اجرای سه کنسرت در یزد همزمان با تشییع شهید مدافع حرم؛

وقتی خودی ها برگزارکننده کنسرت باشند، تشییع شهید حرم هم نادیده گرفته می شود/یک بام و دو هوای مخالفان برگزاری کنسرت در یزد

بررسی رفتار مخالفان برگزاری کنسرت در یزد نشان می دهد وقتی مسئولان برگزاری کنسرت، وابسته به یک جریان خاص هستند حتی در روز تشییع شهید مدافع حرم هم همزمان سه کنسرت با تبلیغات بیلبوردی در یزد انجام میشود و کسی مخالفت نمیکند.

به گزارش یزدی نیوز  از سه سال پیش تاکنون برگزاری کنسرت در یزد همیشه با حاشیه همراه بوده است بعضی از این کنسرت قبل از برگزاری لغو شده، برخی دیگر روز برگزاری و تعداد محدودی نیز در حین اجرای برنامه لغو شده است.

اما برخی برنامه های موسیقی یا همان کنسرت هم در این مدت بوده اند که بدون هیچ مخالف و کفن پوشی به راحتی برنامه های خود را اجرا کرده اند. در واقع باید گفت سیاست یک دستی در مخالفت با کنسرت نیست، مخالفت با این برنامه هنری تحت شرایطی توسط جریان دلواپس عملی می شود.
مخالفان،  برگزاری کنسرت را نوعی اشاعه و تروجیج موسیقی می دانند و این مسئله با تکیه بر فتوای مراجع را امری غیرشرعی می پندارند هرچند مباحث فقهی و شرعی زیادی در این مسائل وجود دارد. 
اما رفتار مخالفان برگزاری کنسرت و موسیقی در استان یزد نشان می دهد مسئله ای دیگری ورای این مسائل فقهی وجود دارد. سوال اینجاست چرا برخی کنسرت ها برگزار می شود اما برخی دیگر حتی یک نفر هم مخالفت نمیکند؟
بررسی های خبرنگار تابناک نشان می دهد ریشه مخالفت به این جمله بازمیگردد: کدام شخص با کدام وابستگی مسئول برگزاری کنسرت یا جشن و موسیقی زنده است؟ پاسخ به این سوال نمایی روشن از ریشه همه مشکلات اجرای موسیقی در یزد را ارائه خواهد کرد.
به عنوان مثال چندی پیش قرار بود یکی از خوانندگان پاپ در یزد کنسرت داشته باشد. از زمانی که خبر این کنسرت برگزار شد، در حالی که حتی یک بنر با تراکت تبلیغاتی نیز توزیع نشده بود و فقط  بلیت فروشی آنلاین بود، موج عظیمی از مصاحبه ها، خبر و گزارش ها مبنی بر تاراج فرهنگ دینی مردم توسط برخی رسانه های جریان خاص و شخصیت ها به راه افتاد. زمان کنسرت دوبار تغییر کرد  و سرانجام به دلیل همزمانی با تشییع پیکر یک شهید مدافع حرم ( از اتباغ افغان ساکن یزد) این کنسرت به کلی لغو گردید و برنامه برگزار نشد.
اما در کمال تعجب امروز در سطح شهر یزد از تبلیغات بیلبوردی چند مراسم کنسرت( به جای کلمه کنسرت در تبلیغات از واژه اجرای موسیقی بهره گرفته شده است و آیتم های نظیر تقلید صدا نیز به برنامه اضافه شده است) به صورت همزمان با خواننده های پاپ و بعضا ترانه های بسیار هیجان آور اکران شده است و جالب آنکه این سه برنامه کنسرت همزمان با مراسم تشییع یکی دیگر از شهدای مدافع حرم در یزد برگزار می شود ولی حتی یک خبر کوتاه در مخالفت با این برنامه ها منتشر نشده است.
مشخصن نیست مخالفان کنسرت در عقاید خود تجدید نظر کرده اند یا یادشان رفته است برای شهید مدافع حرم  که فردا تشییع می شود همچو نشهید قبلی حرمت و اعتبار و ارزش قائل شوند.
تنها تفاوت این کنسرت ها با کنسرت های لغو شده قبلی مسئولان برگزاری آن است و به نظر می رسد مسئولیت های هنری و فرهنگی برگزارکنندگان برنامه های فعلی در برخی تشکل های وابسته به برخی نهادها، مانع لغو و حتی یک خبر علیه آن شده است.
با این رفتارها نشان می دهد عرصه فرهنگ و هنر یزد بازیچه دنیای سیاست و جناحی و همچنین کاسب کاری هنری شده است و در این میان صرفا مردم استان یزد که در آمارهای نهادها جزو غمگین ترین ها هستند، متضرر خواهند شد.
امید است که نه تنها این سه برنامه موسیقی بلکه سایر کنسرت ها و جشن های شاد برگزار و مردم یزد اندکی "خوشی هنری" داشته باشند.تابناک
 

۲ دیدگاه

  • www.imendoorbin.com

    باید به شهدا احترام بزارند
    http://www.imendoorbin.ir

  • حسن

    به گزارش یزدرسا؛ عصرفرهنگ نوشت: خرداد ماه گذشته، ارشاد یزد کنسرت مازیار فلاحی را به علت همزمانی با تشییع یک شهید مدافع حرم در یزد لغو کرد.

    امروز ۲۱ مرداد نیز قرار است پیکر پاک و مطهر یک شهید مدافع حرم دیگر در یزد تشییع شود. اما آنطور که تابناک یزد خبر داده درست در همین تاریخ سه کنسرت در یزد برگزار خواهد شد.
    بر همین اساس به نظر می رسد لغو این کنسرت ها از سوی ارشاد یزد به احترام این شهید زینبی (چنانچه در خرداد ماه هم انجام شد) خواسته زیادی نباشد