وضعیت بارندگی در یزد بحرانی است

هوای این روزهای یزد بهاری است،به طوریکه امسال در شرایطی که در همه کشور شاهد بارش برف و باران به شکل گسترده‌ای بودیم، مردم یزد نیز امیدوار به بارش رحمت الهی بودند اما بر اساس آمارهای موجود از میزان بارش‌ها، یزد وضعیتی کاملا متفاوت با دیگر مناطق کشور را داشت.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از تابناک یزد،در مجموع روزهای سرد پاییزی ، این شهر دو تا سه روز آن هم در ساعات محدودی شاهد بارش بود که میزان آن حتی با سال گذشته که سال چندان پربارشی نبود، قابل مقایسه نیست. به طور میانگین در همه شهرستان‌های استان یزد، بارش باران و برف در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش زیادی برخوردار بوده است.

 
کارشناسان معتقدند: اگر شرایط به همین منوال پیش برود، امسال بحران آب در یزد بسیار جدی‌تر از سال‌های قبل خواهد بود.
 
از آنجا که برای تامین منابع آب زیرزمینی، بارش در دشت‌ها به شدت حائز اهمیت است، دشت‌های استان یزد از اغلب بارش‌ها بی‌بهره هستند و منابع زیرزمینی یزد همچنان بیلان منفی در برداشت دارند.
 
علت این وضعیت استان یزد توسط گروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و هر گروه و تشکل علمی، عاملی را برای نباریدن باران در یزد موثر می‌دانند، برخی باروری غیراصولی ابرها و برخی دیگر تغییر اقلیم یزد را عامل کاهش شدید بارندگی می‌دانند.
 
نماینده مردم استان یزد در شورای عالی استان‌ها با اشاره به کاهش شدید بارندگی‌ها در این استان تاکید کرد: برای تامین آب شرب و آب کشاورزی استان یزد باید هرچه زودتر چاره‌اندیشی شود.
 
رضا ربانی با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی سال‌های گذشته در کشور، تاکید کرد: امروز بیشتر استان‌های کشور گرفتار موضوع خشکسالی شده‌اند که این پدیده در استان‌های جنوبی، شرقی و مرکز کشور نمود بیشتری دارد.
 
وی افزود: بنا به اظهارنظر مسوولین کشور در سال زراعی جاری، استان یزد کم‌باران‌ترین استان کشور با حدود ۵۰ میلی‌متر بارش بوده است این در حالیست که شهرستان ابرکوه به عنوان قطب کشاورزی این استان تنها ۳۰ میلی‌متر بارش باران داشته است. فاجعه‌ای که تنها با چاره‌اندیشی عاجل مسوولین و انتقال آب از دوردست به این خطه خشک و تشنه قابل حل خواهد بود. امیدواریم اجرای مصوبه سفر مقام معظم رهبری که انتقال آب از سد ماربر بوده است ، هرچه سریعتر محقق شود.
 
نماینده استان یزد در شورای عالی استان‌ها در ادامه به ممنوعیت برداشت آب در همه نقاط استان یزد و افت سالانه آب‌های زیرزمینی به مقدار بیش از یک متر اشاره کرد و افزود: مسوولین در این استان مجبور به صرفه‌جویی‌هایی از جمله نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها شده‌اند. اما متاسفانه حفر چاه در نقاط مرزی شهرستان‌های غربی و جنوبی استان یزد ادامه دارد و این ضربه‌ای دوچندان به آب‌های زیرزمینی منطقه خواهد بود که امیدواریم وزارت نیرو جلوی حفر چاه‌ها را گرفته و با چنین کارهایی برخورد لازم را انجام دهد.
 
امیر سریزدی  

۱ دیدگاه