نتایج یک پژوهشی رسمی دولتی :

دلیل اصلی مهاجرت به یزد چه هستند؟

برای کنترل و برگرداندن مهاجرین خصوصا افاغنه می بایست علاوه بر ایجاد سنگینی در دافعه در زندگی در ایران این حس خودی بودن را در مهاجران افغان از بین برود که این امر با جداسازی آن ها و اعمال محدودیت هایی بر آن ها شدنی است. جداسازی اتباع افغانی از جنبه های دیگری نیز مفید بر فایده است.

به گزارش یزدی نیوز هفته نامه پرگار نوشت  سند آسیب شناسی توسعه استان یزد بامحوریت موضوع منابع انسانی منتشر شده است. این سند به دستور سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان یزد تهیه و در سازمان سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد تولید شده است به دنبال شناسایی آسیب‌شناسی توسعه منابع انسانی استان بوده است. 

در این سند که به راحتی چهره دیگری از توسعه در استان را بیان می کند می توان به تاثیرات مهاجرات، تاثیرات اقلیم و ده ها عنوان شاخص دیگر به دلیل توسعه در استان آشنا شد. در این مجال به شرح دلایل اصلی مهاجرت به یزد پرداخته ایم.
در بخشی از این سند با عنوان  یافته های توصیفی حاصل از آمار و اطلاعات  استان یزد در خصوص مهاجرت آمده است: شناخت وضعیت اقتصادی- اجتماعی، صنعتی، فرهنگی و ساختار نیروی انسانی موجود در استان یزد و بررسی و تحلیل آن میتواند گامی مهم در جهت شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها و برنامه ریزی برای آینده در جهت بهبود وضعیت کلی استان و رسیدن به توسعه پایدار گردد. در این بخش آسیب ها و چالش های پیش روی توسعه منابع انسانی در سطح استان یزد با توجه به آمار موجود در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی- فناوری و اداری- مدیریتی مورد بررسی قرار گرفته است.  
 
