گزارشی خبری-تحلیلی از وضعیت سیاسی اصولگرایان یزدی

اختصاصی یزدی نیوز:آیا وحدت اصولگرایان در یزد کلید می خورد؟

فعالیت های سیاسی اصولگرایان یزدی در روزهای اخیر به اوج خود نزدیک شده است.اما در این میان با چالش های جدی نیز مواجه شده اند. راهبرد اصولگرایان برای حل جریان سوم تیر چیزی نیست که آنها خواسته باشند به راحتی از کنار آن عبور کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزآنچه این روز‌ها اصولگرایان بر آن تأکید ویژه دارند٬ نهایی شدن وحدت این جریان با محوریت آیات موحدی کرمانی، مصباح یزدی و محمد یزدی است؛ محوری که بنا براظهار طیف های نختلف جریان اصولگرا٬ مورد وثوق همه آنهاست و حالا حمایت اکثریت مجلس را نیز داراست.این در حالی است که دبیر کل حزب موتلفه اسلامی هم در سفر به شهرستان میبد،با بیان این که ائتلاف اصول‎‎گرایان سخت است ولی غیر ممکن نیست، به نشست سه نفره مصباح یزدی، موحدی کرمانی و یزدی اشاره کرده و آن را جلسه بسیار مبارکی دانست که برای وحدت اصول‌گرایان تشکیل شد.

اما این خبرهای در حالی منتشر می شود که در بدنه اصولگرایی نیز اختلاف جدی با حضور اعضای سوم تیر وجود دارد،به طوریکه سید مجتبی ثمره هاشمی از نزدیکان احمدی نژاد در سفر از پیش اعلام نشده به یزد آمدو علاوه بر حضور و سخنرانی در جمع ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد در یزد به ارائه راهبردهای تاکتیکی این جریان پرداخت. این اختلاف های عنوان شده زمانی رنگ پررنگ تری به خود گرفت که عباس سلیمی نمین از تئوری پردازهای جریان اصولگرا طی سخنانی در دانشگاه یزد تاکید کرد که" قطعا دولت احمدی نژاد باید مورد نقد قرار بگیرد تا این بتواند به ما کمک کند تا در زمان حاضر امروز مانع از تکرار برخی از خطاها بشویم."

با این حال،این روز‌ها برخی بزرگان اصولگرا مدام دم از وحدت می‌زنند ولی تاریخ فعالیت اصولگرایان نشان می‌دهد که الزاما آنچه از سوی آنها در تریبون‌های مختلف مطرح می‌شود٬ نظر واقعی‌شان نیست.

اصولگرایان حتی در روزگاری که معمران اصولگرا همچون عسکراولادی و آیت‌الله مهدوی کنی زنده بودند٬ در رسیدن به الگوی وحدت ناموفق بودند و در انتخابات ۹۲جمعی از نیروهای سنتی به ولایتی پیوستند و نیروهای نزدیک به مدرسه حقانی با سعید جلیلی بیعت کردند و اصولگرایان تکنوکرات هم دست در دست قالیباف گذاشتند. در کنار این سه نفر محسن رضایی هم بود که جمعی از فرماندهان دفاع مقدس حمایتش می‌کردند و جمعی از رسانه‌های اصولگرا را سازماندهی کرده بود. حداد عادل هم وقتی دید سبد رای خالی‌اش پرشدنی نیست٬ انصراف داد؛ انصرافی که بیش از آنکه به وحدت و قبول ائتلاف بازگردد٬ به این نکته بازمی‌گشت که خود حدادعادل می‌دانست رای چندانی ندارد

برای انتخابات اسفندماه امسال نیز تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا اصولگرایان به وحدت برسند با این حال واقعیت این است که علی‌رغم باقی ماندن اختلافات قبلی، ورود گزینه‌های جدید به انتخابات کار وحدت را میان اصولگرایان دشوار‌تر کند. از یک طرف برخی مدیران دولت نهم و دهم در صف بهارستان ایستاده‌اند و می‌خواهند تجربه اجرایی خود را در حوزه قانونگذاری به رخ بکشند و در طرف دیگر طرفداران رئیس مجلس پنجم قرار دارند که دوست دارند اصولگرایی را با اعتدال پیوند بزنند.

آیا سیاست «بله‌-خیر» در مورد حضور احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات مجلس پایان می‌پذیرد؟ سیاست «بله‌-خیر»٬ سیاستی است که ظاهراً طیف یاد شده را از سردرگمی و «بله‌-خیر»گویی‌های ممتد در مورد حضور احمدی‌نژادی‌ها در ذیل وحدت اصولگرایان (حول محور انتخابات مجلس دهم) خارج کرده و با اتکا به این سیاست قرار است اصولگرایان٬ با در هاله قرار دادن نام احمدی‌نژاد که به نظر می‌رسد حساسیت‌های زیادی در مورد بازگشت وی به عرصه سیاست وجود دارد، بخشی از یاران نزدیک به وی را در قالب جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات مهیا سازند.

