دوشغله بودن والدین و بی‌توجهی به فرزندان یزدی

شکاف بین نسل‌ها؛ تهدیدی جدی برای خانواده‌های یزدی/ کمبود مهر و محبت در بین خانواده‌ها

والدین در شیوه‌های زندگی سنتی و بومی ارتباط نزدیکی با فرزندان خود داشتند و ارتباط‌ها بر اساس احترام متقابل بود. با پیشرفت جوامع شهری و گسترش ارتباطات، شکاف ارتباطی بین فرزندان و والدین به وجود آمده که تهدیدی جدی برای خانواده‌های یزدی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  روزنامه همشهری می نویسد:فرزندان امروز از درک نشدن از سوی والدین خود شاکی هستند، والدین هم به عنوان نسل قدیمی‌ و دارای تجربه از بی‌حرمتی‌ها رنج می‌برند.
«فریبا فلاحتی» دانشجوی ۲۰ساله رشته ادبیات می‌گوید: امر و نهی زیاد و تهدید باعث بی اعتمادی بین فرزند و والدین شده است، بعضا ارتباط‌های سخت و خشک، باعث سر درگمی ‌فرزندان می‌شود و ممکن است جوانان روحیه خود را از دست بدهند و به کارهایی که دور از شان یک جوان بالغ و هوشیار است دست بزنند.
وی ادامه می‌دهد: تحول و پیشرفت در نسل گذشته با آرامش و کندی همراه بوده است، حال آنکه این تحول در نسل امروز با شتاب در پیش است و این عاملی است که نسل امروز و نسل دیروز یکدیگر را به خوبی درک نکنند و به این ترتیب شکاف بین نسل‌ها عمیق‌تر می‌شود.

کمبود مهر و محبت در بین خانواده‌ها
یکی دیگر از شهروندان یزدی شکاف بین والدین و فرزندان امروز را ناشی از نبود مهرورزی و محبت می داند و می افزاید: والدین امروزی با روش پرورش فرزند آشنا نیستند و در برقراری ارتباط با فرزندان خود دچار چالش می‌شوند.
«پروین رقم‌خوان» که خود دارای ۶‌نوه است، می‌افزاید: والدین فراموش کرده‌اند، کلید و اهرم همه شکاف‌های ارتباطی، محبت کردن است و امر و نهی شدید، نتیجه برعکس خواهد داشت.وی می‌افزاید: والدین در گذشته به‌عنوان یک دوست با ما ارتباط برقرار می‌کردند و در صورت مشاهده خطا با تدبیر آن را اصلاح می‌کردند اما والدین امروزی با الگوبرداری از ماهواره، اینترنت و چند مقاله علمی ‌به تربیت و پرورش فرزندان خود اقدام می‌کنند. این شهروند تاکید می‌کند: همچنین تنبلی و گریز از بچه‌دار شدن یا فاصله بین فرزند اول و دوم مشکلات خانواده‌ها را در تربیت فرزندان، دو برابر کرده است.

دوشغله بودن والدین و بی‌توجهی به فرزندان
«کمال محمودی» یکی دیگر از شهروندان یزدی معتقد است که نباید همه این مشکلات را به گردن فرزندان انداخت،  در برخی مواقع، مشغول بودن والدین، فرزندان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند که از چشم والدین پنهان می‌ماند. وی ادامه می‌دهد: من شخصی را می‌شناسم که والدین او کارمند و هر دو شاغل هستند، او هر چند جزو  دانش‌آموزان برتر مدرسه است اما از درک نشدن از سوی  والدین خود ناراضی است و در مدرسه با کسی ارتباط برقرار نمی کند.
این شهروند می‌افزاید: مشغله والدین باعث می‌شود که برخی از فرزندان امکان برقراری یک ارتباط سازنده با والدین را نداشته باشند و به این ترتیب قدرت درک برای طرفین دشوار و دشوارتر می‌شود. به گفته محمودی، بعضی از والدین فکر می‌کنند داشتن زندگی مرفه تنها خواسته فرزندان است، در حالی که یک ارتباط صمیمی و برگزاری نشست‌های خانوادگی در ارتقای اعتماد به نفس فرزندان بسیار موثر است.