آمار مهاجرت به استان 
طبق آمار ارائه شده در این سند، میزان مهاجرت ها طی ۵ سال (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰) آمار افزایش یافته است به نحوی که مجموعا طی این سال ها ۱۰۳۳۳۶  نفر به عنوان مهاجر وارد استان یزد شدهاند که از این تعداد ۵۶۷۲۱  مرد( حدود ۵۲ درصد مهاجران)  و ۴۶۶۱۵ مهاجر ( حدود ۴۸ درصد) را زنان تشکیل داده اند.
 علت مهاجرت در این سال ها در وهله اول، پیروی از خانواده (۳۶ هزار نفر)  تحصیل (۱۸هزار نفر) جستجوی کار( ۷هزار نفر) دستیابی به مسکن ( پنج هزار نفر) جستجوی کار بهتر (۳۵۰۰ نفر ) بوده است. و بقیه موارد دیگر مثل خدمت سربازی، انتقال شغلی و … بوده است. جدول شماره یک را ببنید
همانگونه که مشاهده می شود درصد بالایی از جمعیت مهاجر استان را افاغنه در مقایسه با سایر مهاجرین خارجی تشکیل می دهند که در این میان مردان افغانی نسبت به زنان افغانی سهم بالاتری دارند. به طور کلی اغلب مهاجرت ها از خارج به داخل استان متعلق به گروه سنی(۱۵ تا ۲۹ سال ) یعنی گروه در سن کار و فعالیت و جویای کار میباشد. از طرفی دیگرجمعیت استان با تابعیت غیر ایرانی افزایش داشته است.
نکته قابل تأمل این است که شرایط ویژه توسعه ای و ایجاد فرصتهای شغلی فراوان در استان یزد زمینه مهاجرت نیروی انسانی کارگر از دیگر استانهای کشور و به خصوص اتباع خارجی را به این استان فراهم آورده است. به بیانی دیگر، این روند با بسترسازی مشاغل یدی و مشاغلی که نیازمند تحصیالت و مهارت خاصی نیستند با سرعت قابل توجهی افزایش داشته است. از سویی بسیاری از شهروندان یزدی از پذیرش برخی  مشاغلی (به دلیل کسرشأن، پایین بودن حقوق و دستمزد و …) سر باز می زنند. همچنین وجود شرایط مطلوب اقتصادی همچون مسکن ارزان قیمت در نقاط خاص شهرهای استان مانند بافت های فرسوده و محدوده های اسکان غیررسمی و نیز بالا بودن میزان دستمزدها نسبت به مکان مبدا موجب شده تا استان یزد به عنوان مکانی ایده آل برای اقشار و اتباع خارجی همچون افاغنه و پاکستانی ها شناخته شود.
با این وصف، میتوان ادعا نمود که تا زمانی که نیاز به نیروی کاری در استان از سوی خود شهروندان تأمین نشود، کارفرمایان برای تامین نیاز خود در جذب نیروی کار، کارخانجات، کوره های آجرپزی و کارهای عمرانی، خواه و ناخواه به سراغ افراد مهاجر و البته اتباع خارجی خواهند رفت. 
به عبارت دیگر میتوان گفت مهم ترین دغدغه و مشکل اتباع افغانی برای بازگشت به افغانستان، اشتغال و کسب درآمدی پایدار است که به رغم تشکیل دولت مرکزی و کمک های بین المللی که تاکنون در این کشور اجرا شده همچنان افغانستان با مشکل اشتغال روبرو است.
 بنابراین کشور ما و به تبع آن استان یزد همه ساله پذیرای جمع کثیری از مهاجران است که از شرق کشور وارد شده و اغلب قریب به اتفاق این افراد از سواد و حرفه مناسب برخوردار نبوده اما به هدف اینکه درآمدی داشته باشند دست به هر نوع کاری میزنند. در صورت بازگشت این گروه از اتباع بیگانه به افغانستان باز هم در آنجا توانایی و مهارت انجام کارهای مورد نیاز آن کشور را ندارند و برای تامین معیشت خانواده خود مجددأ به ایران باز می گردند و این سیکل معیوب همچنان ادامه خواهد داشت. 
عموماً اتباع بیگانه بویژه افاغنه در استان یا در حرفه های خاص مانند خرید و فروش ضایعات، گلخانه و … مشغول به کار میشوند که این امر به مرور زمان باعث تغییر فرهنگ کار در میان ایرانیان جویای کار خواهد شد. معیشت و اشتغال در اکثر نقاط افغانستان، حتی نسبت به دورافتاده ترین روستاهای ایران در سطح پایین تری قرار دارد و همین عامل باعث سنگین تر شدن کفه ترازوی جذابیت به سمت زندگی در ایران می شود.
از طرفی هم بسیاری از مهاجران افغان خود را جزیی از جامعه ایرانی میدانند و این مساله باعث کاهش تمایل و حتی فکر بازگشت به افغانستان در این گروه بزرگ از مهاجران میشود. دلیل این مسئله را نیز می بایست در مدت طولانی  حضور و در موارد زیادی به دنیا آمدن و مشکلات هویتی جستجو کرد.
 ولی از آنجا که سیاست ایران در مورد این مهاجران همواره بر پایه بازگشت آن ها به افغانستان استوار است، می بایست علاوه بر ایجاد سنگینی در دافعه در زندگی در ایران این حس خودی بودن را در مهاجران افغان از بین برود که این امر با جداسازی آن ها و اعمال محدودیت هایی بر آن ها شدنی است. جداسازی اتباع افغانی از جنبه های دیگری نیز مفید بر فایده است از جمله ممنوع اعلام کردن برخی از شهرستان ها که میتواند از تحمیل مقداری از هزینه ها و جرائم این گروه بر اثر حضور در آن مناطق جلوگیری کند.
علاوه بر کاهش جاذبه ها در ایران باید با ارائه آموزش های مهارتی و برنامه های توان افزایی امکانی را برای مهاجرت وماندگاری افغان ها در افغانستان فراهم کرد. در این ارتباط توسعه کشور مبدا یکی از تجارب جهانی برای کاهش مهاجرت ۱۳۲به کشور مقصد است و علاوه بر آن کشور توسعه دهنده با ارتباط تجاری و مشاوره ای به کشور مبدا، منافع خود را نیز تامین میکند.
در این سال های مهاجرین خارجی زیادی به یزد آمده اند. طبق اطلاعات این سند رسمی دولتی،  بخش اعظمی از مهاجرین وارد شده به استان با هدف دستیابی به کار را اتباع بیگانه تشکیل میدهند. اکثریت مهاجرین خارجی در سن کار و فعالیت قرار دارند(رده سنی ۰۵ تا ۴۹ سال ) که در این میان هم گروه جنسی مردان نسبت به زنان سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.  
متأسفانه در مقابل مهاجرت افراد غیر بومی و به خصوص افراد غیرماهر از نظر تخصص و اشتغال به داخل استان شاهد مهاجرت بسیاری از نخیگان و متخصص بومی به خارج از استان و حتی خارج از کشور هستیم. شاید بتوان مهم ترین دلیل چنین مهاجرت هایی را به مواردی چون مواجهه با پدیده جهانی شدن و در مقابل عدم انطباق سطح استانداردهای زندگی در استان با معیارهای جهانی بیان کرد. 
از سویی عدم تامین فرصتهای شغلی درخور نخبگان استان و به تبع آن شرایط نامطلوب اقتصادی، فقدان بسترهایی برای رشد و شکوفایی استعدادها، رقابت پذیری پائین، کم توجهی به امور پژوهشی و تحقیقاتی، عدم برنامهریزی در جذب نخبگان و نیز وجود جاذبههایی در مقصد همچون دسترسی به فرصتهای آموزشی بهتر، درآمد بالاتر فعالیتهای پژوهشی، جذابیت های زندگی مدرن عواملی از این دست هستند.
 
