مدرسه علمیه ابرکوه از قاجاریه تاکنون

سابقه وجود حوزه علمیه در ابرکوه به دوره قاجار بر می گردد، اما متاسفانه در دوره رضاشاه، حوزه به دبستان تبدیل و طی سال های گذشته نیز مدرسه قدیمی ویران و چیزی از آن باقی نماند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی  با اشاره به وضعیت حوزه علمیه شهرستان ابرکوه، اظهار داشت: سابقه وجود حوزه علمیه در ابرکوه به دوره قاجار بر می گردد، متاسفانه در دوره رضاشاه حوزه این شهر مورد تصرف عدوانی گرفت و به دبستان تبدیل شده بود و طی سال های گذشته نیز مدرسه قدیمی ویران و چیزی از آن باقی نمانده بود.

*پیشرفت ۹۵ درصدی ساختمان حوزه خواهران

امام جمعه شهرستان ابرکوه افزود: با توجه به تلاش های ۶ ماهه و تهیه مستندات لازم، موفق شدیم سند این مکان که در گذشته به نام آموزش و پرورش بود، را از اداره ثبت اسناد و املاک به نام اوقاف اخذ کنیم. همچنین توانستیم اجازه احداث حوزه علمیه خواهران در این مکان را از آیت الله العظمی مکارم شیرازی دریافت نماییم که در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از عملیات احداث آن انجام شده است.

*ظرفیت محدود مدرسه حضرت ولی عصر(عج)سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه

حجت الاسلام حسینی در ادامه به وضعیت مدرسه علمیه برادران ابرکوه اشاره کرد و ابراز داشت: در گذشته به دلیل عدم گنجایش مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)، تعداد طلاب به ۲۵ تا ۳۰ نفر می رسید و طلاب تا پایه ۳ در مدرسه علمیه این شهرستان تحصیل می کردند، علت این امر آن بود که ظرفیت مدرسه محدود بود.

*توسعه سخت افزاری و نرم افزاری

وی با اشاره به اقدامات موثر در خصوص تقویت حوزه علمیه شهرستان ابرکوه، تصریح کرد: در اولین اقدام و در یک حرکت کوتاه مدت، ساختمان حوزه توسعه یافت و موفق شدیم ظرفیت آن را به حدود ۵۰ طلبه رسانده و مقاطع تحصیلی طلاب را نیز از پایه ۳ به ۵ ارتقا دهیم. همچنین همزمان با توسعه فیزیکی مدرسه، ساختمانی دارای ۶ واحد مسکونی برای حوزه تهیه شد.مدرسه علمیه ابرکوه از قاجاریه تاکنون

امام جمعه شهرستان ابرکوه با اشاره به اجرای طرح های بلندمدت حوزه علمیه ابرکوه، گفت: به منظور توسعه مدرسه، زمینی واقع در پشت مدرسه فعلی را از مالک آن خریداری کرده و براساس طراحی های صورت گرفته، پس از ساخت به مدرسه قدیمی متصل خواهد شد.

*رویکرد جذب طلاب بومی

حجت الاسلام حسینی همچنین با اشاره به این که تعداد زیادی از طلاب ابرکوه، غیر بومی بودند و این مسئله باعث بروز مشکلاتی شده بود، ابراز داشت: بومی سازی طلاب، اصلاح وضع موجود پذیرش، ساماندهی و تقویت حوزه ابرکوه بصورت جدی پیگیری می گردد.

*راه اندزی حوزه خواهران

وی به راه اندازی حوزه خواهران در شهرستان ابرکوه اشاره کرد و گفت: علاوه بر حوزه برادران، مدرسه خواهران نیز در این شهر راه اندازی شده و هم اکنون خواهران طلبه در آن مشغول تحصیل می باشند.

*لزوم توسعه زیر ساخت ها

امام جمعه ابرکوه خاطرنشان کرد: ابرکوه دارای مجتهدین بنام و علمای برجسته ای بوده، به همین سبب با هدف تقویت پایگاه علوم دینی و پرورش استعداد های بالقوه معنوی و علم پروری، باید زیرساخت های حوزوی در این شهرستان ایجاد شود تا آیندگان ثمره و محصول آن را با پرورش روحانیون برجسته مشاهده کنند.

*خانه های عالم خالی

حجت الاسلام حسینی در ادامه به وضعیت مبلغان طرح هجرت شهرستان برکوه اشاره کرد و افزود: در بخش ها و روستاهای ابرکوه خانه های عالم زیادی وجود دارد و اکثر این مناطق خواستار پذیرش روحانی هستند.

امام جمعه ابرکوه در پایان یادآور شد: وضعیت فعلی ما در زمینه مبلغان، نسبت به نیازهای موجود رضایت بخش نیست؛ بنابراین طلاب باید بیش از پیش تلاش کرده و در سطح شهرها و روستاها مستقر شوند.

خبرنگار: زمان زاده

بخش نظردهی بسته شده است..