوری سه دوره سوگواره عاشورایی، داوری بخش فیلم کوتاه جشنواره حقیقت یزد، داوری چهار دوره جشنواره فیلم دانش آموز، داوری جشنواره فیلم حوادث و ... را بر عهده داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروشنبخش همچنین از اعضای هیئت انتخاب هشتمین و نهمین دوره جشنواره ملی فیلم مستند و کوتاه رضوی در یزد بوده است. با او درباره معیارهای انتخاب و همچنین اثرات جشنواره رضوی بر فضای هنری یزد گفتگو کرده ایم.

روشنبخش در خصوص معیارهای مد نظر برای انتخاب فیلم ها می گوید: با توجه به اینکه جشنواره موضوعی است طبعا یکی از معیارهایی که آثار بر اساس آن انتخاب می شوند، ارتباط ماهوی موضوع فیلم ها با محتوای جشنواره است. موضوع دیگر، مثل همه جشنواره ها، کیفیت آثار است. آثاری که از استانداردهای قابل قبول فنی و تکنیکی در ساختار، زبان و مضمون برخوردار هستند، انتخاب خواهند شد. تلاش می کنیم شرایط به گونه ای پیش رود که حق هیچ فیلمساز شناخته شده یا ناشناخته ای که به جشنواره اعتماد و فیلمش را ارسال کرده، تضییع نشود.

سرپرست انجمن سینمای جوان یزد با اشاره به اینکه امسال فیلم ها از لحاظ کمی بسیار رشد داشته اند می گوید: در خصوص کیفیت آثار در بخش اصلی جشنواره ارتقا کیفیت به چشم نیامد که این همه یک معضل است و به نظرم باید یک دوره طولانی برنامه ریزی کرده و به صورت اصولی روی آن کار شود تا نتایج آن را در دوره های بعد ببینیم. اما در بخش سبک زندگی، آثار در سطح بالاتری نسبت به سال گذشته ارائه شده است.

روشنبخش معتقد است که نفس برگزاری جشنواره اتفاق خجسته و مبارکی است و تاثیرات مثبتی بر مجموعه فضای فرهنگی به جای می گذارد. او می گوید: بزرگترین حسن و اتفاق مثبت که می تواند برای فیلمسازان یزدی بیفتد این است که تعداد زیادی فیلم در فاصله برگزاری دو جشنواره تولید بشود. هر چند به گفته ی او در چند سال گذشته این اتفاق در یزد نیفتاده و فقط در ماه های منتهی به جشنواره تلاش هایی صورت گرفته است.

این عضو هیئت انتخاب داستانی معتقد است: حداقل ۵۰ درصد از هزینه برگزاری جشنواره باید برای تولید فیلم در استان یزد در این فاصله یکساله هزینه شود. اگر این اتفاق بیفتد به این معنی است که حداقل ۲۰ تا ۳۰ فیلم حرفه ای تولید می شود که هم از نظر کمی اتفاق خوبی خواهد بود و هم از نظر کیفی چند فیلم به عنوان فیلم های ماندگار و تاثیرگذار باقی می ماند. به هر حال هدف غایی و ایده محوری جشنواره این است که تعدادی فیلمساز را با مفاهیمی آشنا و با فلسفه ای اخت کند که در دراز مدت تاثیر فوق العاده ای در فضای فرهنگی کشور داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که این تلاش سه ساله همچنان رو به تعالی باشد و ادامه داد: زحمات زیادی توسط مجموعه دوستان در رابطه با جشنواره کشیده شده است که امیدوارم مقبول بیفتد و تاثیر این نیت مثبتی که دوستان دارند بر مجموعه فرهنگی استان را ببینیم و هر ساله شاهد رشد و رونق بیشتر جشنواره هم در محتوا و مضمون و هم در شکل و ساختار آن باشیم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..