معلم، معمار توسعه

به گزارش یزدی نیوز محمد زاده رحمانی، فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان خاتم در یادداشتی برای یزدی نیوز به مناسبت روز معلم نوشته است:

روز ۱۲ اردیبهشت و هفته معلم هر سال که می رسد، ذهن جامعه و افکار عمومی بیشتر معطوف به معلمین و نقش بی بدیل آنها در جامعه می شود. نگارنده نیز از این فرصت استفاده نموده و این روز و این هفته را به همه معلمین ارجمند به خصوص به معلمین شهرستان خاتم تبریک می گوید و به همین بهانه یادداشت زیر را می نگارد.
امروزه،  همه تئوریسین ها و کارشناسان توسعه بر این نکته اتفاق نظر دارند که محور توسعه، نیروی انسانی است و همه جوامع و کشورهایی که به توسعه دست یافته اند، ابتدا نیروی انسانی خود را آسیب شناسی و ساخته اند و سپس این نیروی انسانی ارزشمند اقدام به ساختن و اداره بخش ها و زیر بخش های کشاورزی، صنعت، خدمات عمومی و خدمات برتر نموده است.
خود این "نیروی انسانی" که از آن به عنوان محور توسعه یاد شده، محصول فرآیند تعلیم و تربیت و خروجی سیستم آموزش و کارکرد معلمین است.
بنابراین برای نیل به توسعه باید هدف گذاری روی معلمین صورت گیرد که منظور از معلمین طیف وسیع معلم ابتدایی تا استاد دانشگاه است که در زبان لاتین به همه آنها" Teacher" می گویند. در غیر این صورت سایر ملزومات توسعه و عوامل تولید که به غیر از نیروی انسانی شامل سرمایه و زمین (منابع طبیعی) می باشد، نیز هدر می روند و این همان چیزی است که در کشورهای توسعه نیافته روی می دهد.
در کشور ما اگرچه در گفته ها و نوشته ها همواره به اهمیت و ارزش معلم اشاره گردیده و تمامی ادبا و شعرا از رودکی (پدر شعر فارسی) در قرن سوم و فردوسی در قرن پنجم که از معلم با واژه شیرین "آموزگار" یاد می کنند، گرفته تا مولوی که در قرن هفتم به مثنوی معلم و شاگردانش پرداخته و شهریار شاعر معاصر که می گوید:
 از پدر قالب تن یافتیم                    از معلم جان روشن یافتیم
همگی از معلم و ارزش آن گفته اند ولی باید پذیرفت ما زمانی به توسعه و به عبارت بهتر"توسعه پایدار"می رسیم و معلمان ما در جایگاه حقیقی خویش قرار می گیرند که:
 1- فرآیند پذیرش و استخدام معلمین اصلاح به نحوی که بهترین های جامعه، معلم شوند و ۲- این بهترین ها از بهترین امکانات برخوردار شوند.

 

۱ دیدگاه