سست شدن بنیان‌های مذهبی و دینی
یک شهروند یزدی درباره شکاف بین نسل‌ها می‌گوید: این پدیده، آسیبی اجتماعی است که اگر درمان نشود، پیامدهای آن جامعه را درگیر خواهد کرد. اگر ارتباط، محبت و درک متقابل بین فرزندان و والدین نباشد، گرایش فرزندان به دریافت محبت از اطرافیان خارج از محیط خانه افزایش می‌یابد. « رضا ذاکر» می‌افزاید: به این ترتیب ممکن است که برخی جوانان به اعتیاد کشیده ‌شوند در حالی که اگر خانواده‌ای به اصل ارتباط و اهمیت آن در دین و مذهب معتقد باشد، کمتر در این منجلاب فرو می‌رود. وی ادامه می‌دهد: این روزها هر کدام از اعضای خانواده با مشغول شدن در فضاهای مجازی، تنهایی خود را پر کرده‌اند و به جای محبت کردن به یکدیگر، وقت خود را صرف حضور در فضاهای مجازی می‌کنند و فرزندی که در این خانواده‌ها تربیت می‌شود، تربیت درستی نخواهد داشت.

استواری و تحکیم روابط خانوادگی
یک روانشناس می‌گوید: نهاد خانواده در هویت‌بخشی و سلامت اجتماعی جامعه، نقش اساسی دارد و از این رو  خانواده‌ها باید هم با سنت‌ها و هم با نوع ارتباطات جدید آشنا باشند. «رضا رضوی» می‌افزاید: استواری و تحکیم روابط خانوادگی، صمیمیت، دین‌باوری و معنویت، کلید حیات خانواده است و خانواده سالم باعث ایجاد یک جامعه سالم خواهد شد که آسیب‌های اجتماعی در آن رنگ و بویی ندارد.
 وی می‌گوید: هرگاه خانواده گرفتار تزلزل و کاستی شود، آینده جامعه نیز به خطر می‌افتد. هر چه بنیان اخلاقی و معنوی خانواده محکم‌تر باشد، بحران‌های احتمالی جامعه، کمتر متوجه آن می‌شود؛ بنابراین نقش خانواده در حیات اجتماعی انسان‌ها، انکارناپذیر است. این کارشناس با تایید اینکه تربیت فرزند سالم در اجتماع و خانواده دشوار شده است، می‌افزاید: فرزندان در برابر وظایف سنگین و بحران‌های پیش آمده، بسیار ضعیف و شکننده عمل می‌کنند و فرزندسالاری در بسیاری از خانواده‌ها، اقتدار و نظارت والدین را بر هم زده است.

بی‌رنگ شدن ارتباط فرزند و والدین
«رضوی» می‌افزاید: با تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرن، بعضی ارتباط‌ها از جمله ارتباط والدین با فرزندان، متزلزل شده است. وی می‌گوید: یکی از آفت‌ها که خانواده امروزی را تهدید می‌کند، بی‌اعتبار شدن تدریجی هنجارها، اخلاق، باورهای دینی، ارزش‌های مذهبی و سنتی و گسترش انواع انحراف‌ها و رفتارهای ناپسند در جامعه است.
این کارشناس اضافه می‌کند: والدین باید از همه دقایق و لحظه‌ها برای تربیت فرزندان کمک بگیرند، بهترین راه برای از بین رفتن فاصله‌ها، توجه به گذر زمان برای پرورش فرزند است و والدین باید با درک اینکه فرزندشان در حال بزرگ شدن است، ارتباط و محبت تنگاتنگی را با او برقرار کنند.

توجه به شکاف بین نسل‌ها
شکاف بین نسل‌ها ناشی از نبود درک متقابل در روابط بین والدین و بسیاری از فرزندان است که ممکن است زندگی را تیره و تار کند. والدین امروزی آگاهی‌های لازم را از شیوه‌های فرزندپروری ندارند و از ماهواره، اینترنت و برخی مقاله‌های علمی الگوبرداری نادرستی برای تربیت فرزندان دارند. تغییر سبک زندگی از مدرن به سنتی، در بروز شکاف بین نسل‌ها بسیار موثر است؛ از این‌رو لازم است که والدین ارتباط و محبت تنگاتنگ با فرزندان خود را حفظ کنند تا آنها در دام آسیب‌های اجتماعی گرفتار نشوند.

بخش نظردهی بسته شده است..