تحصیلات دلیل دیگر مهاجرت به یزد 
با توجه به اطلاعات مستخرج از آمار موجود، علت مهم دیگری که موجب افزایش میزان مهاجرت ها به استان یزد طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ شده است؛ مقوله تحصیل می باشد. چنانکه این موضوع پس از مقوله پیروی از خانوار، بیشترین سهم را از لحاظ تعداد مهاجرین به خود اختصاص داده است. مهم ترین دلیل این امر وجود مراکز متعدد آموزش عالی در استان می باشد که سالانه موجب مهاجرت تعداد زیادی از دانشجویان غیربومی به استان یزد میشود. از طرفی طبق آمار تعداد دانشجویان زن مهاجرت کننده به استان نسبت به دانشجویان مرد مهاجر بیشتر است.
 
 
 

۲ دیدگاه

  • سید

    خیلی از کارهای ما دست این افغانه هست.مثلا کار ضایعت اعم از پلاستیک و …و تبدیل ضایعت به مواد اولیه دست اینهاست و نمیذارن یه ایرانی ورود کنه به این کارها که خیلیهاشون میلیونر شدن.و خیلی از کارهای ما یزدیهارو افرادی انجام میدن که از شهرهای اطراف اومدن.خیلی بد شده.در همه چی تاثیر گذاشتن.ترافیک.درمان.کار.پارتی بازی..من خودم بیست روز برا یه تخت خالی بیمارستان منتظر بودم ولی یکی از رفیقهام که کرمانی بود با یک تماس ظرف مدت یک روز نشد که یک تخت خالی برام گیر اوورد.مسولان چکار میکنن خدا داند

  • سید

    خیلی از کارهای ما دست این افغانه هست.مثلا کار ضایعت اعم از پلاستیک و …و تبدیل ضایعت به مواد اولیه دست اینهاست و نمیذارن یه ایرانی ورود کنه به این کارها که خیلیهاشون میلیونر شدن.و خیلی از کارهای ما یزدیهارو افرادی انجام میدن که از شهرهای اطراف اومدن.خیلی بد شده.در همه چی تاثیر گذاشتن.ترافیک.درمان.کار.پارتی بازی..من خودم بیست روز برا یه تخت خالی بیمارستان منتظر بودم ولی یکی از رفیقهام که کرمانی بود با یک تماس ظرف مدت یک روز نشد که یک تخت خالی برام گیر اوورد.مسولان چکار میکنن خدا داند