تلاش های های دوچندان برای آماده نمودن زیر ساخت های گردشگری در یزد

کهن شهر یزد در راس هرم گردشگری کشور

یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان هر ساله به جهت دارا بودن قابلیت های تاریخی و جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزامیرترقی نژاد در هفته نامه محلی صنعت یزد نوشته است:یزد را در دنیا به بافت تاریخی کم نظیرش می شناسند، گردشگران از کشورهای مختلف می‌آیند تا شهر بادگیرها را ببینند.

برای همین،یزد در سال ۱۳۸۹ رتبه پنجم کشور در زمینه جذب گردشگر خارجی را داشت و گردشگران حداقل یک شب اقامت در یزد را در برنامه خود داشتند اما یزد اکنون با سه شب اقامت گردشگر و حجم سفرها به این استان، رتبه دوم جذب گردشگر خارجی را به خود اختصاص داده است.با این همه، عدم آماده نبودن برخی زیر ساختهای گردشگری در این شهر تاریخی باعث شده تا گردشگری یزد با پیچ و خم های جدی روبرو شود.این مشکلات تا جایی پیش رفت که نبود شرایط مناسب برای حضور گردشگران در استان یزد،‌ باعث به تعویق افتادن سال «خوشامدگویی به یزد» در سال آینده شد.

براساس طرحی که سال ۸۴ توسط سیدمحمدرضا سیدحسینی، مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان یزد برنامه‌ریزی و با عنوان سال خوشامدگویی به یزد برنامه‌هایی انجام شد، از مدتی پیش اجرایی شدن دوباره‌ این طرح در دستور کار مدیریت شهری استان یزد قرار گرفت تا پس از ۱۰سال این اقدام باردیگر در سال ۱۳۹۴ انجام شود، اما به نظر رسیدعملی شدن آن در این سال امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در این زمینه گفت: با توجه به تکمیل نشدن برخی زیرساخت‌های گردشگری در سطح استان که از سال‌های گذشته عملیات اجرایی شدن آن‌ها آغاز شده و حتی برخی پروژه‌های مربوط به بحث زیرساخت‌های گردشگری که از سال ۱۳۸۴ در یزد آغاز شده بود،‌ هنوز تکمیل نشده‌اند، نامگذاری سال ۱۳۹۴ به عنوان سال خوشامدگویی به یزد به تعویق بیافتد.

محمدمهدی شرافت تاکید کرد: امیدواریم این پروژه‌ها تا پایان سال۱۳۹۴ به پایان برسند و بتوانیم سال ۱۳۹۵ را به عنوان سال "خوشامدگویی به یزد" مطرح کنیم‌، چون زمانی که ۱۰ سال پیش چنین اتفاقی را داشتیم انتظار می‌رود که برای دومین بار این اتفاق با کیفیت برتری انجام شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با قاطعیت اعلام می‌کنیم یکی از اولویت‌های اصلی استان یزد توجه به بحث گردشگری است. موردی که شهرداری یزد نیز به جدیت آن را دنبال می‌کند. همچنین بحث پروژه‌های زیرساخت‌های گردشگری و هتل‌سازی و مناطق نمونه گردشگری هنوز ناقص هستند که در حال حاضر درباره آن‌ها تعیین تکلیف شده و حتی کار ساخت یکسری هتل هم در یزد آغاز شده است.

او تأکید کرد: این قضیه را باید مد نظر داشته باشیم که بحث خوش‌آمدگویی به گردشگران به استان یزد، فقط منحصر به اداره کل میراث فرهنگی نیست، بلکه یک خواست استانی است، بنابراین باید همه دستگاه‌های شهری حتی بخش خصوصی در این زمینه آمادگی داشته باشند.

همچنین،استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی خود و با توجه به اینکه دومین استان خشتی کشور است، می‌تواند عرصه و بستر را برای توسعه فرودگاه و افزایش خدمات فرودگاهی فراهم کند.

سعداله وطن‌خواه، مدیرکل فرودگاه‌های استان یزد با اشاره به بین‌المللی شدن فرودگاه یزد می گوید:این فرودگاه دارای پتانسیل‌های بالایی در جهت افزایش پروازها و همچنین توسعه زیرساخت‌های گردشگری و همچنین فرودگاهی است.