نمونه این مشرب فکری و راهبرد انتخاباتی را می‌توان در این گفته علیرضا زاکانیدبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی جستجوکرد که «عده‌ای می‌خواهند با بحث حضور احمدی‌نژاد در انتخابات آینده مجلس در میان اصولگرایان تفرقه بیندازند» و در این میان چه راهکاری اثربخش‌تر از اینکه فرآیند انتخاباتی اصولگرایان را منوط به وفاق میان جریان‌های سیاسی-هر فردی می‌تواند در دایره آن باشد یا نباشد- دانست و در این میان نقشی برای شخصیت‌هایی که نام بردن از آن‌ها برای رسیدن به اقبال عمومی می‌تواند حساسیت‌زا باشد، نداشت.

یک بام و دو هوای حضور احمدی نژادی‌ها در وحدت اصولگرایان

راهبرد اصولگرایان برای حل جریان ۳تیر در خود و استفاده بنا به اقتضا از آن، این روز‌ها با یک چالش جدی روبروست و آن چالش نیز مردی است که نمی‌خواهد در حاشیه باشد؛ شاید آن روز که پدر معنوی جبهه پایداری و یکی از ارکان اصلی رسیدن به وحدت این روز‌های اصولگرایان«اطاعت از رییس جمهور را اطاعت از خدا می‌دانست» این نکته را مدنظر قرار نداده بود که ممکن است روزی قرار باشد رییس جمهور پیشین به دلیل مواضعی همچون خانه نشینی ۱۱روزه و مقاومت در برابر عزل مسئول دفتر خود و همه آنچه سبب شد اقبال عمومی از وی روی برگرداند، حالا در آستانه انتخابات مجلس، مجبور باشد خودروی خود را با چراغ‌های خاموش در مسیر انتخابات براند؛ حرکتی که دیگر با شخصیتی که در نتیجه تعریف‌ها و تمجید‌ها دیروز، از احمدی‌نژاد ساخته شده، همخوانی ندارد تا آنجا که کسی باور نمی‌کند احمدی‌نژاد بعد از دوران ریاست جمهوری تنها به حضور در دانشگاه ایرانیان اکتفا کند.

شهردار سابق تهران به خوبی در دوران ریاست جمهوری‌اش نشان داده اهل دوری از گود و خارج شدن از ویترین افکار عمومی نیست و نمی‌تواند بپذیرد در گوشه‌ای بنشیند و به آنچه در دوران تصدی مسئولیتش انجام داده، بیندیشد.

میل به کانون توجه بودن این‌روز‌های احمدی‌نژاد، سخنرانی‌های‌گاه و بیگاه وی و سفر‌های استانی که این‌ روز‌ها اخبار آن از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، دقیقا‌‌ همان چیزی است که راهکار‌های اصولگرایان برای نسوزاندن کارت احمدی‌نژاد را با مشکل مواجه کرده و در این میان هر چه اصولگرایان برای عمل به این راهکار که «ما معمولا با احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌ها صحبت می‌کنیم نه شخصیت‌ها به صورت مجزا» تلاش می‌کنند و ابراز می‌دارند که «آقای احمدی‌نژاد هم یک شخص است و همانطور که گفته شد ما جریان‌های سیاسی برایمان اهمیت دارد»، هم‌عرض آن احمدی‌نژاد با تلاش برای کانون توجه بودن، این رشته‌های اصولگرایی را پنبه می‌کند.

آنچه این روز‌ها اصولگرایان بر آن تأکید ویژه دارند٬ نهایی شدن وحدتاین جریان با محوریت آیات موحدی کرمانی، مصباح یزدی و محمد یزدی است؛ محوری که بنا بر اظهارات طیف‌های مختلفجریان اصولگرا٬ مورد وثوق همه آنهاست و حالا حمایت اکثریت مجلس را نیز داراست.

نایب رییس فراکسیون اکثریت مجلس (رهروان ولایت) گفته بود که«رهروان ولایت با جامعتین در انتخابات مجلس همگرایی خواهد داشت»، اما آنچه که این وحدت را با مشکل جدی مواجه کرده است، احتمال نزدیکی محمود احمدی‌نژاد به آیت‌الله مصباح یزدی و لیست مشترک وی با جبهه پایداری برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی است؛ نکته‌ای که چندان مورد پذیرش جامعتین نیست.

بنا بر این اگرچه اصولگرایان در تلاش‌ هستند با مانور تبلیغاتی بر روی جلسات مشترک مثلث آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله یزدی وحدت را در دسترس اصولگرایان قرار داده و از«تفاهم نهادهای حقوقی اصولگرایانبرای انتخابات مجلس خبر دهند»، اما همچنان با طرح مباحثی نظیر«وفاق جبهه پایداری با احمدی‌نژادقابل پیش‌بینی نیست» از سوی دبیر کل جبهه پایداری، که بنا بر تعبیر برخی رسانه‌ها به نوعی چراغ سبز برای ورود احمدی‌نژاد از سوی دبیر کل جبهه پایداری به جریان احمدی‌نژاد است، وحدت میان اصولگرایان بسیار شکننده به نظر می‌رسد.(منابع خبرگزاری ایلنا،ایرنا و سایت یزدی نیوز)

بخش نظردهی بسته شده است..