افزایش ۱۵درصدی کرایه اتوبوس دریزد

no-thumbs

نماینده شورای اسلامی شهر در سازمان اتوبوسرانی از تصویب پیشنهاد سازمان برای افزایش 15 درصدی نرخ جابه‌جایی با اتوبوس‌های شهری در همه مسیرها خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«سید محمدعلی پاکنژاد» گفت: هفته گذشته، لایحه پیشنهادی شهرداری بعد از بحث و بررسی در شورای شهر سرانجام به تصویب نرسید و این لایحه دوباره در هفته جاری در دستور کار شورا قرار گرفت.
وی ادامه داد: شهرداری پیشنهادی را مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌های شهری و حومه شهر به شورا ارائه کرد که به این ترتیب هزینه جابه‌جایی در محیط شهری از ۳۰۰ تومان به ۳۵۰ تومان افزایش می‌یابد.
این عضو شورای شهر درباره دو نرخه بودن کرایه اتوبوس‌ها در صورت استفاده کردن یا استفاده نکردن از کارت‌های شهروندی نیز گفت: سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد از سال گذشته طرحی را برای دو نرخه کردن هزینه خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی به شورا مطرح کرد که رای نیاورد.
پاکنژاد افزود: لایحه پیشنهادی این سازمان برای افزایش نرخ در سال جاری نیز در قالب ۲ نرخ یکی مخصوص استفاده‌کنندگان از کارت‌های شهروندی و دیگری مسافرانی که بهای جابه‌جایی را نقدی پرداخت می‌کنند به شورا ارائه شده است.
این عضو شورای شهر گفت: سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد نرخ کرایه اتوبوس‌های درون شهری به ازای پرداخت نقدی را نیز ۵۰۰ تومان پیشنهاد کرده است. وی ادامه داد: بر اساس قوانین کشور، سرانه حمل و نقل عمومی شهروندان پس از محاسبه بین شهرداری، دولت و مسافر تقسیم می‌شود که هر یک باید یک سوم این سرانه را پرداخت کنند.
این عضو شورای شهر گفت: برآوردهای انجام شده در  استان نشان داده است که سرانه جابه‌جایی مسافر از‌سوی ناوگان اتوبوسرانی ۱۰۵۰ تومان است که از این میزان حدود ۳۵۰ تومان آن را باید شهروندان پرداخت کنند.
نماینده شورای شهر در سازمان اتوبوسرانی افزود: شهرداری یزد قبل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاد خود را به شورا اعلام کرده بود و بعد از بررسی با توجه به افزایش قیمت حامل‌های سوخت، اعضای شورای شهر با این پیشنهاد موافقت کردند.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌ اتوبوس‌های شهری یزد معمولا تکمیل نمی‌شود، ادامه داد: برای ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی باید خدمات این سازمان ارتقا یابد.
پاکنژاد افزود: به طور مثال تعداد ایستگاه‌های شارژ کارت شهروندان در شهر در حد ۲ تا ۳ ایستگاه محدود است، در حالی که لازم است براساس تقاضا نسبت به افزایش این ایستگاه‌ها اقدام شود.
وی اضافه کرد: اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی یزد فرسوده هستند و متوسط عمر بالایی دارند، به طوری که برای استانداردسازی عمر و تعداد اتوبوس‌های سازمان به ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیاز است.
این عضو شورای شهر گفت: شهرداری از عهده تامین هزینه‌های سنگین خرید اتوبوس برنمی‌آید دولت نیز چند سالی است که سهم خود از سرانه حمل ونقل را به شهرداری پرداخت نکرده است.
وی با اشاره به لزوم فرهنگسازی‌ در استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی، ادامه داد: در صورت ارتقای خدمات، درآمد سازمان اتوبوسرانی نیز افزایش خواهد یافت و به تبع آن، امکان نوسازی ناوگان نیز فراهم خواهد شد تا مسافران از خدمات راضی بشوند.
نماینده شورای شهر در سازمان اتوبوسرانی یزد با تاکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد نیاز به بودجه کلانی دارد، اقدامات انجام شده برای بهسازی ایستگاه‌ها اتوبوس در سال گذشته را قابل تقدیر دانست.

بخش نظردهی بسته شده است..