 

وی در ادامه به chnافزود: با بین‌المللی شدن این فرودگاه، به‌طور طبیعی درخواست‌ها و انتظارات مسافران و هم مجموعه فرودگاهی از نوع خدمات‌دهی و تعهدات ما نسبت به سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر بیش از پیش افزایش می‌یابد.

 

وطن‌خواه با بیان اینکه سیاستگذاری فرودگاه پس از این باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد، اظهار داشت: طی ۳ سال گذشته وضعیت فرودگاه یزد نسبت به سایر فرودگاه‌ها مطلوب بوده‌است.

وی تصریح کرد: استان یزد به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی خود و با توجه به اینکه دومین استان خشتی کشور است، می‌تواند عرصه و بستر را برای توسعه فرودگاه و افزایش خدمات فرودگاهی فراهم کند.

 

مدیرکل فرودگاه‌های استان یزد اعلام کرد: ادارات و واحدهای مختلف در این فرودگاه باید حضوری فعال داشته باشند چراکه استانداردسازی و عمل به تعهدات باید سرلوحه کارهای ما قرار گیرد.وی عنوان کرد: واحدهای خدمات رسان فرودگاه باید سطح پاسخگویی خود را افزایش دهند.

 

وطن‌خواه با اشاره به این مطلب که آسمان یزد با ترافیک هوایی خوبی مواجه است، گفت: به‌منظور پاسخگویی به تقاضا و خدمات‌دهی به مسافران با شرکت‌های هواپیمایی خارجی هم وارد مذاکره شده‌ایم.

 

وی ادامه داد: مسیر‌های پر تقاضای در یزد ترکیه و دبی است که با شرکت ترکیش‌ایر وارد مذاکره شده‌ایم.وطن‌خواه افزود:با توجه به اینکه بیشترین مسافران ما صنعت‌گران هستند، درصدد هستیم با خدمات‌دهی پروازی، سرمایه‌گذاران بیشتری را به این استان جذب کنیم و زیرساخت گردشگری را توسعه دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه فرودگاه یزد رتبه ۸ را در تعداد پروازهای داخلی به خود اختصاص داده است، افزود: پتانسیل برای افزایش پرواز در این فرودگاه بالا است.

 

مدیرکل فرودگاه‌های استان یزد یادآور شد:این فرودگاه باید استانداردسازی اصول و مقرراتی که ایکائو پیشنهاد می‌دهد و همچنین استانداردسازی در تجهیزات و سیستم‌های کمک ناوبری و اصول ایمنی را رعایت کند.

 در عین حال ،یزد به تدریج می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های گردشگری برسد اما در این مدت زمانی که نیاز است تا به استانداردهای لازم دست پیدا کند، نباید فرصت گردشگرپذیری خود را به خاطر نبود امکانات از دست بدهد و در حسرت از دست رفتن فرصت‌ها بماند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد تخت‌های اقامتی در این استان اظهار داشت: در حال حاضر ۳هزار و ۵۵۵ تخت اقامتی در استان یزد وجود دارد که این میزان با توجه به گردشگرپذیری یزد و تقاضاهای موجود از سوی تورهای مختلف، همخوانی ندارد.

مصطفی فاطمی خاطر نشان کرد: تخت‌های اقامتی یزد در اغلب روزهای سال رزرو شده است و تنها اندکی از تخت‌ها در اوج گرمای تابستان، خالی است.وی افزود: بسیاری از تورهای گردشگری به خاطر نبود امکاناتی نظیر تخت اقامتی در یزد لغو می‌شود و این نه تنها به ضرر یزد بلکه به ضرر مثلث گردشگری یزد، اصفهان و شیراز نیز تمام می‌شود زیرا بسیاری از تورهایی که از تهران ساماندهی می‌شوند، این سه استان را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند و به دلیل نزدیکی هر دو یا سه شب را در یک استان می‌گذرانند اما زمانی که تخت اقامتی در یک استان فراهم نباشد، دو استان دیگر نیز متضرر می‌شوند.فاطمی تصریح کرد: از سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل در استان یزد به شدت استقبال می‌شود و اکنون نیز دو هتل پنج ستاره در یزد در حال احداث است اما به نظر می‌رسد زمان طولانی برای ساخت این هتل‌ها نیاز است و در این مدت امیدواریم شاهد سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر در این زمینه باشیم.

بخش نظردهی بسته شده است..